Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Używany Ford C-MAX II. Wady, zalety, opinie. Czy warto kupić?

Rodzinny model marki Ford zadebiutował na rynku motoryzacyjnym w 2010 roku, kontynuując sukces swojego poprzednika. Druga generacja C-MAX-a przyniosła ze sobą wiele usprawnień technicznych oraz nową, bardziej dynamiczną stylistykę, która wpisywała się w ówczesny język projektowy marki Ford, znany jako kinetic design.

używany ford c-max II
Fot. Ford

Ford C-MAX II generacji był oferowany w dwóch wariantach nadwozia – standardowym pięciomiejscowym oraz wydłużonym siedmiomiejscowym Grand C-MAX. Ten drugi wariant wyróżniał się przede wszystkim przesuwanymi tylnymi drzwiami, które znacząco ułatwiały dostęp do trzeciego rzędu siedzeń.

W 2015 roku model przeszedł face lifting, który przyniósł odświeżony pas przedni z charakterystycznym trapezoidalnym grillem, nowe reflektory oraz zmodernizowane wnętrze. Lifting nie tylko poprawił wygląd auta, ale także wprowadził nowocześniejsze systemy bezpieczeństwa i multimedia.

Gama silnikowa – różnorodność napędów dla każdego

Paleta jednostek napędowych w C-MAX-ie II generacji była niezwykle szeroka. Podstawę oferty stanowiły benzynowe silniki 1.6 Duratec o mocy od 105 do 125 KM, które z czasem zostały zastąpione nowocześniejszymi jednostkami z rodziny EcoBoost o pojemności 1.0 (100 i 125 KM) oraz 1.6 (150 i 182 KM).

W gamie jednostek wysokoprężnych znajdziemy sprawdzone silniki 1.6 TDCI (95 i 115 KM) oraz 2.0 TDCI dostępne w wariantach o mocy 115, 140 i 163 KM. Po modernizacji w 2015 roku wprowadzono nową generację diesli 1.5 TDCI (95 i 120 KM) oraz 2.0 TDCI (150 KM).

Szczególnie godne polecenia są jednostki benzynowe 1.0 EcoBoost, które mimo niewielkiej pojemności zapewniają zadowalające osiągi przy umiarkowanym spalaniu. Wśród diesli najlepszym wyborem jest 2.0 TDCI, który łączy wysoką kulturę pracy z dobrymi osiągami i rozsądnym zużyciem paliwa.

ZOBACZ TAKŻE
Używany Ford Fusion. Wady, zalety, opinie. Czy nadal warto kupić?

Typowe usterki i koszty eksploatacji

Druga generacja C-MAX-a nie jest autem bezproblemowym, jednak większość usterek ma charakter eksploatacyjny. Najczęściej pojawiające się problemy dotyczą układu wtryskowego w silnikach Diesla, awarii dwumasowego koła zamachowego oraz usterek elektroniki pokładowej.

W jednostkach benzynowych EcoBoost należy zwrócić uwagę na układ chłodzenia – jego awaria może doprowadzić do przegrzania silnika. W dieslach problematyczny bywa układ recyrkulacji spalin (EGR) oraz filtry cząstek stałych (DPF), szczególnie przy eksploatacji głównie w mieście.

Koszty serwisowania C-MAX-a II nie odbiegają znacząco od konkurencji. Przeglądy wykonywane co 20 000 km lub rok to wydatek rzędu 800-1200 złotych w autoryzowanym serwisie. W niezależnych warsztatach można liczyć na ceny niższe o 30-40 procent.

Komfort i przestronność wnętrza

Wnętrze Forda C-MAX II generacji to jego najmocniejsza strona. Przestrzeń w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń jest więcej niż wystarczająca, a fotele zapewniają bardzo dobre podparcie podczas długich podróży. System składanych i przesuwanych foteli pozwala na elastyczne gospodarowanie przestrzenią. Jakość materiałów wykończeniowych stoi na dobrym poziomie, choć plastiki w dolnych partiach kokpitu są twarde. Ergonomia jest wzorowa – wszystkie przełączniki są intuicyjnie rozmieszczone, a czytelny zestaw wskaźników nie pozostawia miejsca na domysły.

Po liftingu znacząco poprawiono system multimedialny, wprowadzając bardziej intuicyjny interfejs SYNC 2, a później SYNC 3. Wyciszenie kabiny stoi na przyzwoitym poziomie, choć przy wyższych prędkościach do wnętrza przedostaje się szum powietrza i toczących się kół.

Prowadzenie i bezpieczeństwo

Ford zawsze słynął z tego, że jego samochody dobrze się prowadzą i C-MAX 2. generacji nie jest wyjątkiem. Precyzyjny układ kierowniczy, sztywne zawieszenie i dobra przyczepność sprawiają, że prowadzenie tego minivana może sprawiać prawdziwą przyjemność. System kontroli trakcji działa skutecznie, a ESP rzadko musi interweniować. W testach zderzeniowych Euro NCAP model uzyskał maksymalne pięć gwiazdek, co potwierdza wysoki poziom bezpieczeństwa biernego. Szeroka gama systemów wspomagających kierowcę, szczególnie po liftingu, dodatkowo podnosi poziom bezpieczeństwa.

Układ hamulcowy działa skutecznie, choć przy intensywnej eksploatacji może wymagać częstszej wymiany klocków i tarcz. Warto zaznaczyć, że zawieszenie, mimo sportowego zestrojenia, dobrze radzi sobie z nierównościami polskich dróg.

Ceny i koszty utrzymania

Na rynku wtórnym ceny Forda C-MAX II generacji rozpoczynają się od około 20 000 złotych za egzemplarze z pierwszych lat produkcji. Za dobrze utrzymane auto z rocznika 2015-2016 trzeba zapłacić 35-45 tysięcy złotych, natomiast najmłodsze egzemplarze z końca produkcji to wydatek rzędu 50-60 tysięcy złotych.

Koszty ubezpieczenia są umiarkowane – składka OC dla doświadczonego kierowcy to wydatek około 600-800 złotych rocznie. AC, w zależności od wartości pojazdu i zakresu ubezpieczenia, może kosztować od 1500 do 2500 złotych rocznie.

Części zamienne są łatwo dostępne zarówno w oficjalnej sieci dealerskiej, jak i w sklepach z zamiennikami. Ceny nie odbiegają od standardów segmentu, a szeroka dostępność używanych części pozwala na dalsze obniżenie kosztów napraw.

ZOBACZ TAKŻE
Używany Ford Kuga II - wady, zalety, opinie. Popularny, ale czy sensowny wybór?

Osiągi i ekonomia w codziennej eksploatacji

Silniki benzynowe EcoBoost, mimo małej pojemności, zapewniają całkiem dobre osiągi. Jednostka 1.0 o mocy 125 KM pozwala rozpędzić auto do 100 km/h w około 11,5 sekundy, przy średnim spalaniu w cyklu mieszanym na poziomie 6,5-7,5 l/100 km.

Diesle 2.0 TDCI oferują lepsze osiągi – wersja 150-konna przyspiesza do setki w 9,5 sekundy, a spalanie w trasie może spaść nawet do 5 litrów na 100 km. W mieście należy się liczyć ze zużyciem paliwa na poziomie 7-8 l/100 km dla benzyniaków i 6-7 l/100 km dla diesli.

Skrzynie biegów, zarówno manualne jak i automatyczne PowerShift, pracują płynnie, choć ta druga może sprawiać problemy przy większych przebiegach. Warto zaznaczyć, że automatyczna przekładnia zauważalnie wpływa na zwiększenie zużycia paliwa.

Ford C-MAX II na tle konkurencji

W porównaniu z głównym rywalem – Volkswagenem Touran – C-MAX oferuje lepsze właściwości jezdne i bardziej dynamiczną stylistykę. Choć wykończenie wnętrza może nie dorównywać niemieckiemu konkurentowi, to Ford nadrabia to lepszym stosunkiem ceny do jakości.

Citroën C4 Picasso tej samej generacji oferował bardziej awangardową stylistykę i lepsze wyciszenie, ale ustępował Fordowi pod względem trwałości i niezawodności. Z kolei Renault Scenic, mimo przestronnego wnętrza, nie mógł się równać z C-MAX-em w kwestii przyjemności z jazdy.

Pod względem kosztów eksploatacji Ford plasuje się w środku stawki – nie jest tak drogi w utrzymaniu jak Volkswagen, ale też nie tak tani jak modele koreańskie czy francuskie. Za to dostępność części zamiennych i liczba warsztatów specjalizujących się w naprawach Fordów jest jednym z największych atutów tego modelu.

Podsumowanie i rekomendacje

Ford C-MAX II generacji to udana konstrukcja, która łączy praktyczność minivana z przyjemnością prowadzenia typową dla marki Ford. Model szczególnie dobrze sprawdza się jako auto rodzinne, oferując przestronne wnętrze, wysoki poziom bezpieczeństwa i rozsądne koszty eksploatacji.

Przy zakupie używanego egzemplarza warto zwrócić szczególną uwagę na historię serwisową i stan techniczny. Najlepszym wyborem będą auta po liftingu z benzynowym silnikiem 1.0 EcoBoost lub dieslem 2.0 TDCI, które oferują najlepszy kompromis między osiągami a ekonomią.

Pomimo pewnych wad, takich jak problemy z elektroniką czy awaryjność niektórych elementów, Ford C-MAX II generacji pozostaje godnym polecenia wyborem na rynku wtórnym. Jego wszechstronność, dobre właściwości jezdne i przestronne wnętrze sprawiają, że może być świetną alternatywą dla osób szukających praktycznego auta rodzinnego.

Oceń nasz artykuł!
Reklama