OMM XTR 1 - pierwsza w Polsce i Europie "zmota" z homologacją - motohigh.pl
Nasze social media

Off-road

OMM XTR 1 – pierwsza w Polsce i Europie “zmota” z homologacją

Czy nie byłoby pięknie jeździć na co dzień swoją ukochaną zmotą? Wyobraźcie sobie to: jedziecie po mieście, każdy patrzy jakbyś siedział w Bugatti, brak problemu z parkowaniem i Ty w swoim ulubionym aucie. Brzmi bajecznie tylko ukrywanie się przed polującą na Ciebie policją niezbyt… Nierealne marzenie? A jednak przedstawiam Wam OMM XTR 1 – jedyną w Europie zmotę z homologacją wyprodukowaną w… Polsce!

Opublikowano

w dniu

Fot. OMM / OMM XTR1

W połowie 2015 roku firma OMM (One More Meter) postanowiła zbudować pierwsze w Polsce, i nie tylko, auto terenowe dopuszczone do ruchu drogowego. Niestety już na samym początku spotkali się z problemami… wszystkie instytucje i urzędy związane z legalizacjami drogowymi nie podjęły się wyzwania. Jednak OMM nie poddało się na starcie i postawiony sobie cel, który ostatecznie osiągnęli. Droga była trudna, ale koniec końców udało się!

Fot. OMM / OMM XTR 1

OMM przeszukało całą Europę i znaleźli odpowiednią instytucję. Ponownie pojawiły się utrudnienia, ponieważ firma chciała pozostać przy swojej ramoklatce ze względu na jej atrakcyjność i możliwości, jednak ta nie spełniała wszystkich norm. Po półrocznych pracach nad nią udało się uzyskać satysfakcjonujący efekt dla obu stron. Pod koniec 2016 roku powstał prototyp, który musiał przejść bezbłędnie aż 64 badania techniczne. Trwała walka z czasem. Dlaczego? W 2017 roku miały się zmienić przepisy i praca poszłaby na marne.

Dzięki niezastąpionemu sztabowi OMM (18 osób pracowało na ten sukces) udało się wygrać wyścig z czasem. Na koniec została już tylko ulubiona przez nas wszystkich “papierkowa robota”. W taki oto sposób One More Meter otworzył w Polsce nowy rozdział motoryzacji. Jak dla mnie należy im się ogromny aplauz za coś takiego. To nie jest zwykłe “wyklepanie ze szwagrem”, jakby niektórym mogło się wydawać, tylko naprawdę ciężka praca. Na całe szczęście nagrodzona sukcesem w postaci XTR 1.

Budowa zmoty OMM XTR 1

Fot. OMM / OMM XTR 1

Ramoklatka – jak wspomniałam wyżej – jest projektu OMM. Jej waga oscyluje w granicach ok. 200 kg. Wnętrze jest aluminiowe, ale pokryte specjalną powłoką aby nie odbijało promieni słonecznych. Całe podwozie i skrzynia biegów stanowi wszystkim dobrze znany Nissan Patrol. Silnik 5.2 l V8 o mocy 212 KM lub większy (np. Nissan RD28, BMW M57, LS3 Chevrolet Corvette itd.), koła 37-calowe Trepadory (do wyboru rodzaj bieżnika), zawieszenie jak i inne rzeczy np. nagłośnienie czy wyciągarkę wybieramy sami (30 dodatkowych punktów). ABS jest w standardzie! OMM XR 1 posiada bagażnik i koło zapasowe. Co do danych technicznych modelu podstawowego wygląda to tak:

• Pojemność skokowa: 5216 cm3
• Moc: 220 KM/4800 rpm
• Moment obrotowy: 407 Nm/3200 rpm
• Przyśpieszenie 0-100 km/h: 7,0 s
• Prędkość max: 120 km/h (ograniczona elektronicznie)
• Skrzynia biegów: manualna 5 biegowa
• Napęd: 4×4, stały na tył dołączany przód+reduktor
• Rozmiar kół: 37/12,5/16
• Szerokość: 2050 mm
• Wysokość: 1700 mm
• Długość: 4150 mm
• Waga: 1680 kg
• Ładowność: 500 kg
• Pojemność zbiornika paliwa: 75 litrów
• Rozstaw osi: 2750 mm
• Prześwit: 550 mm
• Głębokość brodzenia: 1500 mm
• Kąt najazdowy: 90°
• Kąt zjazdowy: 90°

Koszt auta wynosi 149 000 złotych netto. Cena może i nie jest wyjątkowo mała, ale za to już w standardzie mamy bardzo dobrze uzbrojony samochód. Śmiało możemy nim wjechać w teren bez wcześniejszego specjalnego przystosowania.

Fot. OMM / OMM XTR 1

Polski świat off-roadu powinien być dumny, że to akurat w naszym kraju tworzą się takie nietypowe i zarazem wspaniałe pojazdy. Gdybym kiedykolwiek miała możliwość przetestować to auto na pewno bym tej okazji nie zmarnowała. Sam prototyp na Poznań Motor Show zrobił na mnie ogromne wrażenie. A co Wy myślicie o tej szosowo-offroadowej maszynie? Dajcie znać pod postem na Facebooku!

Fot. Jakubczyk Fotografia / OMM XTR 1

Galeria

Reklama

Facebook

Reklama
Reklama