Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Używany Ford Ka II – silniki. Wady, zalety, opinie. Dwa wybory, ale jakże różne

Ford Ka II to cały czas popularny wybór, kiedy szukamy małego samochodu do miasta. Sprawdziliśmy, jakie silniki oferuje i czy są warte uwagi. Gama jednostek jest okrojona do dwóch silników, które są jednak na przeciwnych biegunach.

ford ka ii silniki
Fot. Ford

Ford Ka 2. generacji – silnik benzynowy. Opinie

Używany Ford Ka II generacji – jakie silniki benzynowe oferuje? Jedyną benzynową jednostką dla tego modelu jest 1.2 Duratec – R4 8V MPI o mocy 69 KM i 102 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Nie dajcie się zwieść oznaczeniu Duratec Forda. Jednostka ta pochodzi od Fiata i jest identyczna z tą, którą znajdziecie we Fiacie 500. Legendarny włoski 1.2 może mieć reputację niezniszczalnej maszyny, ale nie liczcie zbytnio na to. Fordowski wariant ze stopniem sprężania 11:1, małym wlewem oleju i przesuwnikiem rozrządu, nie toleruje już zbyt wielu zaniedbań konserwacyjnych. Zużycie około 6 litrów benzyny nie jest cudowne jak na standardy takiego silnika, ale co istotne, nie wzrasta zbytnio w ruchu czysto miejskim.

Płynna charakterystyka małego czterocylindrowca jest przyjemna w warunkach podmiejskich, ale na wzgórzach poza miastem trzeba energicznie „wykręcać” silnik przez obroty. Częstsze redukcje biegów są potrzebne w jednostkach wyposażonych w system stop-start (od 2010 r.), które otrzymały obowiązkowy „cięższy” silnik z bardziej ekonomicznym, dłuższym stałym przełożeniem 3,43: 1. Następnie, przez pierwsze dwa lata, oferowana była również żywsza kombinacja z lżejszym stałym przełożeniem 3,73:1, w zależności od rynku docelowego. Dla stałej przekładni 3,73:1 maksymalnie 160 km/h i 0-100 w 12,8 s, dla stałej przekładni 3,43:1 maksymalnie 159 km/h i 0-100 km/h w 13,4 s.

Diesel w Fordzie Ka II generacji

W ofercie Forda Ka II jest również Diesel, którego można spotkać sporadycznie. To 1.3 Duratorq TDCi – 1.25 R4 16V CR o mocy 75 KM i 145 Nm. To również przemianowana jednostka z Fiata – tym razem 1.3 Multijet. Nie byłby to zły silnik, ale tutaj zupełnie nie pasuje do tego samochodu. Jest żałośnie stłumiony w małym Ka, więc nie będziecie mogli odpocząć od jego nieprzyjemnego pomruku przy dowolnej prędkości i obrotach.

Bardziej kuszące zużycie paliwa (zwykle 4,5 do 5 litrów) jest równoważone przez droższe serwisowanie, zwłaszcza przy dzisiejszym wieku samochodu. Również dynamika diesla, dławionego do zaledwie 145 Nm, nie jest na tyle interesująca, by warto było przynajmniej rozważyć tę wersję. Silnik od samego początku występował w połączeniu z filtrem DPF, więc potrzeba bardziej zróżnicowanego reżimu pracy z dużą ilością okazji do regeneracji jest sprzeczna z istotą miejskiego samochodu. Prędkość maksymalna 161 km/h i 0-100 w 13,1 sekundy.

ZOBACZ TAKŻE
Używane Renault Twingo III - silniki. Opinie, wady, zalety. Który wybrać?

Używany Ford Ka II – silniki. Opinie, który wybrać?

Opinie na temat silników w Fordzie Ka 2. generacji wskazują jednoznacznie, że jedyną jednostką godną uwagi jest tutaj benzyniak. Diesel w Ka II zbiera po prostu fatalne opinie. Ten silnik nie byłby taki zły, gdyby bezsensownie go nie stłamszono w wersji dla Forda. Niewiele niższe zużycie paliwa jest związaną z całą masą potencjalnych problemów i nieprzyjemnym prowadzeniem. Naprawdę, jeśli Forda Ka II to tylko 1.2 Duratec. 

3.5/5 (liczba głosów: 4)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama