Connect with us

Czego szukasz?

Testy nowych samochodów

TEST | Peugeot 5008 GT MHEV 1.2 136 KM e-DCS6 – coś dla familii

Otrzymaliśmy kolejną okazję testu Peugeota 5008. Tym razem jednak przyszło nam poznać nową jednostkę hybrydową 1.2 MEV 136 KM 48V, której działanie potrafiło zaskakiwać. Czy to nowe podejście w projektowaniu „miękkich hybryd”? Pora na test.

peugeot 5008 gt mhev
Fot. Adrian Drozdek

Ogólne wrażenia: Peugeot 5008 GT MHEV 1.2 136 KM

Aktualna druga generacja Peugeota 5008 poddana została faceliftingowi na przełomie 2020 i 2021 roku, który wprowadził motyw tzw. kłów w postaci pionowych świateł dziennych, który znamy z modelów 308 czy 508. Na pewno trudno mówić o tym, aby największy SUV od Francuzów wzbudzał nadzwyczajne emocje. Ma to być przede wszystkim rodzinne auto, które co ciekawe pomieści aż 7 osób. Tak, trzeci rząd siedzeń to standard w każdej wersji wyposażenia. Wyróżnić należy też niezależne fotele w drugim rzędzie, które można odchylać i przesuwać.  Śmiało więc można zmieścić średniej wielkości bagaże, swoją 5-osobową rodzinę oraz zabrać też dziadków na wyprawę. Peugeot 5008 GT w wersji z MHEV kryje jednak jeszcze kilka nowości, o których opowiemy wam w dalszej części.

tył peugeot 5008 gt mhev

Fot. Adrian Drozdek

Układ napędowy MHEV Hybrid 136 KM 48V to swego rodzaju nowość, o której głośniej dopiero od 2023 roku. Całość oparto na zmodernizowanym silniku 1.2 l i jednostce elektrycznej o mocy 28 KM, którą osadzono w nowej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów e-DCS6. Wszystko jest wsparte 48-voltowym akumulatorem litowo-jonowym o pojemności ~0,89 kWh brutto (~0,43 kWh użytkowe). To sprawia, że MHEV w Peugeocie to nie jest zwykła „miękka hybryda”, ponieważ jest ona znacznie bardziej efektywna i swoją zasadą działania przypomina pełny HEV. Trzeba jednak podkreślić, że przy upałach silnik spalinowy załączy się szybciej ze względu na konieczność schładzania powietrza i działanie klimatyzacji, której sprężarka napędzana jest z paska. 

Na plus jest fakt, że w trakcie jazdy nawet przy prędkościach 100-120 km/h, kiedy silnik spalinowy może być chwilami zbędny, układ hybrydowy wyłącza go. Dotyczy to też zjazdów z delikatnie pochylonych wzniesień. Wtedy to wykorzystywana jest energia elektryczna, która zgromadziła się w akumulatorze m.in. z hamowania. Dynamika układu stoi na dobrym poziomie, choć jest pewne „ale” przy np. trybie Eco. Wtedy to często jest dłuższe opóźnienie, które nieraz zestresowało nas przy włączaniu się do ruchu, gdy samochód zamyślił się. Skrzynia e-DCS6 sama w sobie działa momentami lepiej od dobrze znanej jednosprzęgłowej EAT8.

ZOBACZ TAKŻE
TEST VIDEO | Peugeot 5008 GT – dobry, ale bez charakteru

Praktyczne wnętrze

Peugeot 5008 GT MHEV nie ma wielu zmian w środku. Wnętrze pozostało przestronne i praktyczne. Stylistycznie nic się nie zmieniło. Odmiana GT ma całkiem dobrą jakość skórzanego obicia, a na drzwiach cieszy obecność uginającego się tworzywa, dzięki czemu można oprzeć tam nasz łokieć. Kierownica była przyjemna w dotyku i przede wszystkim wygodna. Jeśli chodzi o siedzenia, to można także pochwalić za ich wykonanie oraz oferowaną wygodę. Suma summarum na długich trasach Peugeot 5008 GT MHEV oferuje wysoki poziom ergonomii, choć coś jeszcze można byłoby ulepszyć.

Niestety z tyłu już jest bardziej twardo, same kieszenie nie mają wyścielenia, ale to może i dobrze, biorąc pod uwagę, że z tyłu przeważnie będą siedziały dzieci. Pasażerowie drugiego rzędu mają też osobne nawiewy klimatyzacji. 

wnętrze peugeot 5008 mhev 2024

Fot. Adrian Drozdek

ZOBACZ TAKŻE
Używany Peugeot 5008 II - najlepsze silniki. Które warto kupić, a których unikać?

Uwagi do… multimediów i kamery

Niestety od faceliftingu 5008 minęło już trochę czasu, przez co nie oferuje on najnowszej wersji systemu multimediów. Wciąż więc jest trochę zagmatwania przy wyszukiwaniu opcji, a od czasu do czasu dochodziło do zawieszenia bądź resetu. 

Jeśli chodzi o systemy bezpieczeństwa to uwaga dotyczy dwóch kamer cofania 180 stopni. Otóż przez to nie ma podglądu na to, co dzieje się po bokach, co w tak dużym SUV-ie bardzo by się przydało.

Dane techniczne

Sercem testowanego Peugeota 5008 GT była tym razem 3-cylindrowa jednostka 1.2 l o mocy 136 KM, którą wspierał silnik elektryczny o mocy 28 KM. Łączna moc układu MHEV wynosi tutaj 136 KM. Całość wspiera 6-stopniowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów e-DCS. Maksymalny moment obrotowy wynosi 230 Nm. Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 200 km/h. Do pierwszej „setki” samochód rozpędza się w czasie 10,4 sekundy. 

W kontekście podstawowych wymiarów sytuacja wygląda następująco: 4 641 mm (długość) x 1 844 mm (szerokość bez lusterek) x 1 651 mm (wysokość). Rozstaw osi wynosi 2 840 mm. Minimalna masa własna wynosi 1 627 kg. Przestrzeń bagażowa minimalnie zapewni nam 780 l, ale możemy ją rozszerzyć do aż 1940 litrów. Za to zbiornik paliwa liczy sobie 56 l. 

przedni grill

Fot. Adrian Drozdek

Wyposażenie: GT

W konfiguratorze nie mogliśmy wybrać naszego lakieru, a najbliższy temu był szary nimbus za 2 900 zł. Poza nim dopłaty wymagała tapicerka Mistral z alcantarą za 7 500 zł. Tanie nie były też srebrne aluminiowe felgi (6 195 zł). Wymienić należałoby tutaj jeszcze czujniki parkowania z tyłu za 2 200 zł czy alarm za 1 600 zł. Suma summarum daje to nam kwotę 20 395 zł. Właściwie trudno czepiać się szczególnie cen, ponieważ u większości producentów są one zbliżone.

Na pewno, jeśli chodzi o standard to tutaj jest bogato ze względu na odmianę GT. Na zewnątrz wyróżniają się osłona chłodnicy z chromowanymi elementami, logo chromowane, chromowana listwa i imitacje wydechu z tyłu. Dobrze komponują się też czarny dach Pera Nera, relingi dachowe aluminiowe, emblematy GT i przyciemniane boczne tylne szyby. W środku także znajdziemy emblematy GT, chociażby na kole kierownicy. Oczywiście nie mogło zabraknąć 8-calowego multimedialnego ekranu, elektrycznie sterowanego fotela kierowcy czy adaptacyjnego tempomatu. 

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Peugeot 2008 Allure Pack 130 KM - nie potrzebujesz GT

Ile pali Peugeot 5008 GT MHEV?

Tutaj na pochwałę zasługuje zużycie paliwa w mieście, ponieważ nasz pomiar wykazywał wartości na poziomie 5,3 l/100 km. Dużą robotę robiła tutaj praca układu MHEV, która była efektywniejsza niż w dotychczas testowanych „miękkich hybrydach”. Na zwykłych drogach krajowych, wojewódzkich czy powiatowych spokojnie do zrobienia jest 4,5 litra. Schody zaczynają się w trasie uwzględniającej drogi szybkiego ruchu, gdzie z prędkościami do 130 km/h nie mogliśmy zejść poniżej 7,6 l/100 km. Średnie zużycie w cyklu mieszanym powinno – według Peugeota – przynieść wartość 5,6 l/100 km. U nas było to 6,2 l/100 km. Jak widać, nie byliśmy aż tak daleko od szacunków producenta. Jak na dużego SUV-a spalanie wydawało się bardzo w porządku.

przedni reflektor

Fot. Adrian Drozdek

Cenowo mogłoby być lepiej

Testowany egzemplarz Peugeota 5008 GT MHEV 1.2 o mocy 136 KM kosztowałby nas 223 tys. zł. Oczywiście można mieć ten sam model, ale w innej konfiguracji za znacznie mniej. Przykładowo Active Pack z 1.2 PureTech 130 KM z 6-biegowym manualem kosztowałby 163 400 zł.  Kolejno mamy Allure Pack za 174 900 zł, a dopiero potem GT, które startuje od 184 750 zł. Tak naprawdę dużo musimy dopłacić za samą miękką hybrydę MHEV. Bez wyposażenia dodatkowego mamy przebitkę o blisko 20 tys. złotych w GT (z wykluczeniem opcji). Gdybyśmy przyrównywali kwotę do Allure Pack to robi się ponad 50 tys. różnicy. Warto dodać też, że przy modelu 5008 nie ma Plug-Ina, dobrze znanego nam z 308, 508 i innych. Za to jest jeszcze diesel 1.5 BlueHDI z automatem (od 185 900 zł w Allure Pack). Na pewno my rozważylibyśmy inny wariant, ponieważ MHEV nie za bardzo przypadł nam do gustu.

ZOBACZ TAKŻE
Nowe Renault Espace pokazane. To już nie minivan, a 7-miejscowy SUV

Podsumowanie: Peugeot 5008 GT MHEV 1.2 136 KM

Peugeot 5008 GT MHEV 1.2 136 KM e-DCS6
  • Stylistyka
  • Przestronność
  • Jakość materiałów
  • Wyposażenie
  • Multimedia
  • Komfort użytkowania
  • Przyjemność z jazdy
  • Silnik i napęd
  • Skrzynia biegów
  • Ekonomia i ekologia
  • Bezpieczeństwo
  • Cena w stosunku do jakości
4.5

Podsumowanie

Peugeot 5008 GT z MHEV nie jest tanią propozycją dla rodziny. Mimo wszystko układ hybrydowy w tym modelu sprawdza się i zapewnia pewne oszczędności względem zwykłego „benzyniaka”. Mimo wszystko mogłoby być jeszcze lepiej. Jeśli chodzi o swój segment to nie ma wielu rywali, wśród których oferowano by 7 miejsc. Szkoda, że gama silnikowa pomniejsza i zostajemy już tylko i wyłącznie przy dużo mniejszych silnikach i zarazem też mocy. Można zapomnieć o powrocie np. 2-litrowego diesla HDI. Czas pokaże, w którą stronę to będzie zmierzało. Tradycyjnie decyzję o wyborze SUV-a dla rodziny pozostawiamy wam i waszym preferencjom. 

Galeria: Peugeot 5008 GT MHEV 1.2 136 KM

Oceń nasz artykuł!
Reklama