Connect with us

Czego szukasz?

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

Testy nowych samochodów

TEST | Dacia Lodgy 1.6 SCe 100 LPG – 3 razy T!

Macie sposób na ekonomiczne poruszanie się samochodem? Eco-Driving? A może instalacja LPG? Nam udało się przetestować naprawdę budżetowy samochód, w którym fabrycznie zamontowano instalacje LPG. Mowa o Dacii Lodgy – 7 miejscowym samochodzie osobowym, który kosztuje niewiele, oferuje podstawowe udogodnienia, a także zachęca swoim podejściem do ekonomicznej jazdy.

Dacia Lodgy

3 razy T

Tani samochód, tania eksploatacja i tanie wykończenie. Tak w trzech słowach opisałbym Dacię Lodgy. Tych samochodów na ulicach widać coraz więcej (głównie wśród  kierowców Ubera).

W zasadzie trudno w nim doszukać się jakichkolwiek zalet prócz ceny i przyzwoitego spalania. Technologia użyta do zbudowania tego samochodu jest wręcz prehistoryczna, ale pojazd ten może być dobrą propozycją dla osób niewymagających, a szukających niezbyt drogiego środka transportu.

Dacia Lodgy (2018)

Dacia Lodgy (2018)

Ceny Dacii Lodgy startują od 37 900 zł. W tych pieniądzach otrzymujemy silnik, cztery koła i manualną skrzynię biegów. Taki zestaw pozwala w sumie na bezstresowe przemieszczanie się z punktu A do B. Testowany przez nas egzemplarz w wersji Laureate wyceniono na astronomiczne 57 570 zł. Muszę przyznać, że to wciąż dobre pieniądze w zamian za uniknięcie komunikacji miejskiej.

Jak na auto o takiej wielkości to niewiarygodnie niska cena – Kia Carens (również w 7-miejscowej wersji) wymaga wydania 72 500 zł. Konfiguracja Lodgy wydaje się rozsądna, ale jeśli zrezygnujecie z trzeciego rzędu, gazu i części wyposażenia, cena zakupu mocno spada.

Warto jednak pokusić się o instalację LPG i renomowany reduktor gazu tomasetto, gdyż koszty ekploatacji tego auta będą znacznie niższe.

Z zewnątrz

Dacia Lodgy (2018)

Dacia Lodgy (2018)

Prezencja Dacii Lodgy nie imponuje i przywodzi na myśl napompowaną żabę rodem ze Shreka. Nadwozie to cały czas prosta linia i spora ilość krągłości, które chętnie zaburzają opływ powietrza wokół samochodu. Właściwie nie ma tutaj żadnych udziwnień, ale nie sądzę, aby ktoś uznał ten pojazd za atrakcyjny. 

W środku

Dacia Lodgy (2018) - wnętrze

Dacia Lodgy (2018) – wnętrze

Zaglądając do środka entuzjazm nie wzrasta. Problemem są materiały użyte do wykończenia deski rozdzielczej i właściwie wszystkiego, co nas otacza. PPP – plastik, plastik, plastik. Oczywiście, Dacia jest z założenia marką, która ma być przystępna cenowo. Jednak w Lodgy nie da się nie zwrócić uwagi na tworzywa znacznie odbiegające od tego, do czego przyzwyczaili nas inni producenci.

Zdecydowanym plusem jest ergonomia wnętrza. Łatwość obsługi poszczególnych funkcji zasługuje na szczególną pochwałę! Kolejny z plusów to przestrzeń dla wszystkich pasażerów. Lodgy to naprawdę duże auto, dla wieloosobowej rodziny. Ma ona jednak swoje mankamenty. Dzięki dodatkowemu rzędowi siedzeń zyskujemy miejsca dla dwóch pasażerów, ale jednocześnie tracimy część przestrzeni bagażowej. Właściwie jeśli nie złożymy tych siedzeń, za ich oparciami zmieścimy tylko drobiazgi, ale jeśli już je złożymy, to zyskujemy przestrzeń bagażową o pojemności 2617 litrów! Kosmiczny wynik.

Minusem jest słabe wygłuszenie wnętrza. Przy przejeżdżaniu przez jakiekolwiek nierówności słychać huki, stuki i trzaski – trzeba się do tego przyzwyczaić. W trzecim rzędzie jest zaskakująco dużo przestrzeni, osoba o wzroście 180 cm nie poczuje się tam źle, ma miejsce nad głową i trochę na nogi. Brakuje jedynie potrzebnych (jak na samochód rodzinny) schowków, w które można by było upchnąć szpargały.

Manualna klimatyzacja, 4 elektryczne szyby, tempomat, regulacja wysokości fotela kierowcy i prosty, ale skuteczny system inforozrywki – to udogodnienia, które znajdziemy w środku. Potrzebujecie czegoś więcej?

Jak to jeździ?

Dacia Lodgy (2018)

Dacia Lodgy (2018)

Osiągi nie są mocną stroną Dacii Lodgy. Pod maską zamontowano wolnossący silnik benzynowy o pojemności 1.6, mocy 107 KM i 150 Nm. Takie wartości pozwalają na swobodne poruszanie się po mieście. W trasie? Zapomnijcie. Zanim zdecydujecie się na wyprzedzenie ciężarówki musicie to przemyśleć. Z kompletem pasażerów i bagażu na pewno nie będzie łatwo.

O zużycie paliwa nie musicie się martwić. Na pełnym zbiorniku z benzyną i LPG udało mi się zrobić 1100 km. Nie sprawdzałem średniego zużycia paliwa, a w aucie nawet nie mogłem tego zrobić, bo komputer pokładowy nie pokazuje takich wartości. Manualna skrzynia biegów ma 5 przełożeń. Biegi nie wchodzą najbardziej precyzyjnie na świecie, ale z drugiej strony nie jest aż tak źle, żeby narzekać. Skrzynia po prostu jest i działa dobrze.

Zawieszenie jest w porządku. Większość nierówności wybierana jest poprawnie, ale z drugiej strony do naszych uszu dobiegają mało przyjemne odgłosy dochodzące z kół. Samochód prowadzi się dość stabilnie i przewidywalnie, ale warto zwrócić uwagę na jego podatność na podmuchy boczne.

Podsumowanie

Dacia Lodgy (2018)

Dacia Lodgy (2018)

Od nowego samochodu za trochę ponad 50 tysięcy złotych nie oczekiwałbym niczego więcej. Jeśli zdecydowałbym się na jego zakup, te wady jestem w stanie wybaczyć.

Sam kupiłbym ten samochód, ale nie za 57 570 zł. Z wyposażenia dodatkowego zostawiłbym jedynie klimatyzację oraz instalację gazową i cieszyłbym się tanią i bezproblemową jazdą. 

Jeżeli nie jesteście zbyt wymagający wobec samochodów, to bierzcie śmiało. Chyba nie dacie rady znaleźć bardziej przestronnego i pojemnego auta w tej cenie. Dacia Lodgy ma swoje wady, ale da się z nimi żyć. Po zakupie na pewno odwdzięczy Wam się długą i bezproblemową eksploatacją.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama