Connect with us

Czego szukasz?

Testy nowych samochodów

TEST | Peugeot 408 Allure 130 KM S&S EAT8 – zdany egzamin

Peugeot 408 to samochód, który zdecydowanie wyróżnia się na naszych drogach. Inżynierowie Stellantisa dostali więcej wolnej ręki i stworzyli coś nowego i zarazem innego, podobnie jak przy Citroenie C5 X. Brakuje w ofercie diesla czy też po prostu nieco większego silnika, bowiem 1.2 PureTech przy delikatnej jeździe i bez wypraw w góry jakoś dał sobie radę. Czy moglibyśmy wam polecić nowość od Peugeota? Odpowiecie sobie sami po lekturze naszej recenzji.

peugeot 408 z przodu 2023
Fot. Paweł Kroenke

Ogólne wrażenia: Peugeot 408 Allure 130 KM EAT8

Już podczas opisywania wejścia do oferty zupełnie nowego modelu 408 wskazywaliśmy na to, że jest to nawiązanie do czeskiej Škody Octavii, która debiutowała pod koniec lat 90-tych XX wieku. Wówczas to 3,5-metrowy liftback był większy od brata z grupy VW – Audi A4 – oraz BMW serii 3. Wielu już trąbiło sukces Czechów, który poniekąd przyszedł nieco później. Jednakże to tak słowem wstępu, aby zobrazować wam skalę „aktualnie” nowego posunięcia Francuzów. Testowany Peugeot 408 Allure 1.2 PureTech 130 KM EAT8, jak i inne jego wersje, ma tworzyć nowy segment. Podobnie jak to stało się z C5 X i C4 X, mamy połączenie crossovera z kombi. 

Inżynierowie i projektanci Peugeota stworzyli wyraźnie większy model od 308-ki, który jest jedynie o 6 cm krótszy od 508. To sprawia, że jesteśmy coraz bliżej klasy średniej. Jeśli by brać pod uwagę wersję liftback 508-ki to w 408 mamy o ponad 40 l większy bagażnik. Do tego wszystkiego prawie 1,9 cm prześwitu, co czyni nowy model bardzo praktycznym. Aż szkoda, że nie mamy 1.5 BlueHDI, 1.6 PureTech (bez hybrydy) czy słynnego 2.0 HDI, ponieważ Peugeot 408 dużo by zyskał. Kto wie? Może Francuzi jeszcze coś zmienią, aby poprawić wyniki sprzedaży. Co prawda 1.2 PureTech daje radę, ale już do tak dużego crossovera wydaje się on zbyt mały, przez co męczy się w trasach. Zwłaszcza przy dużym obciążeniu podczas wycieczki w góry samochód może się bardzo „pocić” i dlatego szkoda, że potrzeba aż hybrydy (dostępnej), aby to uległo poprawie.

Dużo przyjemności

Jeśli jednak nie przejmować by się za bardzo silnikiem, to trudno się na siłę czepiać. Przy małym obciążeniu 130 KM i 3 cylindry nam wystarczą. Do tego skrzynia EAT8 w przypadku 408-ki została dobrze zestrojona. Długie przełożenia sprawiają, że przy np. 90% nie potrzeba 8. biegu. Stała prędkość daje nam duży spokój i komfort w trakcie podróży. Pojazd prowadzi się pewnie, nie ma przechyłów. Bardzo dobrze działają też tempomat i asystenci kierowcy. Mamy też ciszę i spokój dzięki dobremu wygłuszeniu.

tył i bok

Fot. Paweł Kroenke

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Peugeot 308 SW GT Pack Hybrid 225 KM EAT8 - najładniejsze kombi?

Przestronne wnętrze

Nie tylko samym wyglądem zewnętrznym urzekł nas Peugeot 408 Allure. W środku również mamy bardzo ładne wykonanie. Wszystkie materiały są dobrze spasowane oraz dość przyjemne w dotyku. Także pozycja za kierownicą jest bardzo komfortowa, co w połączeniu z dobrze wyprofilowanymi fotelami daje przyjemne odczucia. Wszystko jest dość intuicyjne. Może nieco poza systemem multimediów, który jakiś czas temu doczekał się nowej wersji, ale nadal nie poszło to w taką stronę jak życzyłby sobie „przeciętny Kowalski”.

W kabinie mamy dużo miejsca. Również z tyłu pasażerowie nie powinni narzekać. Kanapa bowiem jest pochylona pod większym kątem, co też oddala osoby powyżej 185 cm wzrostu od podsufitki. Jeśli chodzi o dalsze podróże to spokojnie też pomieścimy bagaże w 536-litrowym bagażniku. Jeśli coś nie zmieści się w głównej jego części, to po bokach znajdziemy różne schowki i siatki, gdzie „dołączymy” nasze drobiazgi.

Dane techniczne

Sercem testowanego Peugeota 408 była w naszym przypadku 3-cylindrowa jednostka benzynowa 1.2 PureTech o mocy 130 KM i maksymalnym momencie obrotowym 230 Nm. Całość wspierają automatyczna skrzynia EAT8 oraz napęd na przednią oś. Minimalna masa pojazdu z kierowcą za sterami to 1 467 kg. Prędkość maksymalna przewidziana dla tej wersji to 210 km/h. Natomiast pierwszą „setkę” złamiemy po upływie 10,4 sekundy.

silnik puretech

Fot. Paweł Kroenke

Jeśli chodzi o wymiary to przedstawiają się następująco: 4 690 mm (długość) x 1 850 mm (szerokość bez lusterek) x 1 485 mm (wysokość). Rozstaw osi wynosi za to 2 790 mm. W przypadku pojemności parametry też wydają się zadowalać. Minimalna przestrzeń bagażowa pozwala na 536 litrów, które można rozszerzyć aż do 1611. Natomiast zbiornik paliwa ma dość solidne 52 litry.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Citroën C5 X Shine 1.6 180 KM - kompromis między SUV-em a kombi?

Wyposażenie: Allure

Testowy egzemplarz Peugeota 408 w wersji Allure miał już sporo do zaoferowania w standardzie. Jednakże w naszym przypadku doszły jeszcze opcje dodatkowe za 7 400 zł. W tej cenie zawarto pakiet bezpieczeństwa (3 900 zł), w skład którego wchodziły: pakiet Rear Warning, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, VisioPark 360 (4 kamery, widok 360 stopni) i alarm. Poza tym doszły pakiety zimowy za 2 900 zł (Fotel kierowcy AGR podgrzewany, fotel pasażera podgrzewany, podgrzewana przednia szyba i podgrzewanie kierownicy) czy pakiet łączność za 850 zł (i-Connect Advanced z Peugeot Connect SOS & Assistance i bezprzewodowa ładowarka indukcyjna do telefonu). Wszystkie wspomniane pakiety okazały się dość przydatne i na nich akurat byśmy nie oszczędzali. Chociaż w waszym przypadku wszystko tak naprawdę będzie zależeć od preferencji.

wnętrze peugeot 408 2023

Fot. Paweł Kroenke

Jeśli chodzi o wyposażenie standardowe, to tutaj należałoby pochwalić w pełni Full LED-owe reflektory, przyciemniane szyby boczne i tylna, bardzo dobrze grający fabryczny system audio z dodatkowymi głośnikami, Peugeot i-Cockpit czy składane lusterka z kierunkowskazami.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Peugeot 508 GT Pack HYbrid 225 KM - ma to coś

Peugeot 408 i jego nieduże spalanie

Średnie spalanie Peugeota 408 z 1.2 PureTech powinno wynosić około 6 l/100 km. W trakcie naszego testu udało się osiągnąć 6,6 l/100 km. Jeśli chodzi o jazdę w trasie, to z uwzględnieniem dróg szybkiego ruchu wyszło nam 5,4 l/100 km. Za to, kiedy nie musieliśmy korzystać z autostrad czasem udawało się zejść poniżej 5 litrów, co bardzo nas cieszyło. Jeśli chodzi o miasto, to tutaj nie było tragedii, ponieważ w zakorkowanych Warszawie i Wrocławiu osiągalne było 7,8 l/100 km. 

peugeot 408 przód

Fot. Paweł Kroenke

Suma summarum na jednym baku na spokojnie udawało się pokonać blisko 800 km.

ZOBACZ TAKŻE
Francuzi wymyślili "własną Octavię". Peugeot 408 to niezwykły crossover

Trochę to musi kosztować…

Testowany egzemplarz Peugeot 408 Allure z silnikiem 1.2 PureTech o mocy 130 KM kosztowałby nas obecnie 153 800 zł. Z tej ceny możemy przyciąć co nieco na opcjach dodatkowych, odrzucając coś z tych wymienionych w sekcji wyposażenie. Samochód startuje od kwoty 146 600 zł. Później mamy już droższe wersje np. Allure z hybrydą Plug-In 180 KM od 194 850 zł. Później mamy jeszcze wariant GT, gdzie ten sam napęd co u nas, daje nam minimum 162 tys. złotych. Dochodzą wówczas jednak do wyboru dwie wersje hybrydowe – 180 i 225 KM. I na tym pole do popisu przy konfiguracji Peugeota 408 się kończy. Możliwe, że w kolejnych okresach dojdzie do rozszerzenia oferty.

tył

Fot. Paweł Kroenke

Naszą specyfikację możecie znaleźć przez kod 1PP6CBPM61B0A0C0. Konfigurację modelu 408 możecie zacząć natomiast tutaj.

Podsumowanie: Peugeot 408 Allure 130 KM S&S EAT8

Peugeot 408 Allure 130 KM S&S EAT8
  • Stylistyka
  • Przestronność
  • Jakość materiałów
  • Wyposażenie
  • Multimedia
  • Komfort użytkowania
  • Przyjemność z jazdy
  • Silnik i napęd
  • Skrzynia biegów
  • Ekonomia i ekologia
  • Bezpieczeństwo
  • Cena w stosunku do jakości
4.8

Podsumowanie

Peugeot 408 wzbudza ciekawość u każdego przechodnia, ale i kierowcy. Ten dość nietypowy crossover ma bardzo dużo cech z kombi. W tym francuskim aucie nie brakuje praktycznych rozwiązań, np. pojemnych schowków. Jedynie, gdzie można by mu trochę odjąć to za nie do końca dobre ulepszenia multimediów pod kątem intuicyjności (jest lepiej, ale jeszcze trochę brakuje). Oprócz tego mamy też plastikowy zderzak z tyłu, który powinien lepiej komponować się z nadwoziem. Niestety przy niebieskim odcieniu jest z tym gorzej niż gdyby auto było czarne lub szare. Jeśli chodzi o cenę, to tutaj musiała być ona wyższa już na starcie. Na pewno to nieco utrudnia rywalizację z C5 X, Skodą Octavią, Kią Proceed, Hyundaiem Elantrą z segmentu C.

Galeria: Peugeot 408 Allure 130 KM S&S EAT8

Oceń nasz artykuł!
Reklama