Kim jest Iwo Beszterda?
Przede wszystkim mowa o kierowcy wyścigowym z Kościana, który podlega pod Automobilklub Leszczyński. Iwo Beszterda urodził się 2 kwietnia 2009 roku i obecnie ma już 15 lat. To idealna pora, aby myśleć o awansie do wyższych kategorii motorsportowych. Zwłaszcza że Polak ma już wielki sukces, jakim było 4. miejsce w FIA Karting Academy w 2022 roku. Do podium niewiele zabrakło, ponieważ punktowo nasz rodak zrównał się z rywalem, który zajął 3. lokatę. Śmiało można też wspomnieć o wielu innych sukcesach. W mocno obsadzonych Mistrzostwach Polski udało się wywalczyć tytuły mistrzowskie w latach 2018 (IAME), 2019 (Micro Max) oraz 2020 (Mini Rok). Oprócz tego doszły też wyróżnienia tj. II wicemistrzostwo Baby Rok w 2019 oraz 1. miejsce w Rok Cup Poland w 2020 r. (kat. Mini Rok).
Jeśli chodzi o sukcesy międzynarodowe, to poza wysokim miejscem w FIA Karting Academy, udało się zdobyć 1. miejsce w Winter Trophy w Lonato oraz 2. miejsce ROK Euro Trophy w Wackersdorfie.
Obecnie 15-latek walczy o przejście do serii open-wheel, które wykorzystują bolidy jednomiejscowe. Naturalnym krokiem jest awans z kartingu do Formuły 4. Iwo Beszterda wziął udział w zajęciach organizowanych przez Winfield Racing School i ich akademię młodych kierowców, które znane są też z organizacji szkoleń z jazdy bolidem F1 Lotus E20 z 2012 roku. Kierowca pochodzący z Leszna jeździł bolidem Mygale M21-F4, który jest obecny we Francuskiej Formule 4, na torze Paul Ricard. Obiekt, który wielokrotnie gościł wyścigi F1, zgromadził rzeszę mocnych zawodników kartingowych. Warto wspomnieć, że w przeszłości z akademią Winfield związany był Isack Hadjar, obecnie junior Red Bulla walczący o mistrzostwo F2. Postanowiliśmy więc zapytać Iwo Beszterdę o jego motorsportowe cele oraz plany na najbliższą przyszłość.
Iwo Beszterda i wielki sukces międzynarodowy
Który sukces z okresu startów w kartingu będziesz wspominał najczęściej i dlaczego?
Iwo Beszterda: Najważniejszym sukcesem, który będę wspominał najdłużej, jest podium w FIA Academy Trophy. Jadąc w tak prestiżowej serii, gdzie wszyscy zawodnicy rywalizowali na równych podwoziach, stanąłem na podium wśród kierowców z całego świata. To wyjątkowe osiągnięcie, które pokazało mi, że mogę rywalizować na najwyższym poziomie, i było dla mnie ogromnym źródłem motywacji.
Pierwsze testy F4. Zajęcia z francuską akademią
Jesteś po testach F4 z Winfield Racing School. Z ich akademią był związany m.in. Isack Hadjar, który walczy obecnie o tytuł mistrzowski w F2. Czy jest szansa, abyś został członkiem tej lub innej akademii dla młodych kierowców?
Iwo Beszterda: Testy z Winfield Racing School były świetnym doświadczeniem i wejściem w świat Formuły 4. Oczywiście, marzeniem każdego młodego kierowcy jest dołączenie do tak prestiżowej akademii jak Winfield lub innej, która wspiera rozwój talentów. Na ten moment nie mogę niczego oficjalnie potwierdzić, ale pracuję nad tym, aby otworzyć sobie drzwi do takiej współpracy.
Jak oceniasz swoją formę na testach bolidu F4 na torze Paul Ricard?
Jestem zadowolony z tego, jak przebiegały testy. Paul Ricard to świetny tor, udało mi się zrealizować założony plan i zebrać cenne doświadczenie. Myślę, że na każdym okrążeniu poprawiałem swoje tempo, co pokazuje, że robiłem postępy. Oczywiście, zawsze jest miejsce na poprawę, ale te testy dały mi dużo pewności siebie.
Czy jest szansa, że jeszcze w tym roku wystartujesz w którejś edycji F4?
Pracujemy nad tym, aby pojawić się na starcie już w tym roku. Wszystko zależy od kilku czynników, a najważniejsze jest oczywiście zebranie odpowiedniego budżetu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to mam nadzieję, że uda mi się zadebiutować w F4 jeszcze przed końcem sezonu.
Iwo Beszterda. Ambitne plany na sezon 2025
Jakie masz plany na sezon 2025? Może to już ten czas, aby wejść do świata bolidów jednomiejscowych?
Iwo Beszterda: Sezon 2025 będzie kluczowy. Chcę w pełni skupić się na bolidach jednomiejscowych. Uważam, że to naturalny krok w mojej karierze. Jednak najważniejsze jest teraz spięcie i zebranie budżetu, który pozwoli na realizację tych planów. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to myślę, że to będzie idealny moment na pełnoprawny start w jednej z serii bolidów.
Na jaką serię możesz się nastawić?
Jeszcze nie mogę zdradzić szczegółów, ale jestem w trakcie rozważania kilku opcji. Wszystko zależy od tego, jak będą wyglądały nadchodzące testy i negocjacje z zespołami. Mam nadzieję, że wkrótce będę mógł powiedzieć coś więcej!
Trzymamy kciuki za dalszy rozwój kariery. Oby udało się dograć sprawy budżetowe, a starty w nowej serii rozpoczęły się od świetnych wyników.
Trzymajcie kciuki. Pozdrawiam, Iwo!
Sezon 2024 bogaty w Polaków w Formule 4
Iwo Beszterda może dołączyć do licznego grona polskich zawodników, którzy w tym roku ścigają się w F4. W hiszpańskiej edycji mamy Macieja Gładysza, Jana Przyrowskiego oraz Wiktora Dobrzańskiego. Przez kilka rund do tej trójki dołączał Gustaw Wiśniewski, który teraz jeździ z sukcesami w Nordic 4, czyli odpowiedniku Duńskiej Formuły 4. Poza wymienionymi mamy jeszcze 2 reprezentantki oraz reprezentanta w F4 CEZ (Michalina Sabaj, Kornelia Olkucka oraz Franciszek Hałatnik). W niektórych rundach F4 CEZ i Włoskiej Formuły 4 udział brał też wspomniany Wiktor Dobrzański. Rok temu mistrzem tej ostatniej edycji był Kacper Sztuka, który tym osiągnięciem otworzył sobie drzwi do F3. Pozostaje więc kibicować kolejnemu Polakowi na drodze do F1.
Zapraszamy Was serdecznie na profile Iwo Beszterdy w social mediach: Facebook i Instagram. Śledząc media społecznościowe zawodnika z Kościana będziecie na bieżąco z jego aktywnościami na torze i poza nim. Wspierać karierę kierowcy z Kościana możecie poprzez Patronite.