Nowy szef Alpine ma bogatą historię w motorsporcie.
Z pewnością Oliver Oakes nie jest anonimową postacią dla osób obracających się w wyścigowym świecie. Większość może kojarzyć ekipę Hitech Grand Prix, która od 2015 roku startuje w seriach juniorskich prowadzących do Formuły 1. Wspomniany zespół wyścigowy został przejęty przez Brytyjczyka w 2015 roku i obecnie jest to jedna z czołowych marek. Wielokrotnie przymierzano ich również do angażu w F1, ale ich kandydatura została pominięta przy ostatnim naborze na 11. zespół. Niewykluczone jednak, że Brytyjczycy będą szukać kolejnych okazji, mimo że mówi się o nich mniej jak o Andretti Global/Cadillac czy Rodin Cars. Patrząc na to, co dzieje się we francuskiej ekipie Alpine wszystko jest możliwe, a akurat objęcie fotela szefa zespołu od tegorocznego GP Holandii przez Oakesa prawdopodobnie ma drugie dno. Za jego angażem miał optować Flavio Briatore, który po powrocie do Enstone przeprowadza pewne porządki. Jednocześnie dotychczasowy szef Bruno Famin ma pracować w innej roli.
Co ciekawe 36-letni Brytyjczyk stanie się drugim najmłodszym szefem zespołu F1 po Christianem Hornerze. W 2005 roku dyrektor generalny Red Bull Racing wraz z objęciem swojego stanowiska miał ukończone zaledwie 31 lat.
Oliver Oakes. Były junior Red Bulla zapowiadał się na świetnego kierowcę
Były kierowca wyścigowy urodził się 11 stycznia 1988 roku w Norwich. Jego ojciec, Billy, był założycielem i właścicielem Eurotek Motorsport. Wspomniany zespół startował w dawnej Brytyjskiej Formule 3 oraz Formule Renault. Nic dziwnego, że pasja przeszła także na syna. Oliver Oakes już wieku 4 lat zaczął jeździć w kartingu. Za to już 8 lat później był już podwójnym mistrzem British Cup. Jako 17-latek został mistrzem świata w kartingu. Dziś wielu skreśliłoby go z powodu wieku, ale w tamtym okresie wciąż wielu kierowców dopiero wtedy przechodziło do świata single-seaterów. Nawet Red Bull postanowił wcielić go do swojej akademii juniorów.
Former Red Bull juniors in F1 today:
Red Bull: @Max33Verstappen
RB: @danielricciardo, @yukitsunoda07
Ferrari: @Carlossainz55
Williams: @alex_albon
Alpine: @PierreGASLY, Oliver Oakes pic.twitter.com/aafTH0kWsY
— RaceFans (@racefansdotnet) July 31, 2024
Zapowiadało się nieźle, bowiem w debiucie młody wówczas Brytyjczyk zdobył pole position i wygrał wyścig w Brytyjskiej Formule BMW w 2006 roku. W kolejnych 8 rundach stanął jeszcze 4-krotnie na podium, To pozwoliło na zajęcie 6. miejsca w „generalce”. Rok później nastąpiło jego przejście do Formuły Renault 2.0 NEC, gdzie zajął 4. lokatę na koniec kampanii. Niestety po przejściu do Brytyjskiej Formuły 3 okazało się, że Oliver Oakes był w stanie wywalczyć tylko punkt. Od 2008 roku mógł więc zastanawiać się, co dalej. Kolejne starty w ekipie ojca też nie przyniosły tego, na co sam liczył. W 2010 roku postanowił jednak dać sobie szansę w GP3, świeżo otwartej serii, która obecnie nosi nazwę FIA Formuła 3. Tam nie było mu dane odnieść sukcesu i to skłoniło go do zakończenia kariery kierowcy wyścigowego.
Hitech GP. Własny zespół wyścigowy Brytyjczyka
Sam zainteresowany zaczął zakładać ekipy wyścigowe. Najpierw był Team Oakes Racing w karitngu, a od 2015 roku już Hitech GP, który powstał na bazie Hitech Racing stworzonego przez Davida Hayle’a i Dennisa Rushena.
Właśnie odkąd w zespole z Buckingham pojawił się Oakes, poprawiły się perspektywy. Brytyjczyk utrzymywał dobre relacje z dr Helmutem Marko, który niegdyś pożegnał go z akademii Red Bulla. Austriak postanowił wysyłać do Hitech GP swoich podopiecznych. Zespół stopniowo rósł w Formule 3, aby wkrótce potem pojawić się w Formule 2 i być w niej konkurencyjnym. Przez zespół przewinęli się Liam Lawson, Juri Vips, Isack Hadjar czy Jak Crawford, ale też i George Russell i Nikita Mazepin. Niektórzy posmakowali już smak zwycięstwa w Grand Prix. Z rodziną ostatniego z wymienionych zostały nawiązane bliskie relacje i wraz ze wsparciem Uralkali zespół Hitech GP mógł się rozwijać. Wraz z wybuchem wojny na Ukrainie w lutym 2022 roku Brytyjczycy wycofali się z tego partnerstwa.
🧐 In March 2022, Oliver Oakes (Director and TP of Hitech) registered a company in the UK called 'Hitech F1 Team Limited’. 8 days later, the name was changed to 'Hitech GP Limited’, which is a diferent company from the existing 'Hitech Grand Prix Limited’ established in 2014. https://t.co/Y1SCaY1qKl pic.twitter.com/8gnP6IXsoq
— Formula News Live (@FormulaNewsLive) June 25, 2022
Warto wspomnieć, że w sezonie 2024 w ekipie Hitech Pulse-Eight w GB3 Championship ściga się Tymoteusz Kucharczyk. Polski kierowca walczy o mistrzostwo serii, która może dać mu przepustkę do Formuły 3. Wiele osób ma nadzieję, że awans Olivera Oakesa do Formuły 1 mógłby otworzyć naszemu rodakowi drzwi w akademii młodych kierowców Alpine.