Connect with us

Czego szukasz?

Testy nowych samochodów

TEST | Volvo V90 Cross Country Diesel B5 Mild Hybrid – duże i mocne kombi

Test Volvo V90 Cross Country przyniósł nam ponownie hybrydowego diesla, który oferuje napęd AWD oraz dużą moc (235 KM + 14 KM). Trafiła nam się jednostka wysokoprężna B5 Mild Hybrid, której aktualnie nie uraczycie w konfiguratorze. Intrygujące? Pora przybliżyć wam ten samochód w naszej recenzji.

volvo v90 cross country 2023 test
Fot. Paweł Kroenke

Ogólne wrażenia: Volvo V90 Cross Country B5 Mild Hybrid

Druga generacja Volvo V90, również w odniesieniu do CC, przeszła facelifting już w 2020 roku. Nie zmienia to jednak faktu, że samochód ten wciąż jest ciekawy i wygląda bardzo aktualnie jak na swój „wiek”. Mimo dużych rozmiarów jest to dość zgrabne kombi, które zwraca na siebie uwagę. Wielu może powiedzieć, że jest za duże, ponieważ V60 Cross Country by spokojnie mu wystarczyło, ale pewne walory V90 wezmą zawsze górę. Volvo V90 Cross Country z mocnym silnikiem B5 Mild Hybrid zapewnia nam wszystko, co przyda się na dłuższe trasy. Pojazd po prostu płynie i jedynie delikatnie odczujemy w nim przechylenia w ciasnych zakrętach, kiedy zjedziemy z drogi szybkiego ruchu. Nie jest to jednak aż tak duże przechylenie, aby się czegokolwiek obawiać.

Dużą zaletą jest też aktywne zawieszenie, gdzie dodatkowo pneumatyka z tyłu, daje bardzo miłe odczucia. W przypadku pokonywania nierówności czujemy dodatkowe wsparcie i niemalże nic nie odczuwamy. I to mimo że mamy „na pokładzie” 20-calowe felgi. Naprawdę trudno o cokolwiek się doczepić. Poniekąd za taki komfort się płaci. Silnik i skrzynia biegów także współpracują dobrze, nie ma żadnych szarpnięć, każdy kolejny stopień jest dostosowywany bezinwazyjnie i do tego jest ekonomicznie. Jak na dość ciężki samochód należałoby to docenić. Przede wszystkim też nie brakuje mocy, a mimo ciężaru nie musimy przełączać się na tryb Sport, aby wyprzedzać. Eco w zupełności wystarczy.

tył volvo v90 cross country 2023

Fot. Paweł Kroenke

Wysoki poziom ergonomii

Duże kombi, bardzo duża przestronność, zwłaszcza z przodu to i musi być odpowiednia ergonomia. Dobrze wyprofilowane fotele wykonane z tapicerki ze skóry nappa, które oferują sporo opcji elektrycznej regulacji w połączeniu dodatkową funkcją masażu robią robotę. Gdy tylko uwzględnimy też dość prostą obsługę systemów infotainment oraz multimediów to kierowca naprawdę ma w V90 bardzo dobre warunki. Tylna kanapa za to wystarczy pasażerom o wzroście do ok. 184 cm.

Jeśli już wywołaliśmy przed chwilą temat multimediów to na duży plus ocenić należy dostępność Google Maps. Wreszcie nie trzeba nawet łączyć się ze smartfonem, co już chwaliliśmy przy ostatnich testach samochodów od Volvo.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Volvo V90 B4 Inscription - premium widoczne gołym okiem

Bok Volvo V90 Cross Country 2023

Fot. Paweł Kroenke

Dane techniczne

Volvo V90 Cross Country w naszym przypadku było wyposażone w układ B5 Mild Hybrid, w którego skład wchodziła jednostka wysokoprężna o pojemność 2 litrów, którą wspiera instalacja elektryczna odzyskująca energię z hamowania i magazynującą ją w akumulatorze 48V. Łączna moc to 249 KM, ponieważ 14 KM dochodzi ze wspomnianej instalacji. Maksymalny moment obrotowy wynosi 480 Nm. Układ wspierają 8 stopniowa skrzynia Geartronic oraz napęd AWD. To wszystko daje nam jeszcze lepsze połączenie, gdy dodamy do tego aktywne zawieszenie. Samochód w takim wariancie bardzo dużo zyskuje. Jeśli chodzi o same właściwości i osiągi, to oczywiście maksymalna prędkość to 180 km/h, na co Volvo kładzie duży nacisk. Pierwszą „setkę” osiągniemy natomiast w 7,5 sekundy, co przy prawie 2 tonach masy jest dobrym wynikiem.

bagażnik v90

Fot. Paweł Kroenke

Jeśli chodzi o podstawowe wymiary, to prezentują się następująco: 4959 mm (długość) x 2052 mm (szerokość, z lusterkami) x 1879 mm (wysokość). Rozstaw osi wynosi 2941 mm. Nic dziwnego, że mamy naprawdę sporo miejsca. Przestrzeń załadunkowa oferuje minimum 551 l, ale można ją rozszerzyć aż do 1 517 litrów.

Wyposażenie: Volvo V90 Cross Country Ultimate

Prasowe Volvo V90 Cross Country Ultimate było doposażone na aż 53 740 zł. Najdroższymi elementami były aktywne zawieszenie z tylnym zawieszeniem pneumatycznym za 10 400 zł oraz wentylowana tapicerka ze skóry nappa w tonacji Charcoal z wnętrzem w ciemnej tonacji z dodatkami imitacji drewna za 10 100 zł. Kolejne składowe stanowiły: kamera cofania 360 stopni (5 500), składany hak holowniczy (5 200), lakier Crystal White (4 800), czy też 20-calowe felgi Matt Black z 5 ramionami (4 250). Pozostałe opcje to m.in. autoalarm, przyciemniane, jak i laminowane szyby, funkcja masażu w przednich fotelach czy osłona silnika.

Jeśli chodzi o standardowe elementy, które nie wymagały dopłaty to oczywiście w ich skład weszły wszystkie systemy bezpieczeństwa. Oprócz tego doszedł czujnik deszczu, dodatkowa ochrona w kabinie, ISOFIX-y, asystent awaryjnego hamowania czy aktywny tempomat.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Volvo S90 Recharge T8 Plug-In 390 KM AWD - ciekawa limuzyna

wnętrze volvo v90 cross country 2023

Fot. Paweł Kroenke

Duże kombi to wcale nie takie duże spalanie

Z pewnością nie będzie dla nikogo zaskoczenia, jeśli powiemy, że nawet diesel z Mild Hybrid w V90 musi swoje spalić. Jeśli chodzi o naszą średnią w cyklu mieszanym, to udało się kręcić wokół 7 l/100 km. Tutaj nawet sam producent przewidział 6,9 litra. Za to w kontekście jazdy w trasę, to z drogami szybkiego ruchu 6,4 l/100 km jest realne. To jedynie o 0,6 litra więcej niż przewidziano, co wskazuje na to, że nadal jest nieźle. Gdyby wykluczyć autostrady i ekspresówki to spokojnie zejdziecie do 5,6 l/100 km.

W mieście trzeba liczyć się z wynikiem 8,9 l/100 km. Nawet Volvo przewidziało, aby wskazać 8,5 litra. Próbowaliśmy zejść niżej i to było do zrobienia, ale tylko w przypadku braku jakiegokolwiek korku po drodze. Wówczas te 7,8 l to była najmniejsza wartość. Nic dziwnego, że V90 Cross Country gwarantuje nam zasięg około 1200 km na 71-litrowym baku, co jest świetne i pozwala zapomnieć na dłuższy czas o odwiedzaniu stacji paliw.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Volvo S60 2.0 Mild Hybrid 211 KM - czas na odrobinę luksusu

silnik v90

Fot. Paweł Kroenke

Cenowo nie może być tanio. W końcu to Premium

Testowany egzemplarz Volvo V90 Cross Country Ultimate z bieżącego roku został wyceniony na 387 640 zł. Niestety polski konfigurator nie przewiduje diesla B5 Mild Hybrid, dlatego cena jest bardziej pod B4 i należałoby doliczyć ok. 10 tys. Zbliżoną konfigurację znajdziecie tutaj. Stan tego stanu rzeczy datujemy na 5.12.2023. Jakby nie patrzeć mamy bardzo blisko barierę 400 tys. złotych. Oczywiście ponad 50 tysięcy dałoby się uciąć na wyposażeniu dodatkowym. Podstawowy wariant V90 Cross Country w wersji Core z tym samym silnikiem startuje od 238 900 zł. Zatem, jak widać można wybrać tańsze opcje. Po środku mamy jeszcze wariant Plus od 250 tys. zł.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Mercedes C 220 d All-Terrain 200 KM 9G-Tronic - 4MATIC na (nie)każde warunki

Jeśli chodzi o sam model V90, to tutaj też trzeba zwrócić uwagę, że bez Cross Country wcale nie musi być taniej. Otóż cena bazowa za Core to aż przeszło 260 tys. złotych. Plus startuje od 282 tysięcy, a Ultimate aż od 301 tys. zł. Także tak naprawdę więcej zależy od was i czy przydatne są dla was dodatkowe osłony na zderzaki oraz większy prześwit.

Podsumowanie: Volvo V90 Cross Country B5 Mild Hybrid AWD

Volvo V90 Cross Country FL B5 Mild Hybrid Diesel
  • Stylistyka
  • Przestronność
  • Jakość materiałów
  • Wyposażenie
  • Multimedia
  • Komfort użytkowania
  • Przyjemność z jazdy
  • Silnik i napęd
  • Skrzynia biegów
  • Ekonomia i ekologia
  • Bezpieczeństwo
  • Cena w stosunku do jakości
4.8

Podsumowanie

Volvo V90 Cross Country to przede wszystkim praktyczne duże kombi, które też nie boi się terenu dzięki prześwitowi o 15 cm większemu niż w zwykłej wersji. Trudno wytknąć mu wady poza delikatnym przechylaniem, nieco mniejsza przestrzenią z tyłu niż u konkurencji (np. Mercedes E Klasa All Terrarin z 4Matic, Audi A6 Allroad czy BMW serii 5 Cross Touring) czy lekko przestarzałym systemem multimediów. Na pewno, jeśli ktoś szuka czegoś premium i chce mieć praktykę, ale też i odrobinę luksusu, to w V90 CC to znajdzie. Oczywiście cena w granicach 400 tys. złotych nieco odstrasza, ponieważ dobrze byłoby wydać zdecydowanie mniej. Jednak to też da się zrobić.

Zdjęcia: Volvo V90 Cross Country

kierownica volvo

Fot. Paweł Kroenke

przednie fotele w volvo

Fot. Paweł Kroenke

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama