Ford Focus 2023 | Fot. Ford
Co oferuje i ile kosztuje Ford Focus w 2023 roku w Polsce? Przyjrzeliśmy się ofercie tego modelu w naszym kraju i zebraliśmy wszystkie najważniejsze informacje w jednym miejscu.
Ford Focus w 2023 roku jest cały czas jednym z najważniejszych modeli amerykańskiego producenta w Polsce. Samochód dostępny jest w wersjach hatchback oraz kombi (stosunkowo niewielka dopłata w porównaniu z hatchbackiem – szczegóły niżej). Samochód mierzy 4 382 mm (4 672 mm kombi), jego szerokość wynosi 1 848 mm, wysokość 1 452 mm (1 469 mm kombi), a rozstaw osi 2 700 mm. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 52 litry (47 w ST), a bagażnik pomieści od 358 litrów/593 litrów w kombi do 1 354 litrów/1 653 litrów w kombi przy złożonej tylnej kanapie. Warto zauważyć, że Ford wprowadził dla Focusa także Ford Protect, a więc 4-letnią gwarancję w cenie pojazdu. Obejmuje ona ochronę pogwarancyjną do 4 lat albo 80 000 km i bezpłatne przeglądy serwisowe co 2 lata do 4 roku eksploatacji.
Ford Focus 2023 – silniki
Ford Focus obecnie dostępny jest w Polsce z czterema silnikami benzynowymi i jednym Diesla. W przypadku benzyniaków to w większości tzw. miękkie hybrydy. Standardową ofertę rozpoczyna 1.0 EcoBoost o mocy 125 KM, który można sparować jedynie z 6-biegowym manualem. To jedyna benzynowa propozycja bez dodatkowego rozrusznika-generatora, a więc tzw. miękkiej hybrydy.
Focus oferuje także 1.0 EcoBoost o tej samej mocy z automatem. Wtedy jednak na pokładzie znajduje się już miękka hybryda, ale parametry zużycia paliwa są porównywalne, czego dowiecie się poniżej. Na litrowym benzyniaku bazuje także mocniejszy silnik o mocy 155 KM i 190 KM mocy maksymalnej. Jest on dostępny zarówno z 6-biegowym manualem, jak i 7-biegowym Powershiftem. To handlowa nazwa Forda, ale to nic innego, jak DSG znane z Volkswagena.
Focus ST jest dostępny ze znacznie mocniejszym i większym silnikiem. 2.3 EcoBoost rozwija nawet 280 KM i 280 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jest dostępny zarówno z manualem, jak i automatem. Uwaga, przekładnia automatyczna w tym przypadku to 7-biegowy produkt Forda, nie Powershift.
Ofertę uzupełnia jedyny Diesel w Focusie. 1.5 EcoBlue ma 115 KM mocy maksymalnej i jest dostępny jedynie z 8-biegowym automatem. Tak więc jeden model, a aż trzy wersje automatycznej skrzyni biegów.
Nowy Focus – spalanie
Ile wynosi spalanie Forda Focusa według WLTP w cyklu mieszanym? Poniżej przedstawiamy dane podawane przez producenta:
- 1.0 EcoBoost 125 KM M6 – 5,4-5,7 l / 100 km hatchback, 5,5-5,8 l / 100 km kombi;
- 1.0 EcoBoost MHEV 125 KM Powershift – 5,4-5,7 l / 100 km hatchback, 5,4-5,6 l / 100 km kombi;
- 1.0 EcoBoost MHEV 155 KM M6 – 5,1-5,4 l / 100 km hatchback, 5,3-5,5 l / 100 km kombi;
- 1.0 EcoBoost MHEV 155 KM Powershift – 5,2-5,4 l / 100 km hatchback, 5,5-5,8 l / 100 km kombi;v
- 2.3 EcoBoost 280 KM M6 – 8 l / 100 km hatchback i kombi;
- 2.3 EcoBoost 280 KM A7 – 8 l / 100 km hatchback, 7,9-8 l / 100 km kombi;
- 1.5 EcoBlue 115 KM A8 – 4,9-5,8 l / 100 km hatchback, 5,0-5,8 l / 100 km kombi.
Fot. Ford
Ford Focus 2023 – wersje wyposażenia
Focus jest dostępny w Polsce w pięciu wersjach wyposażenia – Titanium, Titanium X, ST-Line X, Active X i ST X. Musimy przyznać, że ta oferta jest naprawdę sensownie poukładana. Ford oferuje bowiem bazową wersję i jej ulepszenie (dopisek X), a poza tym trzy mocno różniące się od siebie wersje. Zacznijmy jednak od początku.
Bazowa wersja Titanium jest już naprawdę dobrze wyposażona. Zawiera bowiem automatyczną klimatyzację dwustrefową, 16-calowe felgi aluminiowe, tempomat z ogranicznikiem prędkości czy czujniki parkowania zarówno z przodu, jak i z tyłu. Jest też system unikania kolizji Pre Collision Assist, podgrzewane i składane elektrycznie lusterka bocznie czy system utrzymania samochodu na pasie ruchu. Co istotne, jeśli chodzi o multimedia Ford także zaczyna z „grubej rury”. Standardem jest bowiem 13,2-calowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego oraz bezprzewodowa obsługa Android Auto i Apple CarPlay. W wersji Titanium X, która jest niewiele droższa (o czym niżej) dodano dodatkowo m.in. 12,3-calowe cyfrowe zegary i wskaźniki, bezprzewodową ładowarkę do smartfona, kamerę cofania czy bezkluczykowy dostęp.
W wersji ST-Line samochodowi dodano oczywiście sportowego charakteru. W standardzie znajdziecie bowiem sportowe zawieszenie, pakiet stylizacyjny nadwozia ST-Line, specjalne 17-calowe felgi aluminiowe czy kierownicę i uchwyt dźwigni zmiany biegów w stylizacji ST-Line. Charakteru dodaje także podsufitka w ciemnej tonacji oraz czarne relingi bagażnika dachowego. Dodatkowym „bajerem” są manetki do zmiany biegów przy kierownicy przy wersji z automatem.
ZOBACZCIE RÓWNIEŻ:
- Ford Puma 2023 – wszystko, co powinniście wiedzieć. Silniki, hybryda, wersje, ceny
- Ford Kuga 2023 – wszystko, co powinniście wiedzieć. Silniki, hybrydy, wyposażenie, ceny
Usportowiona, na wyjazdy za miasto i na wyjazdy… na tor
Active X to natomiast stylizacja przybliżająca Focusa do crossovera. Znajdziecie w niej bowiem zawieszenie ze zwiększonym prześwitem oraz relingi bagażnika dachowego w czarnym kolorze. Jest też wiele elementów stylizacyjnych Active oraz specjalne 17-calowe koła. Krótko mówiąc Ford ma bogate wyposażenie standardowe, a w ST-Line i Active oferuje po prostu wersje wyposażenia, które spokojnie można też nazwać pakietami stylizacyjnymi. Co istotne, wersje ST-Line X i Active X zostały wycenione dokładnie tak samo.
Była wersja usportowiona i bardziej praktyczna, to przyszedł czas także na sportową już w 100%. Mowa oczywiście o Focusie ST, który w Polsce jest dostępny w tej jeszcze lepiej wyposażonej wersji ST X. Zawiera ona sportowe zawieszenie, specjalny pakiet stylizacyjny, tylny spojler czy kierownicę ST. Koła mają oczywiście specjalny wzór, a poza tym są znacznie większe niż w pozostałych wersjach – aż 19-calowe. Są też fotele kubełkowe Ford Performance czy Launch Control. Poza sportowym charakterem ulepszono także wyposażenie – jest m.in. wyświetlacz head-up czy elektryczna regulacja przednich foteli aż w 12 kierunkach. Co więcej, wygląd samochodu można jeszcze podrasować dzięki Pakietowi Performance, o którym więcej niżej.
Fot. Ford
Co można dokupić?
Ford Focus w 2023 roku w Polsce dostępny jest łącznie aż w dziesięciu kolorach, więc wybór jest naprawdę duży. Jedynym dostępnym bez dopłaty jest Race Red, a za pozostałe trzeba dopłacić. Jak wygląda cennik lakierów w Focusie? Zebraliśmy go w kilka grup:
- lakier zwykły (Frozen White) – 750 zł;
- lakier metalizowany Agate Black – 2 300 zł;
- lakiery metalizowane, ale niedostępne dla ST X (Moondust Silver, Chrome Blue, Desert Island Blue) – 2 300 zł;
- lakier metalizowany Magnetic Grey – 2 800 zł;
- lakier metalizowany specjalny Fantastic Red – 5 100 zł;
- lakier metalizowany specjalny Mean Green tylko dla wersji ST X – 5 100 zł.
Pakiety opcjonalne w Focusie podzielono na kilka grup. Poniżej znajdziecie najciekawsze z nich wraz z cenami:
- Pakiet Driver Assistance (2 000 zł/3 200 zł dla Titanium – dla skrzyni manualnej i 2 800 zł/4 000 zł dla Titanium – dla automatu). Zawiera m.in. tempomat adaptacyjny, kamerę cofania o wysokiej rozdzielczości, system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości, system monitorowania martwego pola z funkcją zapobiegania kolizji czy funkcję ostrzegania i zapobiegania kolizjom podczas manewru wyjazdu tyłem z miejsca parkingowego;
- Pakiet Parking (1 400 zł/2 600 zł dla Titanium – dla skrzyni manualnej i 2 850 zł dla automatu). Zawiera kamerę cofania o wysokiej rozdzielczości, system wspomagający parkowanie równoległe i prostopadłe oraz aktywne zabezpieczenie krawędzi drzwi;
- Pakiet Winter (1 900 zł). Zawiera podgrzewane przednie fotele, przednią szybę oraz kierownicę;
- Pakiet ST-Line X (1 800 zł, tylko dla ST-Line X). Zawiera tylny spojler w kolorze nadwozia, czerwone zaciski hamulcowe, aluminiowe nakładki na pedały i nakładki na progi przednich drzwi ST-Line.
Jak jeszcze można doposażyć Focusa?
Pakiet Performance jest natomiast dostępny dla Focusa ST X z manualem i kosztuje 16 500 zł. Zawiera zawieszenie gwintowane Ford Performance z możliwością regulacji, przedni układ hamulcowy Brembo z większymi tarczami oraz zaciskami w kolorze czerwonym czy inne 19-calowe koła z oponami Pirelli P-Zero Corsa. Jest też wiele dodatkowych elementów w kolorze czarnym. To m.in. górna krata wlotu powietrza, elementy dolnej części zderzaka, dach i obudowy lusterek bocznych czy tylny dyfuzor.
Jeśli chodzi o pojedyncze elementy możliwe do dokupienia to należy zwrócić uwagę na wyświetlacz head-up za 2 000 zł (poza ST X, gdzie jest w standardzie), reflektory Full LED matrycowe za 4 900 zł (poza ST X, gdzie jest w standardzie) czy system nagłośnienia Bang&Olufsen (3 200 zł). Panoramiczny dach kosztuje natomiast 6 200 zł, ale nie można go mieć, jeśli zdecydujecie się na Pakiet Performance w ST X. Dojazdowe koło zapasowe to natomiast koszt 600 zł (500 zł w ST X). ST-Line X i Active X standardowo są wyposażone w 17-calowe koła, ale możecie mieć także 18-calówki (inne dla każdej wersji) za dopłatą 2 600 zł.
Fot. Ford
Ford Focus 2023 – ceny
Cennik Forda Focusa w Polsce startuje od 127 000 zł brutto za wersję Titanium. Kwota jest wysoka, ale trzeba przyznać, że samochód w bazowej wersji (to określenie zupełnie nie pasuje do wyposażenia) oferuje naprawdę dużo. Istotny jest także fakt, że to cena hatchbacka – tak jak wszystkie poniżej. Ford Focus kombi jest dostępny w dokładnie tych samych możliwościach, a dopłata za większe nadwozie wynosi zawsze 3 000 zł.
Pełen cennik nowego Focusa prezentuje się następująco:
- 1.0 EcoBoost 125 KM M6 – Titanium od 127 000 zł, Titanium X od 129 500 zł;
- 1.0 EcoBoost MHEV 125 KM Powershift – Titanium od 140 950 zł, Titanium X od 143 450 zł, ST-Line X od 145 850 zł;
- 1.0 EcoBoost MHEV 155 KM M6 – Titanium X od 138 000 zł, ST-Line X od 140 400 zł; Active X od 140 400 zł;
- 1.0 EcoBoost MHEV 155 KM Powershift – Titanium X od 147 950 zł, ST-Line X od 150 350 zł; Active X od 150 350 zł;
- 2.3 EcoBoost 280 KM M6 – ST X od 180 280 zł;
- 2.3 EcoBoost 280 KM A7 – ST X od 190 230 zł;
- 1.5 EcoBlue 115 KM A8 – Titanium od 145 450 zł, Titanium X od 147 950 zł, ST-Line X od 150 350 zł, Active X od 150 350 zł.