Sharan II generacji pozostawał w produkcji przez dwanaście lat, do 2022 roku, przechodząc w tym czasie kilka delikatnych modernizacji. Auto współdzieli płytę podłogową z bliźniaczą Seatem Alhambrą, jednak w przeciwieństwie do pierwszej generacji, nie występuje już jako Ford Galaxy. Przez cały okres produkcji samochód cieszył się stabilną pozycją w segmencie dużych vanów.
Projektanci zadbali o to, by mimo sporych gabarytów zewnętrznych, auto prezentowało się elegancko i dynamicznie. Charakterystyczny grill z chromowanymi listwami, wyraźnie zarysowane reflektory oraz przestrzenne nadwozie tworzą spójną całość. Design pozostaje aktualny nawet po latach od premiery, co świadczy o przemyślanej stylizacji.
Wnętrze i praktyczność użytkowania
Największym atutem Sharana II jest przestronne i funkcjonalne wnętrze. W standardowej konfiguracji auto oferuje siedem miejsc siedzących, przy czym każdy fotel można złożyć lub wyjąć, dostosowując przestrzeń do aktualnych potrzeb. Fotele drugiego i trzeciego rzędu są mocowane na szynach, co pozwala na ich przesuwanie i zmianę konfiguracji.
Jakość wykończenia stoi na wysokim poziomie, typowym dla Volkswagena z tego okresu. Materiały są przyjemne w dotyku, a spasowanie elementów nie budzi zastrzeżeń. Deska rozdzielcza została zaprojektowana ergonomicznie, z intuicyjnym rozmieszczeniem przycisków i przełączników. Nawet po latach intensywnego użytkowania wnętrze zachowuje swoją pierwotną jakość.
Bagażnik w standardowej konfiguracji siedmioosobowej ma pojemność 300 litrów, jednak po złożeniu trzeciego rzędu siedzeń wzrasta do 711 litrów. Maksymalna pojemność po złożeniu wszystkich foteli pasażerskich to imponujące 2297 litrów. Praktycznym rozwiązaniem jest niski próg załadunku oraz szeroki otwór bagażnika.
Używany Volkswagen Sharan II. Gama silnikowa i osiągi
Volkswagen oferował Sharana II z szeroką gamą jednostek napędowych. Podstawowym silnikiem benzynowym jest 1.4 TSI o mocy 150 KM, który mimo niewielkiej pojemności radzi sobie zaskakująco dobrze z masą auta. Mocniejszą alternatywą jest 2.0 TSI generujący 200 KM, zapewniający bardzo dobre osiągi, jednak kosztem wyższego spalania.
W gamie jednostek wysokoprężnych znajdziemy popularne 2.0 TDI w różnych wariantach mocy: 115, 140, 150 oraz 177 KM. Diesle charakteryzują się dobrymi osiągami i umiarkowanym spalaniem, co sprawia, że są najczęściej wybieraną opcją na rynku wtórnym. Szczególnie godna polecenia jest wersja 150-konna, stanowiąca dobry kompromis między osiągami a ekonomią.
Wszystkie silniki mogą być łączone z manualną skrzynią biegów lub automatyczną przekładnią DSG. Ta druga opcja znacząco podnosi komfort użytkowania, jednak wymaga regularnej obsługi serwisowej i może generować dodatkowe koszty w przypadku awarii. W codziennej eksploatacji większość użytkowników chwali sobie automatyczną skrzynię.
Typowe usterki i koszty eksploatacji
Sharan 2. generacji nie jest autem bezproblemowym, jednak większość usterek ma charakter przewidywalny. Do najczęstszych problemów należą awarie dwusprzęgłowej skrzyni DSG, szczególnie w egzemplarzach intensywnie eksploatowanych w ruchu miejskim. Koszty naprawy przekładni mogą być znaczące, dlatego przed zakupem warto dokładnie sprawdzić jej stan.
W silnikach benzynowych TSI należy zwrócić uwagę na stan łańcucha rozrządu oraz jego napinacza. W jednostkach 2.0 TDI mogą pojawić się problemy z kołem dwumasowym i turbosprężarką. Regularną kontrolę wymaga również układ wtryskowy common rail. Dodatkowo, ze względu na masę pojazdu, szybszemu zużyciu ulegają elementy zawieszenia i układ hamulcowy.
Koszty bieżącej eksploatacji są typowe dla auta tej klasy. Spalanie w przypadku silników benzynowych wynosi od 8 do 11 l/100 km w cyklu mieszanym, natomiast diesle zadowalają się 6-8 l/100 km. Części zamienne są łatwo dostępne, jednak ich ceny nie należą do najniższych, co wynika z pozycjonowania marki.
Używany VW Sharan II. Wyposażenie i bezpieczeństwo
Volkswagen zadbał o bogate wyposażenie standardowe Sharana II. Już podstawowe wersje oferują klimatyzację, elektryczne szyby, system audio oraz komplet poduszek powietrznych. W wyższych wersjach wyposażeniowych znajdziemy trzystrefową klimatyzację, system nawigacji, czujniki parkowania, a nawet panoramiczny dach.
Warto zwrócić uwagę na pakiety wyposażenia dodatkowego, które znacząco podnoszą komfort użytkowania. Szczególnie przydatne są elektrycznie otwierane drzwi boczne i klapa bagażnika, asystent parkowania oraz adaptacyjny tempomat. W późniejszych rocznikach dostępne są również systemy aktywnego bezpieczeństwa.
Pod względem bezpieczeństwa Sharan II wypada bardzo dobrze. W testach Euro NCAP otrzymał maksymalną notę pięciu gwiazdek, wyróżniając się wysokim poziomem ochrony zarówno dorosłych, jak i dzieci. Sztywna konstrukcja nadwozia oraz zaawansowane systemy bezpieczeństwa sprawiają, że jest to jeden z bezpieczniejszych vanów w swojej klasie.
Konkurencja i pozycja rynkowa
Na rynku dużych vanów Sharan II konkuruje przede wszystkim z bliźniaczym Seatem Alhambrą oraz Fordem S-Max. W porównaniu z Alhambrą, Volkswagen oferuje lepszą jakość wykończenia i wyższy prestiż marki, co przekłada się na wyższe ceny zarówno nowych, jak i używanych egzemplarzy.
Ford S-Max kierowany jest do bardziej dynamicznych kierowców, oferując lepsze właściwości jezdne kosztem nieznacznie mniejszej przestronności. Toyota Verso i Peugeot 5008 to konkurenci z niższej półki cenowej, ustępujący Sharanowi pod względem jakości wykonania i przestronności, ale oferujący niższe koszty eksploatacji.
Na rynku wtórnym Sharan II utrzymuje relatywnie wysokie ceny, co świadczy o dobrej opinii wśród użytkowników i stabilnej pozycji rynkowej. Najdroższe są egzemplarze z silnikami 2.0 TDI w bogatych wersjach wyposażenia, szczególnie te z niewielkimi przebiegami i udokumentowaną historią serwisową.
Eksploatacja i koszty serwisowe
Regularne przeglądy Sharana II powinny być wykonywane co 15 000 lub 30 000 kilometrów, w zależności od typu silnika i stylu jazdy. Koszt podstawowego przeglądu w autoryzowanym serwisie może przekroczyć 1000 złotych, jednak można znaleźć tańsze alternatywy w niezależnych warsztatach specjalizujących się w autach grupy VAG.
Szczególnej uwagi wymagają skomplikowane układy wtryskowe w silnikach Diesla oraz automatyczne skrzynie DSG. Wymiana oleju w przekładni DSG powinna być przeprowadzana co 60 000 kilometrów, a jej koszt może sięgać 1500 złotych. W przypadku silników benzynowych TSI należy regularnie kontrolować poziom oleju, gdyż mogą one wykazywać tendencję do zwiększonego zużycia.
Części eksploatacyjne, takie jak klocki i tarcze hamulcowe, amortyzatory czy elementy zawieszenia, są łatwo dostępne zarówno w wersjach oryginalnych, jak i zamiennych. Ich ceny są jednak wyższe niż w przypadku mniejszych modeli Volkswagena, co wynika z większych rozmiarów i masy pojazdu.
Używany Volkswagen Sharan II generacji – opinie. Czy warto kupić?
Volkswagen Sharan II to udana konstrukcja, która sprawdza się jako auto rodzinne i służbowe. Największymi zaletami są przestronne wnętrze, wysoka jakość wykonania oraz dobry poziom bezpieczeństwa. Gamę jednostek napędowych dobrano z myślą o różnych potrzebach użytkowników, choć najbardziej uniwersalne pozostają silniki 2.0 TDI.
Szukając używanego egzemplarza, warto zwrócić uwagę na stan techniczny skrzyni DSG oraz historię serwisową. Kluczowe jest również sprawdzenie, czy auto nie było wykorzystywane jako taksówka lub w wypożyczalni, gdyż taka eksploatacja mogła znacząco wpłynąć na jego stan. Optymalne roczniki to 2015-2019, gdy wyeliminowano większość problemów wieku dziecięcego.
Mimo pewnych wad i relatywnie wysokich kosztów napraw, Sharan II pozostaje rozsądnym wyborem na rynku wtórnym. Jego wszechstronność, komfort oraz prestiż marki sprawiają, że wciąż cieszy się sporym zainteresowaniem kupujących. Przy odpowiednim wyborze egzemplarza i regularnej obsłudze serwisowej może służyć przez wiele lat jako niezawodne auto rodzinne.