Jak wygląda i z jakich elementów składa się wycieraczka samochodowa?
Podstawowe elementy z jakich składa się wycieraczka to oczywiście ramię oraz pióro wycieraczki. Oprócz tego w skład całego układu wchodzą również silniczki wycieraczek oraz zespół przekładni lub cięgien, które wprawiają w ruch ramiona obu wycieraczek z odpowiednią prędkością. My skupimy się na tych dwóch pierwszych składowych. Rolą ramienia wycieraczki jest przenoszenie ruchu powodowanego przez jej silniczek na pióro. Ramię jednocześnie przesuwa pióro wycieraczki i dociska je do szyby. Jeśli jedna z tych cech stanie się zawodna to wycieraczka nie będzie pracować wydajnie. Rolą pióra jest oczywiście osuszanie i czyszczenie naszej szyby. Jest to możliwe przez odpowiednie dopasowanie się pióra do krzywizny szyby. W tym celu pióra wycieraczek posiadają przeguby lub w wypadku nowocześniejszych rozwiązań fragment sprężystego płaskownika, który dociska gumowe pióro do szyby. Informujemy tutaj, że oba rodzaje wycieraczek dedykowanych do różnych modeli samochodów znajdziecie Państwo pod tym adresem https://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/piora-wycieraczek,100133.html
Na czym polega praca wycieraczki?
Wycieraczka podczas swojej pracy stale się przemieszcza i usuwa z przed naszych oczy zabrudzenia oraz krople wody. Za jej ruch, jak już wcześniej wspomnieliśmy, odpowiedzialne są silniczki oraz cały zestaw dodatkowych elementów stanowiących zespół przekładni oraz cięgien połączonych bezpośrednio z ramieniem wycieraczki. W pracy wycieraczki bardzo ważne są pewne niuanse, o których z pewnością większość użytkowników nie ma pojęcia. Jednym z najważniejszych jest to, że rolą ramienia wycieraczki oprócz wprawienia jej w ruch jest ustawienie pióra pod odpowiednim kątem, tzw. kątem natarcia. Kąt ten jest zależny od tego, czy wycieraczka wykonuje ruch od położenia pierwotnego, czy ruch powrotny.
Jak sprawdzić stan naszych wycieraczek?
Najskuteczniejszym sposobem weryfikacji stanu naszych wycieraczek jest zaobserwowania skuteczności zbierania wody z szyby. Jeśli mamy do czynienia ze śladami wody, niedocieraniem w rogach naszej szyby lub skokowym działaniem wycieraczek to oznacza, że pora zadbać o stan tego układu. W większości wypadków wystarczy dokładnie i z bliska obejrzeć pióro wycieraczki by stwierdzić, że posiada ono zagłębienia, które są wynikiem uszkodzeń mechanicznych, np. uruchomienia wycieraczek przy zamarzniętej szybie. Jeśli po dokładnych oględzinach i zaobserwowaniu niedoskonałości w działaniu naszych wycieraczek stwierdzimy, że posiadają one defekt powinniśmy bezzwłocznie pomyśleć o ich wymianie na nowe.