Connect with us

Czego szukasz?

Testy nowych samochodów

TEST | Dacia Jogger LPG Extreme-7M 100 KM – familijna propozycja

Dacia Jogger weszła na rynek stosunkowo niedawno, a już wzbudza ciekawość wielu osób. Niestety w jej przypadku nie można już mówić o cenach w granicach 70 tys. złotych, ponieważ już testowana przez nas odmiana przekraczała „setkę”. Co jednak przemawiałoby za tym samochodem? Tutaj postaramy się wam odpowiedzieć na to pytanie.

Dacia Jogger LPG 2023 przód test recenzja
Fot. Paweł Kroenke

Ogólne wrażenia: Dacia Jogger LPG Extreme-7M 100 KM

Zazwyczaj Dacia nie wzbudza aż takich emocji. Jednakże jakby nie było mowa tutaj o marce z 4. wynikiem sprzedaży wśród klientów indywidualnych. Poniekąd też Jogger to młody model, który zadebiutował w 2021 roku, a już zdążył przejść poważny facelifting obejmujący nowy grill z nowym znaczkiem marki i różnymi wstawkami, które uczyniły go nieco nowocześniejszym. Mimo że to zwykły pojazd w lakierze khaki, któremu bliżej do wojskowej zieleni i skojarzeń z autem roboczym, tak część tego mitu można obalić. Samochód wygląda całkiem atrakcyjnie z przodu, ale już z tyłu bardziej jak klasyczne kombi przypomina samochód użytkowy. I faktycznie Dacia Jogger LPG może pełnić dwie funkcje: użytkową oraz rodzinną.

tył dacia jogger lpg

Fot. Paweł Kroenke

ZOBACZ TAKŻE
Dacia Jogger 2023 - wszystko, co powinniście wiedzieć. Silniki, wersje, ceny, problemy

Na pewno na plus dla wizerunku samochodu działa nowocześniejszy przód oraz reflektory LED-owe. Z zewnątrz można wyróżnić dodatkowe osłony na progi, nadkola, które chronią nadwozie zwłaszcza podczas jazd  szutrowych i zimowych.

Przestronne i przemyślane wnętrze

Ciekawiej robi się w środku, gdzie jest dość prosto, plastikowo, ale też przemyślanie. Mieszanka analogowo-cyfrowych zegarów oraz ekranu multimedialnego też wydaje się całkiem OK zaprojektowana. Owszem to drugie będzie się „palcować”. Jednakże jeśli chodzi o poprawność działania i intuicyjność to trudno się doczepić do czegoś na poważnie, poza jednym – trochę długo zajmuje wyszukanie niektórych funkcji/systemów i dobrze jakby były tez fizyczne przyciski do włączania bądź wyłączania. Dobre natomiast jest to, że nie szukano na siłę miejsca na upakowanie pianoblack.

wnętrze dacia jogger lpg 2023

Fot. Paweł Kroenke

Jeśli chodzi o tył, to miejsca jest odpowiednio dużo. Także dotyczy to trzeciego rzędu, gdzie dorosła osoba do 180 cm wzrostu jest w stanie „przetrwać” podróż i to nie jakoś mocno godząc się z ustępstwami. Po bokach znajdują się cupholdery na napoje i miejsca na drobiazgi. Samo wyprofilowanie i pochylenie oparć foteli też jest dobrze przemyślane. W Dacii ktoś to wszystko dobrze sobie zmierzył.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Dacia Spring - najtańszy elektryk potrafi dostarczyć wrażeń

Przydałoby się odrobinę więcej dynamiki. Plus za układ hamulcowy

Gdybyśmy mieli skupić się na prowadzeniu, to wrażenia z jazdy też byłyby raczej dobre. Owszem nie ma co tutaj oczekiwać cudów. Mamy tutaj do czynienia z ekonomicznym kombi, które ma sprawdzić się jedynie w codziennych trasach z punktu A do B. Silnik 1.0 w połączeniu z instalacją gazową dają radę, chociaż momentami przydałoby się więcej mocy, aby przy pełnym obciążeniu móc „na luzie” wyprzedzać na krajówkach i drogach wojewódzkich. Co jeszcze ciekawe, mimo że tarcze nie są jakieś duże, a z tyłu postawiono na dość archaiczne bębny, to Jogger daje dużą pewność na hamowaniu. Za to ogromny plus przy dość dużym, budżetowym kombi to nie jest zawsze normą. I to by było na tyle w tej części, pora na porcję danych.

Dane techniczne

Tym razem sercem Dacii Jogger był silnik benzynowy, 3-cylindrowy o pojemności 1.0 l i mocy 100 KM. Całość wspierała manualna 6-biegowa skrzynia biegów. Oczywiście dużą zaletą tej propozycji była jeszcze instalacja gazowa LPG. Maksymalny moment obrotowy dla wspomnianego motoru to 160-170 Nm. Samochód ważył nieco ponad 1 260 kg. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w tym aucie zajmie około 13,w sekundy. Natomiast prędkość maksymalna dla tego wariantu to 174 km/h. 

Przejdźmy jeszcze do podstawowych wymiarów, które prezentują się następująco: 4 547 mm (długość) x 1 784 mm (szerokość) x 1 674 mm (wysokość). Rozstaw osi wynosi natomiast 2 898 mm. Jeśli chodzi o przestrzeń bagażową, to w przypadku 7-osobowej wersji będzie ona dość skromna – 160 litrów. Jednakże po złożeniu dwóch tylnych rzędów siedzeń można osiągnąć aż 1 807 mm pojemności. Zbiornik paliwa za to oscyluje w granicach 50 litrów. Natomiast w przypadku gazu jesteśmy w stanie zmieścić ok. 45 l. 

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Dacia Duster Prestige 1.5 dCi 115 4x4 6MT - SUV na ciężkie czasy

Wyposażenie: Extreme 7-M. Eco-G

Testowana przez nas wersja Dacii Jogger LPG była topowa, bowiem było to już Extreme Eco-G. Nie oznaczało to jednak, że nic nie było dobierane. Otóż było i to kilka elementów. Najdroższy był lakier khaki lichen, który kosztował 2 700 zł. Następnie mieliśmy pakiet Komfort Premium za 2 500 zł, w którego skład wchodziły: system kontroli martwego pola, system wspomagania parkowania przód/tył, automatyczny, hamulec ręczny, środkowa konsola ze schowkiem i podłokietnikiem, fotel kierowcy z regulacją wysokości bez podłokietnika oraz oparcia przednich foteli ze stolikami lot. W szczególności te ostatnie były naprawdę praktyczne, jeśli miało się do wykonania pracę podczas dnia zdalnego. Do tego wszystkiego nie należy zapominać o pakiecie Media Nav za 1 600 zł, do którego zaliczały się system multimedialny Medi Nav 8″ (replikacja, radio DAB, 6 głośników, Bluetooth, 2 wejścia USB) czy mapa Europy z 3-letnią subskrypcją. Całość uzupełniały podgrzewane przednie fotele za 700 zł.

Oczywiście posiadanie topowej odmiany wiązało się tez z tym, że sporo opcji było dostępnych w standardzie. Z ciekawszych należałoby wymienić bezkluczykowy dostęp Keyless Entry, światła LED automatyczne, kamera cofania, zestaw naprawczy do kół czy wspomaganie nagłego hamowania, chowające się pedały w razie wypadku czy ostrzeżenia o niezapiętych pasach.

