Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Nowy Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+

Mercedes-AMG wprowadza na rynek GLE 53 4MATIC+, czyli swoją ofertę GLE ukierunkowaną na wysokie osiągi. Bazę dla charakterystycznej dynamiki jazdy AMG zapewniają: 6-cylindrowy rzędowy silnik o pojemności 3 litrów i mocy 320 kW (435 KM).

Poprzednia1 z 2

Auto wyróżniają w pełni aktywny napęd na wszystkie koła, błyskawicznie pracująca przekładnia automatyczna o 9 przełożeniach, programy jazdy zarezerwowane dla wersji AMG oraz pneumatyczne zawieszenie AMG ACTIVE RIDE CONTROL oparte na układzie AMG RIDE CONTROL+ z elektromechaniczną stabilizacją przechyłów Za sprawą specjalnej osłony chłodnicy AMG z 15 pionowymi poprzeczkami natychmiast widać, że nowy GLE 53 4MATIC+ należy do rodziny AMG. Dodatkowo emocje z jazdy potęgują liczne opcje, takie jak aktywny sportowy układ wydechowy czy przyciski funkcyjne na kierownicy AMG.

– Jako wynalazcy SUV-a o wysokich osiągach chcemy, by nowa generacja GLE dalej utrzymywała się na czele swojego segmentu – pod względem innowacji, dynamiki jazdy, indywidualności i designu. Pierwszym krokiem jest tu nowy Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+, który oferuje naszym klientom więcej mocy niż w przypadku poprzednika, a także nasz napęd na wszystkie koła z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Nie mniej istotny jest wyrazisty grill, który wizualnie pokazuje naszego nowego GLE 53 jako pełnoprawnego członka rodziny AMG – mówi Tobias Moers, dyrektor generalny Mercedes-AMG GmbH.

Zawsze równo w rzędzie: 6-cylindrowy silnik z podwójnym turbodoładowaniem

Sercem GLE 53 jest zelektryfikowana, 3-litrowa jednostka napędowa z podwójnym turbodoładowaniem i dodatkową elektryczną sprężarką. Rzędowa „szóstka” generuje moc 320 kW (435 KM) oraz 520 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Rozrusznik zintegrowany z alternatorem EQ Boost na krótko zapewnia dodatkowe 16 kW mocy plus 250 Nm momentu obrotowego, a ponadto zasila pokładową instalację elektryczną 48 V.

EQ Boost łączy rozrusznik i alternator w jeden zespół – mocny silnik elektryczny. Umieszczono go pomiędzy silnikiem a przekładnią. To innowacyjne rozwiązanie, podobnie jak inteligentne doładowanie przy pomocy elektrycznej sprężarki i turbosprężarki napędzanej gazami spalinowymi, mają wspólny cel: zapewnienie typowych dla AMG osiągówi dynamiki jazdy przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji spalin. Misja zakończyła się powodzeniem: GLE 53 4MATIC+ przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,3 s i rozpędza się do elektronicznie ograniczonej prędkości maksymalnej równej 250 km/h.

To naprawdę „podkręca” ciśnienie: pomocnicza, elektryczna sprężarka

Dopóki do akcji nie wkroczy duża turbosprężarka, dodatkowa elektryczna sprężarka bez żadnych opóźnień generuje wysoki poziom ciśnienia doładowania. W rezultacie 3-litrowy silnik niezwykle spontanicznie odpowiada na ruchy pedału gazu i zapewnia dynamiczną reakcję bez tzw. turbodziury. Dodatkową korzyścią jest wysoka kultura pracy 6-cylindrowego silnika.

Będzie elektryzująco: pokładowa instalacja elektryczna 48 V

Ale prądnico-rozrusznik EQ Boost potrafi jeszcze więcej – dostarcza prąd dla pokładowej 48-woltowej instalacji elektrycznej. Również konwencjonalny układ 12 V jest zasilany z nowej sieci (za pomocą konwertera DC/DC). Akumulator 48 V zwiększa całkowitą pojemność akumulatorów w pojeździe, pozwalając na dostarczenie większej ilości energii elektrycznej. Dodatkowa zaleta: w porównaniu z konwencjonalnym układem ta sama moc wymaga tylko jednej czwartej natężenia prądu. W rezultacie okablowanie może być cieńsze, a przez to lżejsze, co pośrednio przyczynia się do zmniejszenia zapotrzebowania na paliwo. Istniejący układ 12V dostarcza energię do odbiorników takich jak światła, kokpit, wyświetlacze multimediów i jednostki sterujące.

Hybrydowe funkcje EQ Boost

Rozrusznik zintegrowany z alternatorem EQ Boost stanowi kluczowy komponent instalacji 48 V i działa nie tylko jako alternator, ale odpowiada również za realizację hybrydowych funkcji napędu. Pozwala to na oszczędzanie paliwa w stopniu, który był wcześniej zarezerwowany dla wysokonapięciowych zespołów hybrydowych. Po raz pierwszy moduł EQ Boost jest także odpowiedzialny za kontrolę obrotów na biegu jałowym.

Funkcje hybrydowe obejmują zwiększenie mocy o 16 kW i dodatkowy „zastrzyk” momentu obrotowego – 250 Nm, odzyskiwanie energii, przesunięcie punktu obciążenia, tryb żeglowania i praktycznie niezauważalne ponowne uruchomienie silnika w ramach funkcji start/stop.

Ponieważ napęd pasowy pomocniczych komponentów z przodu silnika stał się zbędny, długość montażowa nowej 6-cylindrowej jednostki jest znacznie mniejsza niż w przypadku konwencjonalnych motorów o 6 cylindrach. Pozwoliło to wygospodarować przestrzeń dla zamontowania układu oczyszczania spalin w pobliżu silnika, co szczególnie podnosi jego skuteczność. Jedyną częścią układu kontroli emisji spalin, która znajduje się pod podłogą pojazdu, jest filtr cząstek stałych.

Opcjonalny, aktywny układ wydechowy AMG Performance zapewnia wyjątkowe wrażenia akustyczne. W zależności od wybranego programu jazdy lub za naciśnięciem przycisku regulowane klapy wydechowe zmieniają charakterystykę jego brzmienia z dyskretnie komfortowej na donośną, budzącą sportowe emocje.

Szybka zmiana biegów dzięki przekładni AMG SPEEDSHIFT TCT 9G

9-stopniowa skrzynia automatyczna AMG SPEEDSHIFT TCT (TCT = Torque-Clutch Transmission, przekładnia z przetwornikiem momentu obrotowego) zmienia biegi w emocjonalnym stylu i w bardzo krótkim czasie. Została optymalnie dostrojona do charakterystyki silnika, pozwala na typowe dla AMG energiczne ruszanie z miejsca i szybką zmianę przełożeń – niezależnie od tego, czy kierowca korzysta z trybu automatycznej, czy też ręcznej zmiany biegów za pomocą manetek przy kierownicy. Załączanie wyższych przełożeń i redukcje odbywają się błyskawicznie – zwłaszcza w trybach Sport+ i manualnym, kiedy skrzynia jest wyjątkowo responsywna. Wielokrotne redukcje zapewniają szybkie przyspieszenia, a funkcja podwójnego wysprzęglenia sprawia, że zmiany biegów są jeszcze bardziej emocjonujące.

Nieograniczona przyczepność: napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+

Nowy GLE 53 4MATIC+ został kompleksowo przygotowany do zapewnienia maksymalnej przyczepności i dynamiki – to zasługa napędu na obie osie AMG Performance 4MATIC+ z całkowicie zmiennym rozdziałem napędu na cztery koła. Inteligentny układ aktywnie łączy stale napędzaną oś tylną z osią przednią i w trybie ciągłym oblicza optymalny rozkład siły napędowej w zależności od sytuacji na drodze i stylu jazdy kierowcy. W ten sposób napęd na wszystkie koła poprawia dynamikę wzdłużną, a także przyczepnośći dynamikę boczną. Wynik: jeszcze lepsze przyspieszenie ze startu zatrzymanego i podczas krótkich sprintów.

Pełna stabilizacja: zawieszenie AMG ACTIVE RIDE CONTROL

Podstawę dla zapewnienia wysokiej zwinności, neutralnego zachowania w zakrętach i optymalnej trakcji stanowi przeprojektowane w Affalterbach zawieszenie AMG ACTIVE RIDE CONTROL, oparte na zawieszeniu pneumatycznym AMG RIDE CONTROL+. Do typowego dla AMG zestrojenia z myślą o wysokiej dynamice jazdy znacząco przyczynia się nie tylko całkowicie zmienny rozkład momentu obrotowego, ale i nowa funkcja: aktywna stabilizacja przechyłów z dwoma pracującymi niezależnie od siebie elektromechanicznymi siłownikami – na przedniej i tylnej osi. Układ ten nie tylko zmniejsza przechyły boczne w trakcie pokonywania zakrętów, ale pozwala także na precyzyjniejszy dobór toru jazdy i obciążenia. Ponadto zwiększa komfort podróżowania podczas jazdy na wprost – kompensuje bowiem ruchy nadwozia wywołane na przykład przez wyboje po jednej stronie drogi. Efekt: przechyły poprzeczne mogą być aktywnie, w optymalny sposób, dostosowywane do warunków jazdy. Oznacza to, że kierowca ma okazję jeszcze intensywniej doświadczać typowej dla AMG charakterystyki jazdy, wyróżniającej się wysoką dynamiką, precyzją i responsywnością.

Kolejną zaletą na tle konwencjonalnych systemów hydraulicznych jest znacznie niższa masa komponentów oraz szybsza reakcja układu stabilizacji – sterowanie AMG może dostosować jego działanie do warunków jazdy nawet 1000 razy na sekundę. Częstotliwość próbkowania wynosi zatem zaledwie 1/1000 s.

Wyjątkowo długi oddech: zawieszenie pneumatyczne z płynną regulacją tłumienia

Zawieszenie pneumatyczne AMG RIDE CONTROL+ ze szczególnie sportowym zestrojeniem sprężyn/amortyzatorów i adaptacyjnym, regulowanym tłumieniem ADS+ (Adaptive Damping System) łączy niespotykaną dynamikę jazdy z jej wysokim komfortem. Kierowca ma do wyboru trzy tryby charakterystyki resorowania: Comfort, Sport oraz Sport+, pozwalające na znacznie bardziej odczuwalne zróżnicowanie pomiędzy nienagannym komfortem na dalekich trasach a typowo sportową dynamiką jazdy. Ponadto GLE 53 4MATIC+ oferuje dwa nowe programy do użytku w terenie – Trail (szlak) i Sand (piach).

Dzięki pneumatycznemu samopoziomowaniu na przedniej i tylnej osi nowy SUV Mercedes-Benz o wysokich osiągach utrzymuje stały prześwit niezależnie od obciążenia pojazdu. Ogólnie wysokość zawieszenia w programach jazdy AMG DYNAMIC SELECT Sport i Sport+ jest zmniejszona o 15 mm. W programie Comfort pojazd jest obniżany o 15 mm od prędkości 120 km/h, co ogranicza opór aerodynamiczny, a tym samym zużycie paliwa. Dodatkowo, za sprawą niższego środka ciężkości, poprawia się wówczas stabilność prowadzenia. W celu zwiększenia prześwitu na złej nawierzchni lub na podjazdach, przy uruchomionym silniku poziom nadwozia można podnieść za naciśnięciem przycisku – maksymalnie o 55 mm (zarówno na postoju, jak i w ruchu).

Wszystko pod kontrolą: sportowy układ kierowniczy i wydajny układ hamulcowy

Układ kierowniczy z elektromechanicznym wspomaganiem zależnym od prędkości korzysta z przekładni o zmiennym przełożeniu. Wyróżnia się specyficznym dla wersji AMG przełożeniem i dostarcza precyzyjnych informacji zwrotnych na temat kontaktu kół z nawierzchnią. Charakterystyka wspomagania jest regulowana w dwóch trybach: Comfort i Sport, aktywowanych automatycznie w oparciu o wybrany program AMG DYNAMIC SELECT. W dowolnym momencie kierowca może spersonalizować ją samodzielnie, korzystając z trybu jazdy Individual.

Duży, wydajny układ hamulcowy pozwala niezawodnie wytracać prędkość nawet przy większych obciążeniach i krótszych odstępach pomiędzy kolejnymi hamowaniami. Na przedniej osi GLE 53 4MATIC+ zamontowano wentylowane, perforowane tarcze hamulcowe o wymiarach 400 x 36 mm oraz 2-tłoczkowe stałe zaciski polakierowane na kolor srebrny, z czarnym napisem AMG. Z tyłu zastosowano wewnętrzne wentylowane tarcze o wymiarach 345 x 25 mm z 1-tłoczkowym zaciskiem.

Poprzednia1 z 2

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama