V2V – skuteczna komunikacja między pojazdami - motohigh.pl
Nasze social media

Inne

V2V – skuteczna komunikacja między pojazdami

Zdaniem twórców V2V, czyli „Vehicle to Vehicle”, to innowacyjny pomysł, który może doprowadzić do zwiększenia bezpieczeństwa na drodze. Wzajemna komunikacja interesuje coraz to większych potentatów na rynku, którzy widzą przyszłość w tym systemie. Jak ma funkcjonować wzajemne porozumiewanie się maszyn? Czy rzeczywiście, dzięki temu rozwiązaniu jest szansa na wzrost bezpieczeństwa na drodze?

Opublikowano

w dniu

Gałka zmiany biegów

Motocykle mają coś do powiedzenia

System V2V ma pozwolić na wymianę danych dotyczących aktualnego położenia pojazdów, możliwych manewrów oraz osiągniętej prędkości. W przypadku wystąpienia zagrożenia zostanie wysłany komunikat, który za pomocą sygnału dźwiękowego oraz wizualnego będzie w stanie szybko ostrzec kierowcę. W przyszłości V2V w krytycznych sytuacjach miałby sam, bez udziału kierowcy podjąć decyzję. Pod względem technicznym, komunikacja miałaby odbywać się za pomocą łącza Wi-Fi, którego działanie będzie obejmowało wszystkie części motocyklowe.

Innowacyjne na masową skalę chcę wprowadzić izraelska firma Autotalks. Częściowo niezależna forma komunikacja od kierowcy miałaby zwiększyć bezpieczeństwo na drodze. Podobnego zdania jest niemiecka firma Bosch, która na świat wydała części motocyklowe, takie jak ABS. Zdaniem konstruktorów tego producenta, rozwiązanie proponowane przez Izraelczyków jest w stanie zminimalizować skalę wypadków z udziałem jednośladów o 1/3.

Zalety i wady systemu V2V

Niska cena, lekkość i wymagana mała ilość zasilania, to tylko kilka walorów, które mają być związane z pojawieniem się na rynku technologii V2V. Układ ma mieć możliwość montażu w dowolnym miejscu. Charakteryzować się ma dużą odpornością na różnice temperatur. Twórcy dążą do minimalizacji poziomu zaawansowania tego sprzętu, tak aby można było nim sterować za pomocą smartfona. System V2V ma w szczególności chronić pieszych oraz rowerzystów, którzy najczęściej są narażeni na niebezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Technologia komunikacji między pojazdami zdaniem innych niesie za sobą wiele niebezpieczeństw. Zagrożeniem jest sposób wykorzystywania danych. Gromadzenie informacji na temat osoby kierowcy przez system mogą być chętnie wykorzystywane przez wielu. Jakie części motocyklowe używa? Czy kierowca wykazuje skłonności do brawury? Czy jest często rozkojarzony i w jakim stanie emocjonalnym zasiada na motocykl? Przeciwnicy obawiają się, że sztuczna inteligencja może zdetronizować pozycję człowieka i zabrać radość z każdej przejażdżki.

Inne plany mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drodze

Pomysł, na który wpadli izraelscy konstruktorzy nie jest pierwszym, ani też jedynym, nad którym aktualnie toczą się prace. Motocykle i części motocyklowe stają się coraz bardziej skomputeryzowane. Do wcześniejszych propozycji wykorzystania sztucznej inteligencji należy system taki jak IMU czy telemetria. Aktywne działania podjęło także Kawasaki, które realizuje projekt „Emotion Engine”. Te wszystkie ekscytujące wizje znajdują się na etapie testów laboratoryjnych. Nie wiadomo, kiedy zostaną wprowadzone na rynek.

W kontekście V2V rozgorzała także dyskusja na temat filozoficznej natury tego rozwiązania. Ludzie nie są w stanie przetwarzać dużych ilości danych, więc mogą zostać wyręczeni w tym przez roboty, maszyny. Kluczowe kompetencje i podejmowanie finalnych decyzji za kilka lat może spoczywać w gestii sztucznej inteligencji. Nie ma się czemu dziwić, już od kilku lat algorytmy są wykorzystywane na wiele sposobów, aby informować i ułatwiać życie ludziom.

Sprawdźcie – motobros.pl

Reklama

Facebook

Reklama
Reklama