Jest ekonomicznie i ekologicznie

Z racji, że mamy tutaj do czynienia z dwoma rodzajami paliw, to rozdzielimy sobie spalanie. Jeśli chodzi o cykl mieszany w przypadku benzyny to średnia powinno oscylować w granicach 6,1 l/100 km. W naszym przypadku było to 6,5 litra, także nie aż tak dużo ponad. Jeśli chodzi jazdę po mieście to wynik urośnie do 7,8 l/100 km. Jednakże w trasie udawało nam się osiągać 5,6 l/100 km na autostradach i 5 l/100 km po wykluczeniu dróg szybkiego ruchu. Wyniki naprawdę dobre, a to jeszcze nie wszystko.

silnik Dacia jogger lpg

Fot. Adrian Drozdek

Jako że nasza testowa Dacia Jogger miała instalację LPG, to była też bardziej „eko”. Producent pochwalił się, że w cyklu mieszanym powinniśmy osiągnąć wartość 7,8 l/100 km. Nam udało się natomiast wywalczyć 8,1 l/100 km i wymagało to nieco delikatniejszej jazdy niż zwykle. Jednakże jeśli chodzi o miasto to wartości ok. 9,5 l/100 km były normą i nic z tym nie dało się zrobić. Jednak w trasie udawało się nawet zejść na 6,8 l/100 km i to na drogach szybkiego ruchu. Trudno więc nie określić tegoż samochodu ekonomicznym. Gdy tylko omijaliśmy drogi szybkiego ruchu te 6 litrów też było do osiągnięcia.

Czy warto wydać ponad 100 tys. złotych?

Testowana Dacia Jogger LPG Extreme Eco-G 100 KM wyniosłaby nas dzisiaj przeszło 102 850 zł. Oczywiście po odjęciu opcji dodatkowych wartych 7 500 zł udałoby się mieć wciąż topową odmianę za mniej jak 100 tys. złotych. Wciąż jednak to dość sporo jak na Dacię w kombi. Naszą konfigurację znajdziecie pod kodem P0YJEE tutaj

przód joggera

Fot. Paweł Kroenke

Czy mogę mieć Joggera taniej? Oczywiście, że tak. Wystarczy jedynie rozważyć zakup wersji tj. Essential 7-M (od 81 800 zł), Expression (od 90 550 zł) czy Extreme 7-M (od 95 350 zł). To wszystko, co mamy, jeśli chcielibyśmy pozostać przy wariancie 7-osobowym. Jeśli zadowoliłaby nas wersja 5-osobowa to nie mamy zbyt dużego wyboru: Expression-5M (od 86 050 zł) albo Extreme-5M (od 90 850 zł). Jak widać to niekoniecznie zawsze musi być zdecydowanie tańszy wybór. Najdrożej wyjdzie wam Extreme+-7M (start od 101 450 zł).

ZOBACZ TAKŻE
Kia Niro Plus, czyli model do zadań specjalnych | Samochody niedostępne w Polsce

Podsumowanie: Dacia Jogger LPG Extreme-7M 100 KM

Dacia Jogger LPG Extreme-7M 100 KM
  • Stylistyka
  • Przestronność
  • Jakość materiałów
  • Wyposażenie
  • Multimedia
  • Komfort użytkowania
  • Przyjemność z jazdy
  • Silnik i napęd
  • Skrzynia biegów
  • Ekonomia i ekologia
  • Bezpieczeństwo
  • Cena w stosunku do jakości
4.5

Podsumowanie

Bezpośrednimi konkurentami Dacii Jogger są Suzuki S-Cross, Toyota Corolla Cross czy Kia Niro. Mimo że to taki kombi-crossover to zalicza się ją do segmentu C. Na pewno trudno, aby poza ewentualnie pierwszym z wymienionych samochodów, rumuńska konstrukcja jakkolwiek nawiązywała równorzędną walkę. Jeśli chodzi o jakość, to tutaj sporo brakuje. Jednak już pod kątem praktyczności czy funkcjonalności jak najbardziej to auto może się mierzyć z rywalami z Toyoty czy Kii. Jednakże tam też ceny startowe nie będą aż tak bardzo wysokie, co u potencjalnego odbiorcy może wywołać duży ból głowy.

Galeria: Dacia Jogger LPG Extreme-7M 100 KM

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama