Zdobywca pole position F1, który nigdy nie prowadził w wyścigu. Teo Fabi
Włoski kierowca urodził się 9 marca 1955 roku w Mediolanie. W trakcie swojej kariery w F1 Teodorico „Teo” Fabi jeździł dla zespołów Toleman, Brabham i Benetton. W sumie wywalczył 3 pole position. Pierwsze przypadło na GP Niemiec 1985, które jechał w barwach pierwszej z wymienionych ekip. Fabi ustanowił najlepszy czas w piątkowej sesji kwalifikacyjnej, przez co podczas deszczowej kontynuacji w sobotę nikt nie przebił jego czasu. Jednocześnie było to jedyne PP dla zespołu Toleman w F1. W samym wyścigu Fabi nie miał szans na utrzymanie się w czołówce. Już po starcie minęło go kilkunastu kierowców, a na 29. okrążeniu Włoch odpadł przez awarię sprzęgła. To był początek rozdziału w historii królowej motorsportu pt. „Zdobywca pole position F1, który nigdy nie prowadził w wyścigu”.
🗓️ #OnThisDay in 1985, a Toleman #F1 car started from pole for the first and only time
Teo Fabi retired on lap 29 in Germany #OTD pic.twitter.com/mcWG0Rbwon
— Formula 1 (@F1) August 4, 2017
Kolejne pole position Fabiego przypadły na sezon 1986 i starty w Benettonie. Wówczas to był najszybszy w kwalifikacjach do GP Austrii oraz GP Włoch. Przy pierwszej z wymienionych okazji dość szybko, bo po kilkunastu metrach pozbawił go zespołowy kolega Gerhard Berger. Niedługo później na 17. okrążeniu doszło do awarii silnika w bolidzie Teo Fabiego. Kolejno, na Monzy, podczas domowej rundy kierowca Benettona pokonał w czasówce Alaina Prosta z McLarena o ponad 0,4 s. Niestety dla włoskiego kierowcy wystąpiły problemy już na okrązeniu formującym, które zepchnęły go na koniec stawki. Teo Fabi miał sporo pecha, który uniemożliwił mu prowadzenie w wyścigu F1 choćby przez jedno kółko.
Hoje é aniversário do italiano Teo Fabi, que completa 68 anos, conhecido por uma estática curiosa, fez três poles na carreira: Alemanha 1985, Áustria e Itália 1986, mas nunca liderou uma volta na #F1 pic.twitter.com/AkaJmJFzIN
— Felipe Meira (@Felipemmeira) March 9, 2023
W sumie Włoch wywalczył 2 podia, które przypadły na GP Detroit 1984 oraz GP Austrii 1987. Znacznie lepiej radził sobie w CART (wicemistrzostwo w 1983 roku) czy World Sportscar Championship (mistrzostwo w 1991 roku). Warto dodać, że w 1989 r. w Mid-Ohio Fabi wywalczył jedyne zwycięstwo dla Porsche w IndyCar.
F1 miała jeszcze jednego wielkiego pechowca. Jean-Pierre Jarier
Urodzony 10 lipca 1946 roku w Charenton-le-Pont kierowca zdobywał trzy pole position w Formule 1. Przypadły one na GP Argentyny i GP Brazylii w 1975 roku oraz na GP Kanady 1978. Niestety w żadnym z tych przypadków nie wykorzystał okazji na zwycięstwo. Przy pierwszej okazji niespodziewanie w bolidzie Shadow pokonał Carlosa Peace’a i Carlosa Reutemanna z Brabhama, Nikiego Laudę z Ferrari czy Emersona Fittipaldiego z McLarena w kwalifikacjach. Niestety Jarier nie wystartował do wspomnianego wyścigu przez awarię po układzie przeniesienia napędu.
Interlagos 1975.
Pole Position for Jean Pierre Jarier , Shadow DN5 Ford.#Jarier #Interlagos #Shadow #F1 @AIRONE170 pic.twitter.com/tclCCmuUmf— Jacques Alain (@jacqalan01) December 13, 2017
Przy okazji GP Brazylii 1975 Francuzowi z ekipy Shadow udało się pobić rekordowe okrążenie toru Sao Paulo z 1973 roku. Jean-Pierre Jarier o 0,8 s pokonał Emersona Fittipaldiego z McLarena. Niestety słaby start z pierwszego pola oznaczał szybki spadek w dół stawki. Następnie na 32. okrążeniu Jarier odpadł po awarii układu paliwowego.
Jean-Pierre Jarier led 50/70 laps from pole in his second & last GP for Lotus, at Montreal OTDI 1978…
🇫🇷 #F1 #DNF pic.twitter.com/OuYc2JnO3F
— Stuart Dent (@Stuart_Dent) October 8, 2017
Wydawało się, że do trzech razy sztuka. Jednakże pech nie chciał opuścić Francuza. Jean-Pierre Jarier wywalczył pole position do GP Kanady 1978 z przewagą zaledwie 0,011 s nad Jody’m Scheckterem. Bohater tej części startował wtedy w barwach Lotusa, ponieważ po GP Włoch zastąpił zmarłego Ronniego Petersona. Podczas startu do GP Kanady 1978 udało się utrzymać prowadzenie, ale za nim szalał Alan Jones, który zaliczył atomowy start i przebił się z 5. na 2. lokatę. Przez blisko 50 okrążeń Jarier wydawał się pewnie zmierzać po triumf. Niestety Francuza zatrzymał wyciek oleju.