Connect with us

Czego szukasz?

Testy nowych samochodów

TEST | Kia Ceed Kombi FL 1.5 T-GDI 7DCT 160 KM – w sam raz

Poliftowa Kia Ceed Kombi FL okazała się dość uniwersalnym samochodem, który może nie wzbudza wielkich emocji, ale za to spełnia najważniejsze cele każdego dnia. Mowa o dość praktycznym pojeździe, który nagradza spokojną jazdę, ale i przy tej dynamicznej pozwala na bardzo spokojne wyprzedzanie. Czy za 146 tys. zł można oczekiwać więcej? Na to pytanie odpowiecie sobie po lekturze naszego testu.

Kia Ceed Kombi FL 2024 przód
Fot. Adrian Drozdek

Ogólne wrażenia: Kia Ceed Kombi FL Business Line 1.5 T-GDI 7DCT 160 KM

Już jakiś czas temu mieliśmy spotkanie z III generacją Ceeda i byliśmy nim mile zaskoczeni. Wówczas mieliśmy hybrydę PHEV o mocy 143 KM, którą pochwaliliśmy. Był to też jeszcze czas, kiedy marka Kia posługiwała się starym znaczkiem na swoich modelach. Jednocześnie był to ostatni sprawdzian przedliftowego wariantu, ponieważ w tym samym roku, w którym testowaliśmy (2021), dokonano faceliftingu. Co tak naprawdę ma zmienione obecna Kia Ceed Kombi FL? Zdradzamy w dalszej części.

Największe zmiany objęły przód Ceeda. Przeprojektowano grill i zderzak. Umieszczono także nowe logo marki. Dodatkowo reflektory są w pełni diodowe. Dodano też do opcji konfigurowania nowe wzory obręczy oraz lakiery. Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny z grubsza to tyle. Dla niektórych może to być mało, zważywszy na fakt, że III generacja jest  z nami na rynku już od 2018 roku. 

Jeśli chodzi o wnętrze to tutaj wprowadzono cztery nowe wzory tapicerek. Zmieniono także kierownicę, a 12,3-calowe cyfrowe wskaźniki zyskały nieco odświeżoną szatę graficzną. Systemy multimedialne teraz m.in. zdalnie aktualizują mapy i oprogramowanie nawigacyjne, czy też oferują bezprzewodowe połączenie poprzez Apple CarPlay i Android Auto. Niestety szkoda, że w tym ostatnim przypadku nadal jest tylko opcja połączenia przewodowego.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Kia Ceed SW PHEV 1.6 GDi 141 KM 6DCT - godny polecenia

Udoskonaleniu uległy też systemy bezpieczeństwa. Asystent martwego pola nie tylko ostrzega przed możliwością kolizji, ale stara się jej aktywnie przeciwdziałać, zapobiegając wjechaniu przed nadjeżdżający pojazd. Za to układ monitorowania zmęczenia kierowcy informuje teraz o tym, że samochód z przodu ruszył (np. spod świateł lub w korku), a asystenta utrzymania na środku pasa ruchu można także uruchomić niezależnie od aktywnego tempomatu. Tutaj musimy przyznać, że działało to naprawdę sprawnie. Chociaż sam pojazd był nieco zbyt czuły przy włączonym asystencie utrzymywania pasa ruchu.

tył kia ceed kombi fl

Fot. Adrian Drozdek

Jak się użytkowało?

Tutaj trudno za coś szczególnego czepiać się Kii Ceed Kombi. W porównaniu do przedlifta niewiele się zmieniło. Samochód dobrze się prowadzi, trzyma się drogi i zapewnia dość wysoki komfort. Oczywiście było inaczej, ponieważ przy Plug-In jazda była nieco inna niż teraz przy zwykłej „spalinówce”. Mimo wszystko praca zawieszenia, układu kierowniczego była identyczna. Sam układ napędowy zapewniał dobrą dynamikę. Skrzynia biegów nie miała opóźnień, nic nie szarpało nawet przy gwałtownym ruszaniu. Sama moc 160 KM była wręcz idealna dla tego modelu. Jeśli dodamy do tego bardzo rozsądne spalanie, to robi się dość przyjemnie. 

Oczywiście można by coś wytknąć przy multimediach, ponieważ od jakiegoś czasu ten system wymagałby poprawy pod kątem intuicyjności. Nie można jednak czepiać się działania, ponieważ reaguje on dość sprawnie na polecenia itd. Jak już jesteśmy przy wnętrzu, to być może kiedyś dodatkowe oświetlenie np. ambiente albo dostępność skurzanych foteli czy kubełków zrobiłaby w Ceedzie robotę.

wnętrze kia ceed kombi fl

Fot. Adrian Drozdek

Dane techniczne

Sercem testowanej Kii Ceed Kombi tym razem był silnik 1.5 T-GDI o mocy 160 KM. Układ wspierała dobrze znana i sprawdzona automatyczna skrzynia 7DCT. Napęd obejmował tylko przednią oś. Waga pojazdu wynosiła około 1350 kg. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało 8,8 sekundy. Natomiast sam pojazd według producenta jest w stanie rozwinąć 210 km/h. 

Długość samochodu wynosi 4 600 mm, szerokość 1 800 mm, a wysokość 1 465 mm. Rozstaw osi wynosi 2 650 mm. Minimalna pojemność bagażowa wynosi 625 litrów. Można ją jednak powiększyć nawet do 1 642 l. Za to zbiornik paliwa liczy sobie 50 litrów.

Wyposażenie: Business Line

Za sam pakiet Business Line trzeba było dopłacić 10 tys. złotych. Do tego był jeszcze elektrycznie sterowany szklany dach za 3 500 zł. Dopłaty wymagał też lakier infra Red (2 500 zł). Suma summarum wartość samochodu podniosła się dzięki temu o 16 tys. złotych. Warto pochylić się nad tym, co wymagało dopłaty, a było zawarte w pakiecie: LED-owe światła, navi system, 17-calowe felgi, tuner radia cyfrowego DAB, Kia Connect, Bluetooth umożliwiający podłączenie dwóch urządzeń czy aluminiowe nakładki na pedały. I na tym wszystkim można poprzestać w kontekście opcji dodatkowych.

Jeśli chodzi o standard to warte odnotowania są udogodnienia tj. przyciemniane tylne szyby, materiałowa tapicerka z elementami skóry ekologicznej, chromowane klamki wewnętrzne, elementy wnętrza lakierowane na wysoki połysk. Oprócz tego konsola centralna z regulowanym wzdłużnie podłokietnikiem i nawiewami na tył, Auto Hold czy elektrycznie składane lusterka z kierunkowskazami w technologii LED-owej.

przód grill kii

Fot. Adrian Drozdek

Ile pali testowana Kia Ceed Kombi FL?

Sama Kia chwali się, że ich model powinien spalić średnio około 6,3 l/100 km. Co prawda testowaliśmy Ceeda Kombi FL zimą, ale nie przy tak surowych warunkach, więc nasza średnia była bliska. Finalnie udało się osiągnąć 6,6 l/100 km. Samochód był bardzo ekologiczny i ekonomiczny, ponieważ nawet w mieście przy dużym natężeniu ruchu nie przekraczaliśmy 7,6 l/100 km. Jeśli chodzi o trasę, to tutaj należałoby uwzględnić dwie kategorie. W pierwszej, czyli przy jeździe zwykłymi drogami udało się zejść nawet na 4,3 l/100 km. Jednakże w trasie uwzględniającej autostrady i drogi ekspresowe z prędkościami do 120 km/h realne było 5,7 l/100 km.

Zbiornik paliwa pozwalał na pokonanie ponad 800 km.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Kia ProCeed GT 1.6 T-GDI 204 KM - frajda gwarantowana

kia ceed kombi fl

Fot. Adrian Drozdek

Cena wydaje się adekwatna

Testowany egzemplarz Kia Ceed Kombi FL kosztowałby nas 145 900 zł. Oczywiście można nieco uciąć, bo aż do 16 tys. zł na samym wyposażeniu opcjonalnym. Jednakże zamiast to robić można zastanowić się nad innymi wersjami. S startuje od 105 tys., M od 111 tys., a L od 121 900 zł. Dopiero potem plasuje się nasz wariant Business Line. Jednakże nad naszym jest jeszcze GT Line (od 135 400 zł). Warto odnotować, że najtańsze wersje często są z silnikiem 1.0 T-GDI o mocy 120 KM i 6-biegowym manualem. Za taką jednostkę napędową jak w naszym przypadku trzeba liczyć się ze wzrostem kwoty początkowej o średnio 8 tys. zł. Swojego Ceeda Kombi skonfigurujesz tutaj.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Peugeot 308 SW GT Pack Hybrid 225 KM EAT8 - najładniejsze kombi?

Podsumowanie: Kia Ceed Kombi FL Business Line 1.5 T-GDI 7DCT 160 KM

Kia Ceed Kombi FL Business Line 1.5 T-GDI 7DCT 160 KM
  • Stylistyka
  • Przestronność
  • Jakość materiałów
  • Wyposażenie
  • Multimedia
  • Komfort użytkowania
  • Przyjemność z jazdy
  • Silnik i napęd
  • Skrzynia biegów
  • Ekonomia i ekologia
  • Bezpieczeństwo
  • Cena w stosunku do jakości
4.7

Podsumowanie

Kia Ceed Kombi FL ma konkurencję w postaci: Peugeota 308 SW, Opla Astry Kombi, Fiata Tipo Kombi, Renault Megane Kombi czy VW Golfa Variant. W segmencie C nie można narzekać na wybór i przeważnie cenowo jest dość podobnie. Chociaż nadal Ceed jest tutaj atrakcyjny, choć nie tak jak np. Tipo. Podobnie kosztować będzie jeszcze Astra. Jednakże pozostali rywale będą nieco drożsi. Wybór między tymi modelami nie jest prosty. Jeśli chodzi o Ceeda Kombi to tutaj też mówimy o poprawnym aucie, które zapracowało na swoją pozycję. Chociaż już powoli dobrze byłoby myśleć o jego IV generacji. Wybór tradycyjnie pozostawiamy wam.

Galeria: Kia Ceed Kombi FL Business Line 1.5 T-GDI 7DCT 160 KM

Oceń nasz artykuł!
Reklama