Nowa specjalna wystawa „50 lat Porsche 917 – kolory prędkości”
Nasze social media

Inne

Nowa specjalna wystawa „50 lat Porsche 917 – kolory prędkości”

W tym roku Porsche 917 – prawdopodobnie najważniejszy samochód wyścigowy w motorsportowej historii Porsche – obchodzi swoje 50. urodziny. Porsche Museum świętuje 50-lecie ikony wyścigów, organizując specjalną, kompleksową wystawę pt. „50 lat Porsche 917 – kolory prędkości”, która trwa od 14 maja do 15 września 2019 r. Na ekspozycji łącznie pojawi się 14 eksponatów, w tym dziesięć egzemplarzy 917 o łącznej mocy 7490 KM.

Opublikowano

w dniu

Wystawa “50 lat Porsche 917 – kolory prędkości”
źródło inf./fot.: Porsche

917-001 przywrócone do oryginalnego stanu z 1969 r.

Porsche 917-001

Porsche 917-001

Samochód sportowy startujący w grupie 4, opracowany z myślą o zwycięstwie w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i wygraniu Mistrzostw Świata Producentów. Zbudowany w 1969 r., był pierwszym z puli 25 egzemplarzy wymaganej do uzyskania homologacji. Numer 1 dał początek bezprecedensowej historii sukcesu wyścigowej maszyny

917 i stanowi największą atrakcję specjalnej wystawy. Od ponad roku nad jego odnowieniem wspólnie pracowali muzealni mechanicy oraz byli technicy i inżynierowie z Zuffenhausen i Weissach, archiwum historyczne Porsche AG, a także firmy partnerskie. Pojazd jest teraz w dokładnie takim samym stanie, w jakim był 12 marca 1969 r., kiedy to został zaprezentowany światu podczas salonu samochodowego w Genewie.

917 z krótkim tyłem – zwycięzcy Le Mans z 1970 i 1971 r.

Porsche 917 KH Le Mans

Porsche 917 KH

Dwie kolejne atrakcje specjalnej wystawy to obie zwycięskie maszyny 24-godzinnego wyścigu Le Mans w latach 1970 i 1971. W 1970 r. Hans Herrmann i Richard Attwood poprowadzili 917 KH („krótki ogon”) z numerem 23, w słynnym biało-czerwonym malowaniu Salzburg Design, do pierwszego z 19 dotychczasowych zwycięstw Porsche w „generalce” na torze nad rzeką Sarthe. W następnym roku ich sukces powtórzyli Helmut Marko i Gijs van Lennep. Pokonując dystans 5335 km ze średnią prędkością 222,3 km/h, ustanowili przy tym dwa rekordy niepobite przez kolejne 39 lat.

Szczegółowe spojrzenie na fascynującą technikę Porsche 917

Poza siedmioma innymi egzemplarzami 917 – w tym 917 PA Spyder, które zostało samochodem testowym z 16-cylindrowym silnikiem, a także wersji z „długim ogonem” oraz turbo – w ramach specjalnej wystawy można szczegółowo zapoznać się z rozwiązaniami technicznymi poszczególnych wariantów. Dzieło sztuki w postaci 12-cylindrowego silnika zaprojektowanego przez Hansa Mezgera ilustrują liczne niewielkie eksponaty, takie jak wały korbowe, zestawy tłoków i tulei cylindrowych, wałki rozrządu oraz turbosprężarki. Komponenty z włókna szklanego z etapu renowacji 917-001 demonstrują obowiązujący już w tamtych czasach wysoki standard budowy nadwozi.

Na pierwszym planie Porsche 917/30

Na pierwszym planie Porsche 917/30

911 Turbo pokazuje, jak wyścigowa technika wkroczyła do seryjnej produkcji – na przykładzie komponentów takich jak turbosprężarka oraz elementy układu hamulcowego. Wraz z tym modelem turbodoładowanie, z powodzeniem stosowane w modelach 917/10 i 917/30, w 1974 r. trafiło do seryjnego samochodu sportowego Porsche. Niedługo później, w r. modelowym 1978, 911 Turbo skorzystało też z hamulców, które w podobnej formie opracowano wcześniej dla 917. Tak jak w przypadku samochodu wyścigowego, stałe zaciski hamulcowe zostały tu wykonane z materiału z lekkich stopów i miały cztery tłoki.

917 jako inspiracja dla inżynierów i projektantów Porsche

Dwa kolejne eksponaty demonstrują stopień, w jakim 917 przez kolejne dziesięciolecia pozostawało w pamięci inżynierów i projektantów Porsche. W 1970 r. powstał studyjny model w skali 1:4, który pierwotnie był jednym z projektów podczas opracowywania 917/20 „Pink Pig” (z ang. „Różowa Świnka”). Model ten był dalej rozwijany przez zespół pod kierownictwem Anatole’a Lapine’a, ówczesnego szefa działu designu. Ekipa zamieniła go w wizjonerski pojazd przyszłości, który poza opływowym nadwoziem otrzymał nawet jednostkę komputerową.

Porsche 917 Living Legend Concept (2013)

Porsche 917 Living Legend Concept (2013)

Ponad 40 lat później projektanci po raz kolejny podjęli temat 917 – tym razem w formie studium koncepcyjnego z 2013 r. pod tytułem „917 Living Legend” (z ang. „917 – żywa legenda”), które Porsche Museum w ramach specjalnej wystawy po raz pierwszy zaprezentuje publiczności. Gliniany model w skali 1:1 powstał z myślą o powrocie Porsche do elitarnej klasy wyścigów wytrzymałościowych – LMP1, w celu odnoszenia kolejnych zwycięstw w generalnej klasyfikacji Le Mans. Niewielki zespół projektantów, ekspertów do spraw aerodynamiki, specjalistów w zakresie pakietów nadwozi oraz techników z dziedziny podwozi i układów napędowych zaprojektował ten hołd dla legendarnego 917 z numerem startowym 23, w barwach „Salzburg Design”, w ciągu zaledwie 6 miesięcy.

Historia i technologia 917 ożywają

Tzw. skrzynki narzędziowe Porsche 917

Tzw. skrzynki narzędziowe Porsche 917

Odwiedzający mogą poznać „wyścigowy samochód stulecia” z pomocą sześciu skrzyń z narzędziami: poza fascynującą techniką 917 oddają one ówczesny klimat wyścigów, dokumentują sponsorowanie marki, a także obrazują transfer rozwiązań z 917 do kolejnych wyścigowych i seryjnych aut Porsche. Doświadczenia, jakie goście gromadzą przy poznawaniu 917, wzbogacają interaktywne stacje, wykorzystujące prezentacje multimedialne z emocjonującymi scenami filmowymi z historycznych wyścigów.

Prawdziwa wyścigowa atmosfera i rocznicowy album

Wystawa "50 lat Porsche 917 - kolory prędkości"

Wystawa “50 lat Porsche 917 – kolory prędkości”

Specjalną wystawę, która prawdopodobnie wyróżnia się największym jak dotąd „zastępem” koni mechanicznych, uzupełniają liczne wyścigowe plakaty i drobne eksponaty. Ponadto z okazji 50-lecia 917 muzealny sklep oferuje specjalną gamę produktów, w tym rocznicowy album pt. „Colours of Speed – 50 Jahre Porsche 917” („Kolory prędkości – 50 lat Porsche 917”) wydany w ramach „Edition Porsche Museum” oraz fartuch do grilla zaprojektowany dla uczczenia 917/20 „Pink Pig”.

Muzeum Porsche jest otwarte od wtorku do niedzieli, w godzinach od 9 do 18. Wszelkie istotne informacje można znaleźć na stronie internetowej www.porsche.de/museum.