Punkty karne F1 2023 | Fot. Scuderia AlphaTauri
Punkty karne w F1 2023 to system mający zapobiegać nadmiernej agresji na torze. Stawka jest wysoka, bowiem przy przekroczeniu ich liczby można przymusowo opuścić wyścig, co może okazać się niezwykle kosztowne w kontekście klasyfikacji generalnej. Jak właściwie się je liczy i jak wygląda aktualne zestawienie kierowców pod tym względem?
Punkty karne w F1. Za co się je przyznaje?
Punkty karne w F1 przyznaje się tym kierowcom, którzy dokonają czynu uznanego za niebezpieczny. Wymienia się tu agresywne manewry, spowodowanie kolizji, ignorowanie żółtych flag lub nawet zbyt szybką jazdę za samochodem bezpieczeństwa lub w trakcie wirtualnej neutralizacji.
Okres czasowy „kolekcjonowania” punktów wynosi 12 miesięcy i nie resetują się one po sezonie. Celem jest uniknięcie posiadania 12 punktów w jednym momencie. Choćby dlatego, że wiązałoby się to z zakazem udziału w następnym wyścigu o Grand Prix. Po takim przymusowym odpoczynku punkty zostają jednak w całości skasowane. Kierowca po wyścigu absencji zaczyna więc od nowa z czystą kartą.
Od wprowadzenia systemu w 2014 roku nie było jednak zawieszenia w wyścigu z powodu liczby punktów karnych. Niektórzy jednak się o to otarli. Daniil Kvyat był najbliżej narażenia się na karę po tym, jak zgromadził 10 punktów w 2017 roku.
Ile punktów za jakie przewinienia?
Najczęściej stosowanymi karami są jeden albo dwa punkty karne. Jedno „oczko” można dostać chociażby za przeszkodzenie innemu kierowcy w trakcie kwalifikacji, uzyskanie przewagi poza torem, najechanie na białą linię przy wjeździe do alei serwisowej, ignorowanie pojedynczych żółtych flag, powrót na tor w niebezpieczny sposób czy ignorowanie limitów toru.
Dwa punkty najczęściej są karą za spowodowanie kolizji z innym kierowcą. Można je także dostać za „wypchnięcie” innego kierowcy poza tor, wyprzedzanie podczas obecności samochodu bezpieczeństwa na torze, niebezpieczną jazdę w alei serwisowej czy zignorowanie podwójnych żółtych flag.
Trzy punkty to natomiast najwyższa kara jaką stosowano w sezonie 2021. Można ją dostać za nie zjechanie do alei serwisowej według instrukcji podczas obecności samochodu bezpieczeństwa na torze, brak zjazdu do pit lane podczas czerwonej flagi czy niebezpieczne przewinienia podczas podwójnych żółtych flag, a więc głównie ich zignorowanie czy brak właściwego spowolnienia samochodu.
Warto jednak pamiętać o tym, że każda sytuacja jest inna i nie ma jednolitego wzoru na liczbę punktów karnych. Sędziowie biorą pod uwagę okoliczności przewinienia i na tej podstawie decydują się na przyznanie danej ilości punktów karnych.
Punkty karne w F1. Aktualna sytuacja w sezonie 2023
Poniżej znajdziecie aktualną tabelę punktów karnych w F1 i termin, w którym poszczególnym kierowcom „wygasa” część albo wszystkie punkty. Tabela jest aktualizowana na bieżąco po weekendach wyścigowych. Podczas weekendu wyścigowego GP Bahrajnu żaden z kierowców nie został ukarany karnymi punktami.
Jak widać, w najgorszej sytuacji jest Pierre Gasly, który zgromadził już dziesięć punktów karnych. Pierwsze z nich wygasają dopiero w maju 2023 roku. Francuz jest więc realnie zagrożony przymusową absencją w jednym wyścigu.
Kierowca | Liczba punktów karnych | Najbliższa data wygaśnięcia | |
---|---|---|---|
Pierre Gasly | 10 | 2023-05-22 (2 pkt) | |
Lance Stroll | 8 | 2023-04-09 (2) | |
Alexander Albon | 7 | 2023-03-26 (2) | |
Yuki Tsunoda | 4 | 2023-07-03 (2) | |
Fernando Alonso | 6 | 2023-05-08 (3) | |
Esteban Ocon | 5 | 2023-03-20 (2) | |
Guanyu Zhou | 4 | 2023-03-26 (1) | |
George Russell | 4 | 2023-07-10 (2) | |
Kevin Magnussen | 3 | 2023-05-08 (2) | |
Lando Norris | 3 | 2023-07-10 (1) | |
Sergio Perez | 2 | 2023-10-03 (2) | |
Max Verstappen | 2 | 2023-11-13 (2) | |
Charles Leclerc | 1 | 2023-10-09 (1) | |
Nyck de Vries | 0 | ||
Logan Sargeant | 0 | ||
Oscar Piastri | 0 | ||
Nico Hulkenberg | 0 | ||
Valtteri Bottas | 0 | ||
Carlos Sainz | 0 | ||
Lewis Hamilton | 0 |