Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Skoda Rapid – silniki. Opinie, wady, zalety. Ogromny wybór, ale dużo szajsu

Używana Skoda Rapid to hit rynku wtórnego w Polsce. Jakie silniki można znaleźć w tym modelu i które są warte uwagi? Jednostek napędowych jest naprawdę sporo, ale jednocześnie wiele z nich nie jest przesadnie wartościowych. Są jednak pewne perełki.

skoda rapid silniki
Fot. Skoda

Skoda Rapid – silnik atmosferyczny. Jakie jeszcze?

Używana Skoda Rapid – jakie silniki benzynowe oferuje? Najsłabszą jednostką, którą znajdziecie na rynku wtórnym jest 1.2 MPI o mocy 75 KM i 112 Nm. To 3-cylindrowy atmosferyczny silnik, który można znaleźć jedynie z 5-biegowym manualem. Wcześniej nie miały one najlepszej opinii, jeśli chodzi o żywotność i zużycie paliwa na autostradach, ale z tym jest inaczej. Ta konstrukcja jest bowiem bardzo niezawodna, a dodatkowo zaskakująco żwawa biorąc pod uwagę jej skromną pojemność bez turbosprężarki. Na krótkie dystanse to naprawdę dobry wybór. 

W latach 2012-2015 w Skodzie Rapid montowano także 4-cylindrowy 1.2 TSI o kodzie EA 111. Dostępna z 5- i 6-biegowym manualem, a także 7DSG jednostka generuje maksymalnie 85 KM (160 Nm) albo 105 KM (175 Nm) i ma sporo zalet. Jedną z ciekawszych jest… grube okablowanie, przez które samochód jest odporny na gryzonie. To tak naprawdę jeden z lepszych wyborów, jeśli chodzi o Rapidy w niskich cenach. 

Jeśli EA 111 był dobrym wyborem, to jego następca – 1.2 TSI EA 211 o mocy 90 KM (160 Nm) albo 110 KM (175 Nm) – jest po prostu ideałem. Nowoczesny, cichy, responsywny i bardzo oszczędny silnik, który w dodatku szybko wchodzi na właściwe obroty. Do tego bezawaryjna przekładnia z paskiem rozrządu. Znajdziecie go w egzemplarzach z lat 2015-2017, gdzie jest łakomym kąskiem.

Downsizing w 2019 roku

W 2019 roku przeprowadzono downsizing i 1.2 TSI zastąpił 1.0 TSI – 3-cylindrowa jednostka o mocy 95 KM (160 Nm) albo 110 KM (200 Nm) możliwa do sparowania z 5- i 6- biegowym manualem oraz 7-biegowym DSG. Technicznie to silnik bardzo podobny do 1.2, ale o mniejszej pojemności i z jednym cylindrem mniej. Dzięki znacznie wyższemu momentowi obrotowemu wynoszącemu 200 Nm jest zaskakująco żwawy, ale generuje silne wibracje skrętne podczas włączania, które muszą być tłumione przez samą tarczę sprzęgła (nie ma dwumasowego koła zamachowego). Po 150 000 km wibracje przebiegają przez cały samochód… Wcześniej ciche plastiki zaczynają grzechotać i nikt też nie chce z tego powodu wymieniać sprzęgła. Wersje z kodem CHZ bez filtra cząstek stałych jeżdżą lepiej niż DKR z nim.

Dwa razy 1.4 z Turbo

Na rynku znajdziecie też Skodę Rapid z dwoma silnikami 1.4. Ten wcześniejszy – 1.4 TSI EA 111 – ma 122 KM i 200 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a dostępny jest jedynie z automatem 7DSG. Przede wszystkim to nie to samo co dobry 1.2 TSI EA 111. Ze względu na konstrukcję z dwoma krzywkami i zmiennym rozrządem zaworów dolotowych, zmiany rozrządu są trudniejsze i często powodują wycieki oleju z silnika. Ekskluzywne połączenie z dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG generuje koszty serwisowania, które są zabójcze dla biedniejszych nabywców starszych samochodów używanych. Raczej nie kupujcie. 

W 2015 roku wprowadzono 1.4 TSI EA 211 o mocy 125 KM, również 200 Nm i także tylko z dwusprzęgłowym automatem. To zmiana bardzo ważna, bowiem ten akurat silnik ma opinię niezawodnego i bezawaryjnego. Co istotne, w innych modelach koncernu potrafił mieć nawet 150 KM i 250 Nm, co jest zupełnie innymi wartościami. Szkoda tylko połączenia z niezbyt dobrą przekładnią DSG. O ile jednak odradzamy 1.4 TSI EA 111, to tym można się zainteresować.

ZOBACZ TAKŻE
Używane Renault Twingo III - silniki. Opinie, wady, zalety. Który wybrać?

Skoda Rapid – silniki. W ofercie trzy Diesle

W ofercie są też trzy Diesle. Najmniejszy z nich to 1.4 TDI oznaczony kodem EA 288. Ma 90 KM, 230 Nm i jest dostępny zarówno z 5-biegowym manualem, jak i 7-biegowym DSG. To 3-cylindrowa, aluminiowa jednostka, którą jeździ się naprawdę przyjemnie i tanio. Średnie spalanie to bowiem 4,5 litra na 100 km albo i mniej. Silnik niszczył jednak dwumasowe koła zamachowe, a po konwersji na solidniejsze rozwiązanie… wibrował jak w jakimś traktorze. Z kolejnymi latami mnożyły się też przypadki pękniętych cylindrów w aluminiowym bloku. Żeliwne 4-cylindrowe jednostki spalają pół litra więcej, ale oferuję dużo więcej spokoju. Odradzamy. 

W latach 2012-2015 w Rapidzie montowano 1.6 TDI o oznaczeniu EA 189, mający 90 albo 105 KM (zawsze 250 Nm). Szczerze powiedziawszy, jest tylko minimalnie lepszy od wyżej opisanego. Stara gama silników dotknięta Dieselgate była swego czasu krytykowana za częste awarie wtryskiwaczy, pękające filtry cząstek stałych i usterki zaworu EGR. Na plus, że to pojedyncze rzeczy, które nie kosztują majątku. Awarie w nowoczesnych Dieslach potrafią być znacznie bardziej kosztowne. 

Najlepszym wyborem spośród Diesli jest 1.6 TDI EA 288. Ma 116 KM, 250 Nm i dostępny jest jedynie z 5-biegowym manualem. Z dwoma zaworami EGR pracuje naprawdę przyzwoicie i nie słychać zbyt wielu opinii o jego zawodności. Ma jednak dziwny minus – przez rozbudowane akcesoria emisyjne zajmuje tak dużo miejsca, że akumulator musiał zostać przeniesiony do bagażnika – zamiast koła zapasowego. Wraz z wiekiem istnieje ryzyko kosztownych napraw – np. pęknięty filtr cząstek stałych niszczy jednocześnie niskociśnieniowy zawór EGR i turbosprężarkę.

Używana Skoda Rapid – silniki. Jaki wybrać? Opinie

Jakie opinie zbierają silniki w używanej Skodzie Rapid? Na początku warto podkreślić, żebyście raczej odpuścili sobie Diesla. Ten najnowszy ma sporo sensu, ale jest też ryzykiem drogich napraw. Jeśli macie zamiar używać samochodu głównie w mieście, spokojnie możecie zdecydować się na 1.2 MPI. To bezpieczny i niezawodny wybór, który sprawdzi się w tych warunkach. Jeśli chodzi o bardziej wszechstronny wybór, to 1.2 TSI EA 211 jest naprawdę ciekawą propozycją, choć wiedzą o tym także sprzedawcy. I dają o tym znać w cenach. 1.4 TSI EA 211 także ma sporo sensu i nie powinniście się go obawiać. 

5/5 (liczba głosów: 1)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama