Czego szukasz?

Załóż konto w Betfan!

Formuła E

Skarb kibica ABB Formula E na sezon 2019/2020

Już w najbliższy weekend Formuła E rozpoczyna sezon 2019/2020. Zapowiada się jeszcze ciekawsza kampania od poprzedniej, a to za sprawą nowych marek, które zasiliły stawkę. Z tej okazji pokusiliśmy się o przygotowanie „Skarbu kibica” – to w nim otrzymacie wszystkie najważniejsze informacje „w pigułce”.

Formula E 2019 2020 season
Fot. ABB Formula E

Co to jest Formuła E? Jak wygląda ściganie?

FE to seria wyścigowa, w której kierowcy i zespoły używają bolidów w pełni elektrycznych o identycznej konstrukcji w postaci nadwozia. Rywalizują oni w dużych miastach na całym świecie, w znacznej części na torach ulicznych. Już niedługo rozpocznie się szósty sezon, który jest rekordowy pod względem liczby zespołów w stawce. 12 ekip (w większości teamy fabryczne) wystawią po 2 samochody, co daje nam łącznie 24 kierowców walczących o tytuł mistrza serii.

ePrix na torze jest zorganizowany tak by jak najbardziej uprościć możliwość dotarcia dla kibiców. Z reguły cały weekend dla fanów zamyka się w ciągu jednego dnia, dzięki czemu odpadają koszty noclegów. Z oficjalnych sesji mamy dwa treningi, kwalifikacje i wyścig (nieco inaczej wygląda to przy podwójnych rundach, ale różnicą jest jedynie wtedy mniejsza ilość treningów). Formuła E powtarza, iż jest najbardziej wyrównaną serią wyścigową i ciężko się z tym nie zgodzić.

Regulacje, które obowiązują nie pozwalają zespołom na budowanie dużych dysproporcji, dzięki temu mamy tak wielu różnych kierowców, którzy wygrywają. Podczas „czasówki” kierowcy są podzieleni na 4 grupy, po każdym segmencie najlepsi (dokładniej najlepsza szóstka) walczą o Super Pole, czyli o pozycje startowe nr 1-6.

Każdy wyścig ma nietypowy dość system gdyż trwa 45 minut + 1 okrążenie. Punktacja to standardowy system FIA (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1) z małymi dodatkami. Dodatkowy punkt jest za wygranie swojej grupy w kwalifikacjach, 3 za pole position, kolejny za najszybsze okrążenie w wyścigu (pod warunkiem uplasowania się w top 10 na mecie).

Obowiązuje zakaz zmiany opon (z wyjątkiem przebicia) w trakcie wyścigu, używane są opony na każdą pogodę także nie ma różnych mieszanek na suchy i mokry tor.

Fanboost? Attack mode? Co to jest?

Fanboost to dodatkowa moc przez krótki okres czasu dla piątki kierowców z największą ilością głosów od fanów, kierowcy dowiadują się w trakcie wyścigu o tym, kto otrzymał to doładowanie, by wyeliminować planowanie strategii przed. Głosować można przez social media oraz na specjalnej stronie internetowej. Attack mode to natomiast jest dostępny dla każdego kierowcy w stawce.

25kW więcej można zyskać przejeżdżając przez specjalną strefę poza linią wyścigową. Można zyskać lub też stracić, wszystko zależnie od tego jak kierowca użyje większej mocy.

FIA ustala ile razy w danym wyścigu kierowca musi z tego skorzystać. Ostatni raz musi być najpóźniej na przedostatnim okrążeniu. Nie można używać podczas okresu żółtej flagi na całym torze czy podczas jazdy za samochodem bezpieczeństwa.

Kierowcy i zespoły

W stawce mam zróżnicowanych kierowców wśród których są mistrzowie wielu serii, są także znani z (przykładowo) Formuły 1 nazwiska, a nie sposób ominąć także młodych, którzy znaleźli się w elektrycznej serii i rozwijają tu skrzydła.

Envision Virgin Racing:

Sam Bird
Robin Frijns

NIO 333 FE Team:

Oliver Turvey
Ma Qing Hua

Mercedes-Benz EQ Formula E Team:

Stoffel Vandoorne
Nyck de Vries

GEOX Dragon:

Brendon Hartley
Nico Mueller

Audi Sport ABT Schaeffler:

Lucas di Grassi
Daniel Abt

Techeetah:

Antonio Felix da Costa
Jean-Eric Vergne

Tag Heuer Porsche Formula E Team:

Neel Jani
Andre Lotterer

Venturi Racing:

Felipe Massa
Edorado Mortara

Panasonic Jaguar Racing:

Mitch Evans
James Calado

Nissan e.dams:

Oliver Rowland
Sebastien Buemi

BMW i Andretti Motorsport:

Alexander Sims
Maximilian Guenther

Mahindra Racing:

Jerome d’Ambrosio
Pascal Wehrlein

Kalendarz

1. ePrix Ad-Dirijja I – 22 listopada 2019
2. ePrix Ad-Dirijja II – 23 listopada 2019
3. ePrix Santiago – 18 stycznia 2020
4. ePrix Meksyku – 15 lutego 2020
5. ePrix Marrakeszu – 29 lutego 2020
6. ePrix Sanyi – 21 marca 2020
7. ePrix Rzymu – 4 kwietnia 2020
8. ePrix Paryża – 18 kwietnia 2020
9. ePrix Seulu – 3 maja 2020
10. ePrix Dżakarty – 6 czerwca 2020
11. ePrix Berlina – 21 czerwca 2020
12. ePrix Nowego Jorku – 11 lipca 2020
13. ePrix Londynu I – 25 lipca 2020
14. ePrix Londynu II – 26 lipca 2020

Dlaczego warto się wybrać?

Na podstawie własnych obserwacji oraz rozmów z kibicami można poczuć bliskość serii na światowym poziomie. Jakby tego było mało, oprócz możliwości spotkania z kierowcami mamy możliwość korzystania z od groma atrakcji w eVillage, a jeśli mamy szczęście to przed wyścigiem może nasze miejsce zostać wylosowane i dostaniemy wejście na grid przed startem wyścigu Formuły E.

Nie należy zapominać jeszcze o serii towarzyszącej, którą jest Jaguar I-Pace eTrophy. Tam czekają nas równie ciekawe wyścigi. Także do zobaczenia w Berlinie. Jak jednak wybieracie się gdzieś indziej to również życzymy dużo niezapomnianych wrażeń.

5/5 (liczba głosów: 1)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Reklama
Reklama