Pasek klinowy piszczy. Co robić? - motohigh.pl
Nasze social media

Inne

Pasek klinowy piszczy. Co robić?

Pasek klinowy w silniku samochodowym pełni kilka ważnych funkcji. Napędza on alternator, pompę wspomagania układu kierowniczego, pompę wodną czy sprężarkę klimatyzacji. Dlatego każdego kierowcę powinien zaniepokoić piszczący pasek klinowy. Nieprzyjemny hałas to znak, że właściciel samochodu musi podjąć pewne działania – tylko jakie? Co robić, gdy pasek klinowy piszczy? Przeczytasz o tym w poniższym artykule.

Opublikowano

w dniu

Pasek klinowy w samochodzie
Artykuł sponsorowany

Dlaczego pasek klinowy piszczy?

Bezpośrednią przyczyną denerwującego piszczenia jest, najprościej mówiąc, to, że pasek klinowy się ślizga. Taki stan rzeczy może być skutkiem różnych czynników, w tym zużycia paska, zbyt dużego luzu, a nawet – warunków atmosferycznych. Częsta jest sytuacja, w której pasek jest już lekko obluzowany (ale nie na tyle, by luz wywołał piszczenie), co w połączeniu ze wzrostem wilgotności czy zmianami temperatury obniża przyczepność paska, tym samym wywołując jego ślizganie się i nieprzyjemny hałas.

Sposoby na piszczący pasek klinowy

Z piszczącym paskiem klinowym na szczęście bardzo łatwo można sobie poradzić. Są trzy sposoby, dzięki którym pozbędziemy się kłopotliwego i świadczącego o niesprawnej pracy samochodu piszczenia:

  • wymiana paska;
  • zmniejszenie lub zwiększenie naciągu paska;
  • nasmarowanie paska klinowego.

Wymiana

Wymiana paska klinowego to najprostszy sposób na to, aby pozbyć się piszczenia. Takie rozwiązanie daje nam również gwarancję, że element (o ile został zamontowany prawidłowo) będzie funkcjonował bezawaryjnie. Podobnej pewności nie zyskamy w przypadku zmiany naciągu i smarowania – może się bowiem okazać, że pasek jest na tyle wyeksploatowany, że tylko wymiana tej części wyeliminuje nieprzyjemny hałas.

Jeśli przystępujemy do wymiany paska klinowego, przyłóżmy się do zakupu odpowiedniej części zamiennej. Wybierajmy punkty sprzedające asortyment od sprawdzonych, uznanych na rynku producentów – takie jak sklep z częściami samochodowymi motochemia.pl: https://www.motochemia.pl/

Zmiana naciągu

Zarówno zbyt mocny, jak i zbyt słaby naciąg może powodować piszczenie paska klinowego. W zależności od przyczyny hałasu, pasek należy poluzować lub naciągnąć. Ta prosta czynność powinna pomóc nam uwolnić się od nieprzyjemnych dźwięków i poprawić funkcjonowanie naszego pojazdu. Warto wspomnieć, że w sklepach dostępne są rozwiązania, które gwarantują właściwe naprężenie paska i znacznie ograniczają konieczność ręcznej regulacji luzu. Są to napinacze paska klinowego dostępne w sklepie motochemia.pl: https://www.motochemia.pl/czesci-samochodowe/napinacz-paska-klinowego-wielorowkowego-c-100441.html

Smarowanie

Trzecim ze sposobów na pozbycie się pisku jest nasmarowanie paska klinowego. W tym celu można zastosować specjalne preparaty chemiczne, wyprodukowane z myślą o poprawie przyczepności i przedłużeniu żywotności paska klinowego. Do innych środków, które świetnie sprawdzają się w roli smaru, należy smoła. Substancja ta bardzo skutecznie poprawia przyczepność paska i zapewnia praktycznie natychmiastowy efekt w postaci ustąpienia pisków. Należy jednak zaznaczyć, że samodzielne smarowanie pasków klinowych wiąże się z ryzykiem – dojście do tego elementu nieraz bywa utrudnione, a do tego przy smarowaniu (odbywającym się podczas pracy silnika) należy uważać, by nie zrobić sobie krzywdy.

Zanim pasek klinowy zacznie piszczeć

Ślizgający pasek klinowy to nie tylko dyskomfort w czasie jazdy wywołany uciążliwym piszczeniem. To także zjawisko realnie obniżające sprawność Twojego samochodu, w tym przede wszystkim – alternatora. Nieprawidłowo funkcjonujący alternator jest przyczyną szeregu problemów, w tym słabego ładowania akumulatora. Dlatego pasek klinowy najlepiej jest wymienić natychmiast, kiedy zauważymy jego ślizganie – najlepiej jeszcze zanim zacznie dokuczać nam uciążliwe piszczenie. Warto też od czasu do czasu, profilaktycznie, nasmarować pasek klinowy – taka czynność, powtarzana regularnie, przedłuży żywotność tego elementu. 

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat prawidłowej eksploatacji i montażu paska klinowego? Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule Paski napędowe klinowe, wielorowkowe – co warto o nich wiedzieć? na motochemia.pl: https://www.motochemia.pl/paski-napedowe-klinowe-wielorowkowe-warto-wiedziec-n-175.html

Reklama

Facebook

Reklama
Reklama