Grupa Renault dąży do tego, by zapewnić wszystkim dostęp do zrównoważonej mobilności. Oznacza to rozwijanie technologii przyjaznych dla środowiska i wdrażanie takich rozwiązań na każdym etapie cyklu życia samochodu. Trzecia generacja ZOE, flagowego modelu Renault z napędem w pełni elektrycznym, jest dowodem zaangażowania Grupy Renault w tej dziedzinie.
Tapicerka wykonana w 100% z materiałów pochodzących z recyklingu
Nowe ZOE w wersji ZEN jest pierwszym modelem z tapicerką wykonaną w 100% z materiałów pochodzących z recyklingu. Jako surowca do tkaniny pokrywającej siedzenia, ozdobny pas deski rozdzielczej i podstawę środkowej konsoli użyto w szczególności ścinków z produkcji pasów bezpieczeństwa. Technologia pozyskiwania surowca i produkcji w tzw. „krótkiej pętli” pozwala wykorzystać odpady tekstylne powstające przy produkcji samochodów, czyli w bezpośredniej bliskości głównego procesu produkcyjnego. To pierwsze takie rozwiązanie w branży motoryzacyjnej! W skład tkaniny wchodzą również włókna otrzymywane w procesie recyklingu butelek plastikowych PET.
22,5 kg tworzyw sztucznych z recyklingu
Dowodem zaangażowania Renault we wdrażanie założeń gospodarki o obiegu zamkniętym jest również to, że Nowe ZOE zawiera aż 22,5 kilograma tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Większość tych elementów jest wykorzystywanych jako obudowy i inne niewidoczne elementy ochronne samochodu. Elementy widoczne zawierające tworzywa pochodzące z recyklingu ograniczają się zazwyczaj do dywaników podłogowych. W Nowym ZOE po raz pierwszy wchodzą one w skład pokrowców siedzeń (tkanina w wersji ZEN) oraz ozdobnych listew na desce rozdzielczej wykonanych z recyklingowanego polipropylenu.
Wspomaganie działania sieci energetycznej
Samochody elektryczne Renault, jak nowe ZOE, uczestniczą także w procesie transformacji energetycznej poprzez wspomaganie działania sieci energetycznej.
Obecnie Grupa Renault analizuje wszelkie możliwości wykorzystania trakcyjnych akumulatorów litowo-jonowych na potrzeby niewytwarzającej śladu węglowego energetyki bazującej na odnawialnych źródłach energii, a jednocześnie rozwija nowe użyteczne usługi dla kierowców. Temu właśnie służy rozwijanie takich technologii jak inteligentne ładowanie i systemy ładowania dwukierunkowego (tzw. vehicle to grid).
Po zakończeniu „pierwszego życia” akumulatory trakcyjne ZOE, które nie spełniają już kryteriów wykorzystania w motoryzacji, znajdują nowe zastosowanie jako stacjonarne magazyny energii. Oprócz działania na rzecz rozwoju „zielonej” energii drugie życie pozwala wykorzystać do maksimum potencjał każdego akumulatora i tym samym opóźnić moment przekazania go do utylizacji.