Pandemia koronawirusa negatywnie wpływa i zapewne wpłynie na branżę motoryzacyjną. Są jednak wyjątki od tej reguły, takie jak producenci pojazdów autonomicznych. O przewadze przewadze tego typu konstrukcji wiele firm próbuje nas przekonać już od kilku ładnych lat, jak np. Tesla. Ich zapowiedzi, zwłaszcza w obecnej sytuacji, znalazły potwierdzenie w świecie rzeczywistym.
Producenci pojazdów autonomicznych nie tracą z powodu koronawirusa
Praktycznie z każdej strony można usłyszeć, abyśmy zostali w domach i unikali kontaktów z innymi ludźmi. Właśnie ta sytuacja sprawia, że firmy zajmujące się rozwojem technologii autonomicznej, przeżywają obecnie znaczny, wręcz nieoczekiwany dla ich właścicieli rozkwit.
Potwierdza to przykład chińskiego start-upu Neolix, który zajmuje się produkcją niewielkich, zautomatyzowanych pojazdów dostawczych. Były one odpowiedzialne za rozwożenie żywności, lekarstw i sprzętu medycznego do szpitali w odciętym od świata mieście Wuhan. Dzięki modyfikacjom przepisów pojazdy te zostały dopuszczone do ruchu na drogach publicznych. Odpowiadały za dezynfekowanie opustoszałych ulic i dostarczanie żywności osobom pracującym bezpośrednio z zarażonymi.
Gwałtowny rozwój samochodów autonomicznych
Pochodząca z Pekinu firma rozpoczęła produkcję autonomicznych pojazdów w maju 2019 roku. Dotychczas powstało 125 egzemplarzy. Od stycznia bieżącego roku producent zebrał już zamówienia na kolejne 200 sztuk. Wśród klientów znaleźli się m.in. holding Alibaba Group, firma z branży internetowej Meituan Dianping oraz koncern z branży handlu online – JD.Com. Założyciel Neolix – Yu Enyan – spodziewa się wzrostu sprzedaży do około 1000 egzemplarzy rocznie.
Wykorzystywanie autonomicznych dostawczaków do dostarczania przesyłek umożliwia ograniczenie kontaktu między kurierem a klientem oraz łagodzi braki kierowców w okresie pandemii. Właściciel Alibaba Group, Jack Ma, podkreśla, że pojazdy tego typu będą przydatne również po zwalczeniu wirusa. Zmienią się bowiem nawyki konsumentów i znacznie wzrośnie popularność zakupów online.