Connect with us

Czego szukasz?

Biznes

„Top Marka” 2019: Elektromobilność w natarciu. Także w mediach

Pojazdy elektryczne stanowią ważny kontekst medialnej obecności marek motoryzacyjnych. Rośnie zainteresowanie Polaków tym tematem, co przekłada się bezpośrednio na działania produktowe i komunikacyjne brandów samochodowych. W rankingu Top Marka 2019 – wspólnym cyklicznym projekcie magazynu „Press” i „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” analizą objęto samochody premium oraz samochody popularne.

Audi e-tron 55 quattro
Audi e-tron 55 quattro: Endurance test

Sektor premium podąża za trendami

1. miejsce w branży samochodów premium w badaniu Top Marka 2019 zajęło Audi. Marka zgromadziła 9 550 027 pkt., co było jednym z najlepszych wyników całego badania i uplasowało ją na 4. pozycji w rankingu 500 podmiotów.

Na pozycji 2. z wynikiem 8 811 004 pkt. znalazło się BMW, zajmujące jednocześnie piątą lokatę wśród wszystkich brandów analizy. Na podium znalazł się także Mercedes, z siłą marki wyliczoną na 7 674 547 pkt. i najwyższym indeksem sentymentu w top 5 branży, wynoszącym 2,85. Marka zdobyła 8. lokatę, biorąc pod uwagę wszystkie brandy badania.

Do topowej piątki weszły również marki Ferrari i Volvo, których siłę wyliczono odpowiednio na 2 606 957 i 2 534 752 pkt.

Samochody premium Top Marka 2019

Top 5 marek samochodów premium, Top Marka 2019

Przewaga dzięki technice

– Realizacja sloganu reklamowego „Przewaga dzięki technice” wyraźnie służy Audi – komentuje Sebastian Tomaszewski, analityk PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. To m.in. dzięki tej kampanii brand zajął czołową lokatę w badaniu wśród aut osobowych premium. W mediach szerokim echem odbiła się prezentacja pierwszego w pełni elektrycznego Audi – modelu e-tron, a potem e-tron coupe oraz kompaktowego elektrycznego SUV-a Audi Q4 e-tron.

W przekazie na temat marek samochodów premium dominowały informacje korporacyjne i produktowe. Ważne miejsce zajęła tematyka pojazdów elektrycznych. Lider zapowiedział, że do 2020 roku będą one dostępne w każdym segmencie aut. Natomiast BMW przyspieszyło prace nad modelami elektrycznymi i ogłosiło, że do 2023 roku zaoferuje ich 25. Z kolei Mercedes przyciągał uwagę mediów informacjami na temat sukcesów w F1. Choć to elektromobilność była najważniejszym obszarem w przekazie, szczególnie w kontekście modelu EQC. Ferrari gościło w mediach najczęściej w związku z Formułą 1. Volvo z kolei zapowiedziało wprowadzenie w autach ograniczników prędkości i kamer monitorujących kierowców, co spowodowało lawinę komentarzy w mediach.

Miejsce 6. w branży samochodów premium zajął DS. Kolejne miejsca w pierwszej dziesiątce dopełniły marki: Porsche, Alfa Romeo, Lexus oraz Tesla. Warto dodać, że Lexus odnotował piąty w całym badaniu Top Marka 2019 wynik sentymentu – 4,02.

Wśród marek samochodów popularnych prowadzi Volkswagen

– Nie ma wątpliwości: zaczęła się era motoryzacji opartej na elektryczności. Liczba publikacji o samochodach hybrydowych i elektrycznych rośnie z miesiąca na miesiąc. Tak, jak ich podaż na rynku – podsumowuje Daniel Mirkiewicz, analityk PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.

W XII edycji badania Top Marka to Volkswagen okazał się liderem zestawienia marek samochodów popularnych, gromadząc 2 157 704 pkt. Siłę drugiego w rankingu brandu, Toyoty, wyliczono na 1 927 195 pkt. Na trzecim miejscu z wynikiem 1 873 661 pkt. znalazło się Renault, które wyprzedziło Forda – 1 761 579 pkt. i Škodę – 1 637 146 pkt.

Samochody popularne Top Marka 2019

Top 5 marek samochodów popularnych, Top Marka 2019

Škoda może pochwalić się najwyższym w top 5 indeksem sentymentu – 3,13. Volkswagen umocnił swą i tak silną pozycję na polskim rynku. Dowodem tego jest liczba publikacji – 996 792, ich impact – 869 395 389, a także sentyment na poziomie 2,48. Warto zaznaczyć wysoką wartość dotarcia materiałów w przypadku Renault, które wyniosło 855 823 997 przy liczbie 540 849 informacji.

O Volkswagenie sporo mówiło się w kontekście modeli elektrycznych ID oraz aut z segmentu SUV-ów i crossoverów: T-Roca, T-Crossa, Tiguana i Touarega. Toyota znana jest z aut hybrydowych. Ponad to zespoły startujące w autach marki odnosiły sukcesy w sportach motorowych, o czym donosiły media. Renault przyciągało uwagę dzięki swojemu zespołowi w F1 oraz modelowi elektrycznemu – Renault Zoe. Ford, mimo widocznie mniejszego zaangażowania w temat elektromobilności, zapowiedział w kwietniu 2019 aż 16 zelektryfikowanych modeli. Świetna sprzedaż Octavii i Fabii, premiera Scali oraz rozwój oferty SUV-ów przełożyły się na medialny wynik Škody.

W topowej dziesiątce marek samochodów popularnych znalazły się również: Opel, Fiat, Peugeot, Nissan oraz Citroën.

Opis raportu Top Marka 2019

W XII edycji raportu „Top Marka” badaniem objęto materiały z prasy, internetu i social media opublikowane w okresie od 1 lipca 2018 roku do 30 czerwca 2019 roku. Łącznie to ponad 73 mln informacji. 2 mln tekstów prasowych, 10 mln internetowych i 61 mln postów w mediach społecznościowych dostępnych dla każdego internauty bez konieczności logowania się.

Materiały poddane analizie dotyczyły 10 najsilniejszych marek z 50 najmocniejszych medialnie branż. Łącznie w raporcie opisano 500 brandów. W badaniu zastosowano jednakowe wskaźniki dla wszystkich rodzajów wzmianek. Uwzględniają one specyfikę prasy, portali internetowych i social media: impact, indeks sentymentu i siłę marki.

Wskaźniki zastosowane przez PRESS-SERVICE w badaniu „Top Marka 2019”

Impact – dotarcie wzmianki o marce w oparciu o dane o konsumpcji medium.

Indeks sentymentu – współczynnik oparty na wydźwięku; odzwierciedla udział publikacji pozytywnych, neutralnych i negatywnych w całości przekazu o danej marce: im wyższy, tym lepszy.

Siła marki – ostateczna wartość decydująca o miejscu w rankingu; jest indeksem kilku zmiennych świadczących zarówno o liczbie kontaktów odbiorców z marką, jak i jakościowej ocenie komunikatu.

Oceń nasz artykuł!
1 Komentarz

1 Komentarz

  1. Rafał Palicki

    9 listopada 2019 at 15:24

    Najgorsze są własnie ceny… na ten moment dla wiekszosci Polakow – nie do przeskoczenia i taka jest prawda.Mimo ze ceny za ładowanie greenway próbuje dostosowac w swoich abonamentach do polskich kieszeni, to jednak cena za samgo elektryka jest zaporowa

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama