Toyota Yaris Cross czy Volkswagen T-Roc? Obydwa modele znajdują się nie tylko wśród najpopularniejszych w swoim segmencie, ale także ogółem na całym rynku nowych samochodów osobowych w Polsce. Porównujemy je sprawdzając kluczowe aspekty – z jakimi silnikami są dostępne, jak wygląda ich zużycie paliwa, który model ma bardziej sensowne wersje wyposażenia oraz oczywiście ceny. Te ostatnie odnosimy nie tylko do bazowych wersji, ale także tych najczęściej wybieranych oraz najdroższych.
Yaris Cross vs. T-Roc. Zupełnie inne podejścia, jeśli chodzi o silniki
Obie marki mają zupełnie inne podejścia do kwestii silnikowych – wiedzą to nawet osoby niespecjalnie zainteresowane motoryzacją. Choć w ofercie Yarisa Crossa znajdują się także benzyniaki, to Toyota stawia głównie na hybrydy. W T-Rocu takowych nie znajdziecie, ale do wyboru jest naprawdę sensowna gama benzyniaków oraz Diesli. Tak, w ofercie ostały się jeszcze dwa silniki wysokoprężne. Jak wygląda porównanie silników Yarisa Cross i T-Roca?
Jedyny silnik benzynowy w Toyocie Yaris Cross o 125-konna jednostka atmosferyczna, która generuje maksymalnie 125 KM. Dostępna jest ona z 6-biegowym manualem albo bezstopniową automatyczną skrzynią biegów Multidrive S. Hybrydy mają natomiast 116 KM i można je mieć zarówno z napędem na przednie (tak jak w benzyniakach), ale też na wszystkie koła. Rzecz jasna nie ma wyboru manualnej skrzyni biegów. W obu przypadkach samochód sparowany jest z bezstopniowym automatem e-CVT. Cała oferta układów napędowych prezentuje się następująco:
- 1.5 Dynamic Force 125 KM 6MT;
- 1.5 Dynamic Force 125 KM Multidrive S;
- 1.5 Hybrid Dynamic Force FWD 116 KM e-CVT;
- 1.5 Hybrid Dynamic Force AWD-i 116 KM e-CVT.
Yaris Cross czy T-Roc. Który silnik wybrać?
W T-Rocu do wyboru są natomiast trzy warianty benzynowe oraz dwa Diesla. Jeśli interesuje was najsłabszy T-Roc, to wyposażono go w litrowy silnik TSI o mocy 110 KM. Jest on dostępny jedynie z 6-biegowym manualem. Środkowa wersja 1.5 TSI o mocy 150 KM jest już gotowa do zamawiania zarówno z manualem, jak i 7-biegowym automatem DSG. Najmocniejszy T-Roc w ofercie to 2-litrowa jednostka o mocy 190 KM, którą można mieć jedynie z automatem i napędem na wszystkie koła. W tym tekście opisujemy jedynie standardowe wersje T-Roca, ale warto zaznaczyć, że jest dostępna także sportowa wersja tego modelu, która tak naprawdę jest zupełnie osobnym bytem. T-Roc R jest dostępny jedynie z silnikiem 2.0 TSI o mocy aż 300 KM, automatem DSG i napędem na 4 koła.
Są także dwa 2-litrowe silniki Diesla o mocy 116 KM z manualem i 150 KM z automatem. Są one jednak dostępne jedynie dla pojedynczych wersji wyposażenia – szczegóły znajdziecie w naszym dedykowanym materiale. Podsumowując, oferta silników VW T-Roca prezentuje się następująco:
- 1.0 TSI 110 KM 6MT;
- 1.5 TSI 150 KM 6MT;
- 1.5 TSI 150 KM 7DSG;
- 2.0 TSI 190 KM 4WD 7DSG;
- 2.0 TSI 300 KM 4WD 7DSG (T-Roc R);
- 2.0 TDI 116 KM 6MT;
- 2.0 TDI 150 KM 7DSG.
Jeśli chodzi o przyspieszenie od 0 do 100 km/h, to nieco lepiej wypada Volkswagen. Podczas gdy przyspieszenie 0-100 km/h Yarisa Crossa zawsze wynosi powyżej 10 sekund (10,9-11,7 s benzyniaki i 11,2-11,8 s hybrydy), to szybsza od nich jest nawet bazowa, 110-konna wersja T-Roca (10,8 s). W przypadku wariantów 150-konnych przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 8,3-8,4 s, a 190 KM już 6,8 s. T-Roc R pierwszą setkę osiąga natomiast w 4,9 sekundy.
Jak wygląda spalanie obu modeli?
Yaris Cross czy T-Roc – który model jest bardziej oszczędny? Nie będzie żadnym zaskoczeniem, jeśli napiszemy, że hybrydy Toyoty są bardziej oszczędne od silników benzynowych. Tak naprawdę mają one jednak konkurencję w silnikach Diesla Volkswagena. Rzecz jasna warto zwrócić uwagę, że są bardziej ekologiczne i po prostu cichsze, jednak dla niektórych Diesel nadal może być ciekawszą opcją.
125-konne silniki benzynowe w Toyocie spalają (cykl mieszany WLTP) średnio 5,9-6,0 litrów na 100 kilometrów. To wynik bardzo porównywalny do wszystkich rezultatów Volkswagena. T-Roc ze 110-konnym silnikiem spala bowiem średnio 6 litrów, podobnie jak jego mocniejsza, 150-konna wersja. Tutaj spalanie wynosi 6.0 l/100 km w przypadku manuala i 6.1 l / 100 km w przypadku wersji z automatem. Mniej oszczędna jest oczywiście 190-konna jednostka, której spalanie oscyluje wokół 7.4 l / 100 km.
Silniki hybrydowe w Toyocie spalają natomiast między 4.4 a 5.0 l / 100 km w wersji z napędem na przód i między 4.7 a 5.1 l / 100 km w wersji z napędem na tył. W tym przypadku dane z cyklu mieszanego WLTP są jednak dość realistyczne i nie różnią się znacząco od rzeczywistego zużycia. Dane te są bardzo porównywalne do T-Roca z silnikiem Diesla. W słabszej wersji 116 KM spala on średnio 4.7 l /100 km, a w mocniejszej 150 KM – 4.9 l /100 km.
Warto też zauważyć, że Volkswagen T-Roc oferuje znacznie większą pojemność zbiornika paliwa. Wynosi ona standardowo 50 litrów (55 litrów dla wersji 190 KM i 300 KM), podczas gdy zbiornik paliwa w Yaris Cross ma tylko 36 litrów.
Który model oferuje więcej przestrzeni?
T-Roc czy Yaris Cross – który oferuje więcej miejsca? Oba modele należą do tego samego segmentu samochodów, jednak jeden z nich jest nieco większy. Volkswagen T-Roc ma bowiem 4 251 mm długości, podczas gdy Yaris Cross 4 180 mm. Niemiecka propozycja jest również szersza – 1 819 mm w porównaniu do 1 765 mm w Toyocie. Ma również większy rozstaw osi – 2 590 mm w T-Rocu do 2 560 mm w Yarisie Crossie. Japoński model jest jednak wyższy – ma 1 595 mm wysokości, podczas gdy Volkswagen 1 584 mm.
Jeśli chodzi o bagażniki, to T-Roc jest zdecydowanie lepszym wyborem. Standardowo oferuje bowiem 445 litrów, podczas gdy Yaris Cross 397 l w wersji z napędem na przednie koła i ledwie 320 litrów w wersji z napędem na wszystkie koła. Biorąc pod uwagę wszystkie te wartości można zauważyć, że więcej miejsca na bagaże, a także we wnętrzu znajdziecie w T-Rocu. Jednocześnie jednak różnice nie są na tyle znaczące, aby przekreślać któryś z modeli.
Toyota Yaris Cross czy VW T-Roc. Porównanie cen – wersji bazowej, sensownej i możliwości doposażenia
T-Roc czy Yaris Cross – który model jest realnie tańszy? Oba modele są niezwykle popularne także poprzez sensownie ułożone cenniki. Warto jednak od razu wskazać, że jeden z nich jest znacznie droższy. Podczas gdy cennik Yarisa Crossa startuje od 92 900 zł, to T-Roca od 117 090 zł. Yaris Cross jest mocniejszy (125 KM w porównaniu do 110 KM), ale nieco wolniejszy, a samochody mają porównywalne 6-biegowe manualem. T-Roc w bazowej wersji Life jest nieco lepiej wyposażony niż Active w Yaris Cross, ale o żadnej przepaści nie może być mowy. Oferuje aluminiowe 16-calówki, podczas gdy Toyota nadal 16-calowe stalówki. Ma 8-calowy cyfrowy zestaw wskaźników (Yaris Cross 4,2-calowy wyświetlacz), ale tylko 6,25-calowy wyświetlacz infotainmentu, podczas gdy Toyota 7-calowy z możliwością podłączenia Android Auto i Apple Car Play.
Jak wygląda jednak porównanie sensownych wersji wyposażenia obu modeli? Do porównania wzięliśmy pierwszą wersję, która zawiera automatyczną klimatyzację, podgrzewane fotele oraz aluminiowe felgi. Okazał się, że… nie można tego porównać. Volkswagen pomimo wyższej ceny naprawdę sporo funkcjonalności ukrywa bowiem w dodatkowych pakietach. I tak podgrzewane przednie fotele (wraz z pojedynczymi innymi funkcjonalnościami) kosztuję 1 540 zł, a kamera cofania 1 440 zł. Toyota oferuje kamerę cofania już w drugiej wersji wyposażenia, a automatyczną klimatyzację w bazowej hybrydowej (od 105 900 zł), a w trzeciej benzynowej, która… nie jest dostępna do zamawiania. Benzyniaka możecie bowiem kupić tylko w dwóch bazowych wersjach wyposażenia – Active i Comfort.
T-Roc czy Yaris Cross. Który model wybrać?
T-Roc w najbogatszej standardowej wersji wyposażenia kosztuje od 137 690 zł (1.5 TSI 150 KM manual), a Yaris w najbogatszej standardowej wersji wyposażenia Adventure (1.5 Hybrid 116 KM automat) kosztuje od 132 900 zł. Różnica zmniejsza się więc z kolejnymi wersjami wyposażenia. Ogółem jednak samochody proponują zupełnie inne podejście do tzw. customer experience, więc najlepiej jest po prostu porównać obie wersje i zdecydować, która marka bardziej wam odpowiada.
Yaris Cross vs. T-Roc – który samochód jest lepszy? Toyota jest tańsza w bazowych wersjach, ale w wersjach hybrydowych (zwłaszcza tych lepiej wyposażonych) różnica znacząco się zmniejsza. T-Roc oferuje nieco lepsze wyposażenie, więcej przestrzeni i mocniejsze silniki, ale jest też droższy. Porównując oba samochody zajrzyjcie także do naszych dedykowanych informacji, gdzie dokładniej omawiamy wersje wyposażenia, a także możliwości personalizacji i doposażenia samochodu. Design i wyposażenie są bowiem równie ważne, co wrażenia z jazdy czy parametry samochodów, które omówiliśmy wyżej. Sprawdźcie również nasze wrażenia z jazdy VW T-Roc 150 KM w bogato wyposażonej wersji R-Line.
ZOBACZCIE RÓWNIEŻ:
- Toyota Yaris Cross 2023 – wszystko, co powinniście wiedzieć. Silniki, wersje, cennik, wyposażenie
- Volkswagen T-Roc 2023 – wszystko, co powinniście wiedzieć. Wersje, silniki, wyposażenie, cennik
- TEST | Volkswagen T-Roc R-Line 1.5 TSI 150 DSG – ma potencjał