Connect with us

Czego szukasz?

Biznes

Renault rozwija tkaninę pochodzącą w 100% z recyklingu

Nowy, innowacyjny proekologiczny proces produkcji w tzw. krótkiej pętli (bez obróbki chemicznej ani termicznej) zmniejsza emisję dwutlenku węgla o 60% w porównaniu z produkcją standardową.

Renault Zoe (B10) - tapicerka wykonana w 100% z materiałów pochodzących z recyklingu

Grupa Renault, zaangażowana w strategię zwiększania udziału materiałów pochodzących z recyklingu w produkcji samochodów, uruchomiła w 2015 roku, we współpracy z Filatures du Parc, przędzalnią w departamencie Tarn we Francji, oraz Adient Fabrics, producentem foteli samochodowych z siedzibą w Ariège we Francji, projekt pod nazwą „àfiler” („tkamy”). Celem projektu było stworzenie unikalnego produktu włókienniczego wykonanego wyłącznie z materiałów pochodzących z recyklingu.

Dzięki tradycyjnej wiedzy na temat przędzy zgrzebnej i wspólnie opracowanym innowacyjnym rozwiązaniom nowy produkt włókienniczy – wykonany z pasów bezpieczeństwa, odpadów tekstylnych z przemysłu motoryzacyjnego oraz włókien poliestrowych pochodzących z recyklingu butelek plastikowych PET – znalazł obecnie zastosowanie we wnętrzu nowego Renault ZOE, w wersjach Zen i Intens. Tkanina o łącznej powierzchni 8 m² jest wykorzystywana w produkcji pokrowców na fotele, osłon desek rozdzielczych, uchwytów dźwigni zmiany biegów i okuć drzwiowych. Spełnia wysokie wymagania w zakresie komfortu, konserwacji, odporności na promieniowanie UV i trwałości.

Dostawy i produkcja przędzy zgrzebnej pochodzącej z recyklingu w cyklu krótkiej pętli – bez obróbki chemicznej ani termicznej – zmniejsza emisję dwutlenku węgla o ponad 60% w porównaniu z tkaniną uprzednio wykorzystywaną w ZOE, a pochodzącą ze standardowego procesu produkcyjnego.

Jean-Philippe Hermine, dyrektor ds. strategii ochrony środowiska i planowania w Grupie Renault, powiedział: W obliczu wyzwań związanych z transformacją energetyczną przemysł ma do odegrania kluczową rolę w zakresie zmian metod produkcji i ograniczania własnego wpływu na środowisko. We współpracy z naszymi partnerami, Filatures du Parc i Adient Fabrics, udowadniamy możliwość wdrażania konkurencyjnych rozwiązań w oparciu o dostępne zasoby i model gospodarki obiegu zamkniętego, przy jednoczesnym zyskaniu cennej przewagi konkurencyjnej w dzisiejszych czasach, gdy dostępność i koszt surowców nabierają wagi prawdziwie strategicznej. Strategia ta przyczynia się do realizacji zobowiązań Grupy w zakresie ograniczania wpływu wszelkich pojazdów na środowisko przez cały cykl ich życia oraz zmniejszenia globalnej emisji dwutlenku węgla o 25% do roku 2022 w porównaniu z rokiem 2010.

Fabrice Lodetti, dyrektor Filatures du Parc, dodał: Nasza firma od piętnastu lat zajmuje się produkcją przędzy pochodzącej z recyklingu, w szczególności dla potrzeb branży odzieżowej i meblarskiej. Produkcja ta stanowi obecnie ponad 60% naszej działalności; dążymy do osiągnięcia poziomu 100%. Jesteśmy przekonani o ogromnym znaczeniu takiego modelu odpowiedzialności społeczno-gospodarczej, wykorzystującego zasady gospodarki obiegu zamkniętego, ograniczającego wpływ na środowisko naturalne i chroniącego zasoby naturalne na przyszłość. Podążając w tak obranym kierunku, staramy się zachęcać wszystkich naszych partnerów do podjęcia podobnych działań i ściśle współpracujemy z ich zespołami kreatywnymi w zakresie tworzenia ekologicznych produktów.

Mathias Daynie, dyrektor fabryki tkanin ADIENT w Laroque d’Olmes, podkreślił: Nie ulega wątpliwości, że rozwój tkanin wykonanych z produktów pochodzących z recyklingu w tzw. krótkiej pętli, takich jak materiał stworzony na potrzeby nowego ZOE, to przyszłość naszej firmy. Perspektywa rozwoju w tym kierunku jest bardzo obiecująca, zarówno w przemyśle motoryzacyjnym, jak i w innych branżach – wszyscy z pewnością pójdą w nasze ślady ze względu na ochronę środowiska, etykę produkcyjną i rachunek ekonomiczny. Nasz zakład w Laroque d’Olmes – obejmujący zarówno linie produkcyjne, jak i ośrodek badań i rozwoju – z historią sześćdziesięciu lat istnienia od momentu założenia przez Michela Thierry w 1955 roku i dwudziestu lat doświadczeń współpracy skoncentrowanej na przemyśle motoryzacyjnym, jest szczególnie zainteresowany rozwojem produkcji o wysokiej wartości dodanej, we współpracy ze sprawdzonymi partnerami. Niezależnie od tkanin tradycyjnych i ekologicznych przeznaczonych dla branży motoryzacyjnej zakład rozpoczął badania w zakresie innych innowacyjnych rozwiązań tekstylnych z potencjałem wejścia na nowe rynki. Zamierzamy wspierać klientów w realizacji ich własnych aspiracji technicznych i środowiskowych.

Przemysł tekstylny, odzieżowy i skórzany z historią sięgającą XV wieku stanowi integralną część dziedzictwa gospodarczego francuskiej Oksytanii, szczególnie departamentów Tarn i Ariège. W dzisiejszych pełnych wyzwań czasach rozwój nowych tkanin – technicznych, pochodzących z produkcji zrównoważonej i konkurencyjnych – stanowi prawdziwą dźwignię wzrostu dla firm tego regionu, a jednocześnie szansę na pozycjonowanie na nowych rynkach, zapewnienie miejsc pracy i rozwój nowych umiejętności.

Ze względu na powyższe uwarunkowania projekt „àfiler” otrzymał wsparcie ze strony francuskiej Agencji Ochrony Środowiska i Zarządzania Energią (ADEME) i władz regionu Oksytania, jak również ze strony ENSAIT (Krajowej Wyższej Szkoły Sztuk i Przemysłu Tekstylnego) w Roubaix, na działania związane z konsolidacją badań i testów technicznych nowego wyrobu włókienniczego.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama