Skoda Fabia 2023 | Fot. Skoda
Co oferuje i ile kosztuje Skoda Fabia w 2023 roku w Polsce? Przyjrzeliśmy się ofercie tego modelu w naszym kraju i zebraliśmy wszystkie najważniejsze informacje w jednym miejscu.
Skoda Fabia 2023 to jeden z najpopularniejszych miejskich samochodów w Polsce. Jego długość wynosi 4 108 mm, szerokość 1 780 mm, wysokość 1 459 mm, a rozstaw osi 2 564 mm. Pojemność zbiornika paliwa w każdej wersji wynosi 40 litrów (jest możliwość zwiększenia, o czym niżej), a pojemność bagażnika w standardowej konfiguracji wynosi 330 litrów.
Skoda Fabia 2023 – silniki
Nowa Skoda Fabia III jak na obecne warunki rynkowe cały czas jest dostępna z całkiem sporą ilością jednostek napędowych. Nie znajdziecie jednak wśród nich Diesla czy hybryd – to wyłącznie silniki benzynowe.
Podstawą jest silnik benzynowy 1.0 MPI o mocy maksymalnej 80 KM i 93 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który jest jedynym nie-turbodoładowanym motorem w ofercie. Wszystkie pozostałe jednostki są już bowiem z turbo. Skonfigurować można go oczywiście jedynie z 5-biegową manualną skrzynią biegów. Co istotne, dostępna jest także Skoda Fabia z LPG. Czeska marka fabrycznie montuje instalację LPG Landi Renzo zaprojektowaną właśnie dla w/w silnika MPI.
Dwie z nich także mają litrową pojemność. To 1.0 TSI o mocy maksymalnej 95 KM (175 Nm) i o mocy maksymalnej 110 KM (200 Nm). O ile ten pierwszy można mieć jedynie z manualem, to ten drugi także z 7-biegową przekładnią DSG. Istotny jest jednak fakt, że w słabszej wersji manualna skrzynia biegów ma pięć przełożeń, a w mocniejszej już sześć.
Szczytem oferty jest nieco większa jednostka 1.5 TSI o mocy 150 KM i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jest ona dostępna jedynie z automatem DSG.
Spalanie nowej Fabii z poszczególnymi jednostkami prezentuje się następująco (średnie zużycie według WLTP w cyklu mieszanym):
- 1.0 MPI 80 KM 5MT – 5,0-5,5 l / 100 km;
- 1.0 TSI 95 KM 5MT – 5,0-5,6 l / 100 km;
- 1.0 TSI 110 KM 6MT – 5,0-5,7 l / 100 km;
- 1.0 TSI 110 KM DSG – 5,5-6,1 l / 100 km;
- 1.0 TSI 150 KM DSG – 5,7-6,1 l / 100 km.
Fot. Skoda
Wersje wyposażenia
Skodę Fabię można zakupić w czterech wersjach wyposażenia – trzech standardowych i jednej specjalnej, Monte Carlo.
Bazowa wersja Active jest przyzwoicie wyposażona, choć nie da się w niej ukryć, że to jedna z najtańszych propozycji Skody. W standardzie ma bowiem 15-calowe, stalowe felgi, manualną klimatyzację czy fotel kierowcy regulowany jedynie na wysokość. Są jednak także wartościowe elementy wyposażenia – elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, elektrycznie sterowane przednie szyby, obsługa Blueetoth czy 6,5-calowy wyświetlacz radia z 4 głośnikami. W bazie znajdziecie też kilka istotnych systemów asystenckich, m.in. funkcję wykrywania zmęczenia kierowcy, kontrolę odstępu z funkcją awaryjnego hamowania czy system wspomagania ruszania na wzniesieniu.
Wersja wyposażenia Ambition jest uzupełnieniem tej bazowej o istotne kwestie. Samochód ma już tempomat, czujniki parkowania z tyłu oraz 8-calowe radio z dotykowym wyświetlaczem. Skoda nie nazywa tego ekranem systemu informacyjno-rozrywkowego, ale tak de facto jest. Można do niego podłączyć oczywiście zarówno Android Auto, jak i Apple CarPlay. Fabia Ambition ma też już 6 głośników oraz… parasolkę w drzwiach kierowcy. To gadżet Skody montowany w coraz większej ilości samochodów.
Najlepiej wyposażona standardowa wersja Fabii, a więc Style, jako pierwsza posiada już aluminiowe, 16-calowe felgi. Do tego dochodzi dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, elektrycznie sterowane tylne szyby czy wielofunkcyjna, skórzana kierownica. Jest też bezkluczykowy system uruchamiania silnika oraz podłokietnik z przodu z uchwytem na napoje i nawiewami dla pasażerów z tyłu.
Skoda Fabia Monte Carlo zawiera natomiast specjalne 16-calowe felgi aluminiowe, przyciemniane tylne szyby, a przede wszystkim usportowione elementy wnętrza. To m.in. fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, czarna podsufitka i wiele elementów w kolorze czerwonym. Są też przednie reflektory przeciwmgłowe, elektrycznie sterowane tylne szyby czy oświetlenie Ambiente. Z zewnątrz samochód można poznać po wielu elementach stylistycznych w czarnym kolorze. To m.in. czarna ramka grilla, dyfuzor czy listwy zderzaka i progowe.
Fot. Skoda
Dodatkowe opcje
Nowa Fabia jest dostępny łącznie w dziewięciu kolorach – dwóch niemetalizowanych (Biały Candy, Błękitny Energy) i siedmiu metalizowanych. To: Pomarańczowy Phoenix, Biały Moon, Srebrny Brilliant, Szary Graphite, Czarny Magic, Błękitny Race oraz Czerwony Velvet. Standardem jest Błękitny Energy, a dla Monte Carlo dowolny metalizowany z wyjątkiem Czerwonego Velvet i Pomarańczowego Phoenix. Ceny pozostałych prezentują się następująco:
- Biały Candy – 1 550 zł (niedostępny dla Monte Carlo);
- Czerwony Velvet/Pomarańczowy Phoenix – 3 950 zł (1 650 zł dla Monte Carlo);
- pozostałe metalizowane – 2 400 zł.
Uboższe wersje wyposażenia można oczywiście doposażyć w funkcjonalności z wyższych wersji wyposażenia. Skoda sama wskazuje najciekawsze pakiety dla danych wersji wyposażenia. I tak:
- Pakiet Comfort dla wersji Ambition (3 500 zł, 2 600 zł dla 1.0 TSI DSG) zawierający 15-calowe felgi aluminiowe, tylne światła LED, kamerę cofania i 2-ramienną skórzaną kierownicę wielofunkcyjną;
- Pakiet Comfort dla wersji Style (3 000 zł) zawierający 2-ramienną skórzaną i podgrzewaną kierownicę, bezkluczykowy dostęp, reflektory przednie BI-LD czy przyciemniane tylne szyby;
- Pakiet Infotainment dla wersji Style (4 200 zł) zawierający 9,2-calowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego z nawigacją Amundsen, rozpoznawanie znaków drogowych, bezprzewodowe połączenie ze smartfonem, dodatkowe gniazda USB-C czy indukcyjną ładowarkę do telefonu;
- dla wersji Ambition proponowany jest Pakiet Business (1 000 zł) zawierający fotele przednie z manualną regulacją odcinka lędźwiowego, podgrzewane dyszy spryskiwaczy przedniej szyby i podłokietnik z przodu z uchwytem na napoje.
Zwiększony zbiornik paliwa w Fabii – to możliwe
Jeśli chcecie zdecydować się na pojedyncze dodatkowe elementy, których Skoda nie oferuje w żadnej wersji wyposażenia, warto zauważyć kilka z nich. To sportowe zawieszenie (650 zł, niedostępne dla Active), podwójna podłoga bagażnika (650 zł), zbiornik paliwa o zwiększonej pojemności 50 litrów (200 zł), system wspomagania parkowania z czujnikami z przodu i tyłu (2 900 zł, niedostępny dla Active) czy aktywny tempomat (1 250 zł, niedostępny dla Active). Podgrzewane przednie fotele kosztują 1 050 zł i także nie są dostępne dla Active.
Dostępny jest także panoramiczny dach (3 100 zł, niedostępny dla Active) albo panoramiczny dach w pakiecie z ogrzewaną przednią szybą za 4 000 zł.
Standardem dla wszystkich wersji jest zestaw naprawczy. Opcjonalnie można jednak oczywiście kupić zapasowe koło (dojazdowe albo pełnowymiarowe) za 500 zł. Standardowo Skoda montuje maksymalnie 16-calowe felgi w Fabii, ale opcjonalnie dostępne są zarówno 17-calowe (ceny od 1 950 zł do 6 400 zł zależnie od wersji), a nawet 18-calowe (4 450 – 5 200 zł).
Fot. Skoda
Skoda Fabia 2023 – cennik
Ceny Skody Fabii rozpoczynają się od 66 450 zł, co sprawia, że miejski model czeskiej marki jest jednym z najtańszych samochodów w Polsce. Co ciekawe, żadna z wersji nie rozpoczyna się ceną powyżej 100 tysięcy złotych. Istotny jest także fakt, że różnica cenowa między słabszą, a mocniejszą wersją 1.0 TSI z manualem wynosi zaledwie 1 000 zł.
Jak wskazaliśmy wyżej, Skoda oferuje także fabryczną instalację LPG dla silnika MPI, jednak nie podaje jej ceny. W razie zainteresowania skontaktujcie się ze sprzedawcą.
Poniżej znajdziecie pełen cennik:
- 1.0 MPI 80 KM 5MT – Active od 66 450 zł, Ambition od 70 000 zł, Style od 75 750 zł, Monte Carlo od 79 500 zł;
- 1.0 TSI 95 KM 5MT – Ambition od 74 000 zł, Style od 79 750 zł;
- 1.0 TSI 110 KM 6MT – Active od 71 450 zł, Ambition od 75 000 zł, Style od 80 750 zł, Monte Carlo od 84 500 zł;
- 1.0 TSI 110 KM DSG – Ambition od 80 400 zł, Style od 85 750 zł, Monte Carlo od 89 500 zł;
- 1.0 TSI 150 KM DSG -Monte Carlo od 97 600 zł.