Lohner-Porsche - geneza napędu 4x4 - motohigh.pl
Nasze social media

Off-road

Lohner-Porsche – geneza napędu 4×4

Czy wiecie komu zawdzięczamy pojawienie się napędu na 4 koła w terenówkach? Bez niego jazda w grząskim terenie byłaby dużo trudniejsza, niemalże niemożliwa. Poznajcie historię pojawienia się układu zawieszenia 4×4 i napędu hybrydowego za sprawą Ferdinanda Porsche…

Opublikowano

w dniu

Lohner-Porsche 1900
Fot. CarType.com / Lohner-Porsche

W dzisiejszych czasach wiele nowych innowacyjnych pomysłów, jak nie wszystkie, wywodzą się z Japonii. Jednak miejsca narodzin napędu 4×4 możemy doszukiwać się w Europie. Jego ojcem jest Ferdinand Porsche, tak dobrze myślicie, prekursor samochodu “dla ludu” pod szyldem Vokswagena, największego koncernu motoryzacyjnego na świecie. Przygoda z napędem na 4 koła zaczęła się w firmie Jacoba Lohnera, który zatrudnił go do opracowania elektrycznego układu napędowego dla swoich terenówek.

Prototyp stworzony przez Porsche był wyposażony w przeniesienie napędu o niskim współczynniku tarcia, dzięki zamontowanym na piaście silnikom elektrycznym bezpośrednio napędzającym koła. Każda z jednostek elektrycznych z biegunem wewnętrznym miała od 2,5 do 3,5 KM, osiągając maksymalnie moc 7 KM. W taki sposób powstał Lohner-Porsche, czyli pierwszy samochód z napędem 4×4!

Pierwsza premiera auta odbyła się na wystawie paryskiej w 1900 roku – jednak nie było ono dostępne w sprzedaży, ponieważ pojazd był zbyt dużym obciążeniem dla ówczesnych opon i zawieszenia, a sam układ napędowy wymagał jeszcze dopracowania. Był to pojazd przygotowany na zamówienie dla EW Harta, który poprosił o pewne modyfikacje. Pojazd miał być zdolny do napędzania zarówno benzyną, jak i energią elektryczną, wszystko po to, aby bez problemu przewozić cztery osoby oraz napędzać dwie osie. Lohner posiadał 1,8-tonowe baterie składające się z 44-ogniwowego akumulatora ołowiowo-kwasowego o napięciu 80 V.

Wszystko to zostało ulokowane w zawieszonym na sprężynie pojemniku na baterie, żeby chronić delikatne ogniwa. Cztery silniki elektryczne ważyły 1280 funtów (nieco ponad 580 kg!), całkowita masa pojazdu wynosiła ponad 4 tony i była wyposażona w opony pneumatyczne firmy Continental. Samochód posiadał pojemność akumulatora ok. 270 amperogodzin, cztery przełożenia do przodu oraz 56-konny silnik. Lohner mógł rozpędzić się do 60km/h i przejechać 200 km bez zatrzymywania się. Kosztował 15 000 koron austriackich.

Auto było produkowane od 1900 do 1905 roku. Przez tak krótki okres sprzedaży powstało zaledwie nieco ponad 300 sztuk tej “prehistorycznej terenówki”. 119 lat później każdy fanatyk bezdroży, zjeżdżając z asfaltu w błoto ze spokojem może zapiąć słynne 4×4 i ruszyć przed siebie bez obaw przed zakopaniem. Niby nic wielkiego, a jednak off-road bez tego może by i nawet nie zaistniał. Teraz każdy z nas , widząc Porsche na ulicy, nie pomyśli o tym aucie tylko jak o supersamochodzie, ale i o osobie dzięki, której zawdzięczamy zapoczątkowanie i rozwój błotnej pasji. Pomyśleć, że takie “autko” zapoczątkowało off-road i po raz pierwszy ludzie poważnie myśleli o “zabawie” w grząskim terenie.

Reklama

Facebook

Reklama
Reklama