Connect with us

Czego szukasz?

Formuła 1

Newey ma obawy. F1 znacząco zwolni od sezonu 2026

Adrian Newey postanowił zabrać głos odnośnie nadchodzących zmian w Formule 1. Według dyrektora technicznego Red Bulla, wykonany zostanie krok w tył, ponieważ bolidy staną się znacznie wolniejsze już wraz z rewolucją szykowaną na 2026 rok. Czyżby obecna generacja miała na długo pozostać najszybszą?

adrian newey 2023 red bull racing
Fot. Red Bull Content Pool

Formuła 1 zwolni, ale nie wiadomo o ile

Architekt sukcesów nie tylko Red Bulla, ale i McLarena czy Williamsa, wyrobił już sobie wstępną opinię o nadchodzących zmianach. O dziwo nie chodzi nowe jednostki napędowe, ponieważ te mają być równie wydajne i mocne jak obecne. Problem ma leżeć w strukturach przepisów, które ograniczą inżynierów. Tym razem faktycznie nie pozwolą one tworzyć tak szybkich samochodów jak obecni czy też w latach 2017-2021.

Wszystko jest kontrolowane przez przepisy. Gdybyśmy nie mieli przepisów, samochody F1 byłyby śmieszne, niczym okręty rakietowe. W tym momencie bezpieczeństwo byłoby dużym problemem, podobnie jak awarie opon, gdybyśmy mogli rozwinąć tak dużą siłę docisku.  Producenci opon mają już wystarczająco dużo pracy bez tego. Po prostu nie byliby w stanie udźwignąć ciężaru. Możliwe więc, że obecna generacja samochodów F1 będzie przez jakiś czas najszybsza, ponieważ zgodnie z proponowanymi przepisami na 2026 rok samochody mają być znacznie wolniejsze – powiedział Adrian Newey w podcaście Talking Bull.

ZOBACZ TAKŻE
Jak trwoga to do Neweya. Red Bull wpatrzony w niego jak w obrazek

Jakie zmiany szykują się w 2026 roku?

W ostatnim czasie Komisja F1 mierzyła się z dużym wyzwaniem odnośnie stworzenia nowych przepisów silnikowych, które miałby zachęcić nowych graczy do dołączenia. Częściowo misja się powiodła, ponieważ mamy nowe marki oraz zatwierdzoną rewolucję 2026. Silniki staną się prostsze w budowie. Nie będą miały MGU-H, ale za to rozszerzy się zakres mocy i wydajności dla MGU-K, który ma zrekompensować brak tego pierwszego. Rewolucję silnikową 2026 opisywaliśmy już na łamach MotoHigh.pl – odnośnik poniżej. Mało jednak mówiło się podwoziu oraz nadwoziu.

ZOBACZ TAKŻE
Rewolucja silnikowa 2026. FIA zatwierdziła ważne zmiany w F1

Oto ogólne idee, według których powstaje nowy regulamin:

  • Znacznie mniejszy opór aerodynamiczny. Celem jest zrównoważony rozwój i poprawa wydajności w odniesieniu do nowej charakterystyki jednostek napędowych.
  • Mniejsze turbulencje i umożliwienie jazdy znacznie bliżej rywala. Kontynuacja celów aktualnej rewolucji wdrożonej od sezonu 2022;
  • Mniejsza masa bolidu;
  • Zrównoważony rozwój w oparciu o standaryzację i uproszczenia wokół komponentów w celu redukcji kosztów. Dodatkowa promocja recyklingu – w odniesieniu do zużytych części;
  • Wdrażanie innowacji w zakresie bezpieczeństwa oraz rozwój różnych aktywnie zespolonych systemów.

Reklama