Media coraz bardziej zainteresowane tematem elektromobilności w polskich miastach - motohigh.pl
Nasze social media

Inne

Media coraz bardziej zainteresowane tematem elektromobilności w polskich miastach

Rośnie zaangażowanie miast w rozwój elektromobilności w Polsce. Coraz więcej samorządów wprowadza rozwiązania, dzięki którym mieszkańcy mogą korzystać z nowych ekologicznych sposobów przemieszczania się po mieście. W mediach nie brakuje publikacji promujących miasta w odniesieniu do elektromobilności. Czy to wystarcza do zmiany świadomości społeczeństwa?

Opublikowano

w dniu

Elektromobilność
źródło inf.: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów

Raport „Pozycjonowanie się miast w kontekście elektromobilności” został przygotowany przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów na zlecenie PSPA i zaprezentowany podczas debaty, która miała miejsce na Kongresie Nowej Mobilności 2019 w Lublinie (9-10.09.2019). Było to pierwsze tej skali wydarzenie poświęcone elektromobilności, skierowane do polskich samorządów. O tym, jak najskuteczniej informować o działaniach w zakresie rozwoju zrównoważonego transportu rozmawiali podczas debaty Sebastian Bykowski i Marcin Szczupak z PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, Michał Zieliński z Autokult.pl, Dagmara Kowalska z Chillizet oraz Jan Wiśniewski z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

– Największym wyzwaniem dla samorządów jest proaktywna komunikacja, która będzie bazowała na monitorowaniu informacji, które ich dotyczą. Kluczową sprawą jest edukacja mieszkańców – rozwój elektromobilności w Polsce zależy w dużym stopniu od działań mających na celu budowanie świadomości społecznej w zakresie zrównoważonego transportu i proekologicznych rozwiązań. Trzeba skupić się na korzyściach i szczególnie w zakresie transportu publicznego – odpowiadać przede wszystkim na potrzeby mieszkańców. Pojazdy elektryczne ciągle postrzegane są przez niektórych jako zbyt droga i niedojrzała technologicznie alternatywa dla pojazdów spalinowych. Jak się okazało, jedną z barier może okazać się wcale nie brak infrastruktury ładowania, ale jej niedostateczne oznakowanie, przez co jest niewidoczna – podkreśla Sebastian Bykowski.

W ostatnim czasie bardzo na popularności zyskała elektromobilność w małym wydaniu – rowery, skutery, deskorolki czy hulajnogi. Zwłaszcza te ostatnie postrzegane są jako modne, ale i niebezpieczne. Problemem okazała się wygodna możliwość pozostawienia e-hulajnogi w dowolnym miejscu – niestety spowodowało to, że hulajnogi są wszędzie.

Uczestnicy debaty podkreślali potrzebę współpracy samorządów w celu tworzenia optymalnych warunków sprzyjających rozwojowi elektromobilności w swoich gminach. Do najważniejszych wyzwań należą rozbudowa flot pojazdów elektrycznych i infrastruktury ładowania, ale najistotniejsza jest intensyfikacja działań nie tylko w zakresie edukacji, ale i promocji pojazdów elektrycznych w społeczeństwie, aby przełamać istniejącą barierę mentalną.

Elektromobilność coraz bardziej popularna w mediach

Jak wynika z raportu PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, elektromobilność jest obecnie jednym z najbardziej medialnych tematów – analiza zagadnienia, obejmująca lata 2014-2018 wykazała rekordowy wzrost publikacji w mediach wynoszący aż 701 proc!

Liczba publikacji na temat elektromobilności na przestrzeni lat

Liczba publikacji na temat elektromobilności na przestrzeni lat

Spośród pojazdów elektrycznych najczęściej wymienianych w mediach w kontekście miast najpopularniejsze okazały się samochody – 73 579 publikacji. Znacznie mniej mówiło się na temat rowerów – 9 753 informacje, hulajnóg – 7 022 i skuterów – 4 540 materiałów.

Kluczowe media publikujące na temat elektromobilności

W internecie temat najczęściej poruszany był przez portale gospodarcze – do najaktywniejszych należały: Wnp.pl, Cire.pl oraz Biznesalert.pl. W prasie zdecydowanie najwięcej materiałów opublikowała „Rzeczpospolita” (609). Na łamach „Dziennika Gazety Prawnej” odnotowano 338 informacji, a w „Pulsie Biznesu” o 50 mniej.

Bardzo duży udział w przekazie na temat elektromobilności miały publikacje w mediach regionalnych – aż 44 proc. Najwięcej informacji pojawiło się w województwie śląskim – 6 384, dolnośląskim – 6119 i małopolskim – 5 792, a także wielkopolskim – 5 309 i mazowieckim – 5 201. Media regionalne informowały przede wszystkim o inwestycjach w autobusy elektryczne, coraz większej sieci rowerów, skuterów, hulajnóg elektrycznych oraz powiększającej się infrastrukturze do ładowania pojazdów elektrycznych.

W kontekście elektromobilności zdecydowanie najczęściej wymieniano Warszawę – na jej temat odnotowano 9 613 materiały. Na 2. miejscu znalazły się Katowice – 4 908, a za nimi Kraków – 3 462. Do pierwszej piątki weszły także Wrocław i Poznań.

O czym pisano w kontekście elektromobilności?

W mediach tradycyjnych miasta pojawiały się najczęściej w związku z tematami elektryfikacji floty, inwestycji w infrastrukturę, elektryfikacji w skali mikro (rowery, hulajnogi, skutery) oraz usług carsharingu. Najwięcej kontrowersji wzbudzały hulajnogi. Zwracano uwagę przede wszystkim na kwestie bezpieczeństwa i brak uregulowanego statusu tych pojazdów w kodeksie drogowym.

Duży udział w promowaniu elektromobilności mieli osobiście prezydenci miast. W analizowanym okresie najczęściej o elektromobilności w swoim mieście na oficjalnych kontach w serwisie Facebook informowali prezydenci: Rzeszowa – Tadeusz Ferenc, Warszawy – Rafał Trzaskowski, Wrocławia – Jacek Sutryk, Zielonej Góry – Janusz Kubicki oraz Poznania – Jacek Jaśkowiak. Wśród wielu tematów, które prezydenci poruszali we wpisach pojawiały się kwestie elektryfikacji samochodów służbowych i pojazdów specjalnych oraz autobusów elektrycznych. Punktem zapalnym pozostaje niedostatek punktów ładowania w miastach oraz – podobnie jak w mediach tradycyjnych – brak regulacji dot. bezpiecznego poruszania się hulajnogami elektrycznymi. Często w mediach społecznościowych wybrzmiewał również temat podstawowego w Polsce źródła pozyskiwania energii elektrycznej, czyli węgla i związanego z tym zanieczyszczenia środowiska.

– Dynamiczny rozwój elektromobilności, stanowiącej obecnie najważniejszy trend w światowym przemyśle motoryzacyjnym, ma bezpośrednie przełożenie na znaczny wzrost liczby publikacji na temat pojazdów elektrycznych w mediach. Oprócz działalności promocyjnej koncernów motoryzacyjnych, wpływ na to zjawisko ma również działalność samorządów w segmencie zrównoważonego transportu. Polskie miasta nie tylko inwestują w zelektryfikowany tabor autobusowy i infrastrukturę ładowania czy też wspierają carsharing, ale również podejmują inicjatywy mające na celu zwiększenie świadomości społecznej. Dobrym przykładem jest Łódź, która zdecydowała się wprowadzić oznaczenia informujące o uprawnieniu kierowców pojazdów elektrycznych do jazdy po buspasach. To właśnie dzięki takim projektom elektromobilność stanowi coraz bardziej znaczący temat w polskich mediach – mówi Jan Wiśniewski z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Metodologia raportu

Raport opracowano na podstawie materiałów medialnych zebranych w okresie od 1 sierpnia 2018 do 30 lipca 2019 roku. Dane pochodziły z ponad 1 100 tytułów prasowych, 5 mln polskojęzycznych portali internetowych, w tym najważniejszych serwisów społecznościowych oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych.

Badaniem objęło analizę tematu elektromobilności, rozumianego jako całość zagadnień związanych z napędem elektrycznym we wszystkich pojazdach użytkowanych przez mieszkańców miast – autobusy, samochody, skutery, rowery i hulajnogi. W raporcie uwzględniono również informacje dotyczące infrastruktury do ładowania pojazdów.

Reklama

Facebook

Reklama
Reklama