Connect with us
Porady

Przepływomierz – co to jest i do czego służy?

Przepływomierz to element wyposażenia, który odpowiada za dostarczanie odpowiedniej ilości powietrza do silnika. Taki proces jest konieczny w każdym samochodzie spalinowym, aby auto mogło prawidłowo funkcjonować.

Opublikowany

w dniu

przepływomierz
Artykuł partnera
  1. Dlaczego przepływomierz jest konieczny?
  2. Za jakie zadania odpowiada przepływomierz?
  3. Jak działa sensor MAF?

Dlaczego przepływomierz jest konieczny?

W każdym samochodzie spalinowym w trakcie jazdy dochodzi do spalania paliwa oraz powietrza w odpowiednich proporcjach. Nie zachowanie odpowiedniej równowagi wiązałoby się z nieprawidłową pracą pojazdu lub nawet uszkodzeniem silnika. Zbyt mała ilość powietrza powoduje mniejszą ilość spalonego paliwa co w konsekwencji przełoży się na jego większe zużycie. Z drugiej strony za duża ilość dostarczanego powietrza będzie wiązała się z utraceniem mocy przez pojazd. Regulacją ilości powietrza zajmuje się właśnie przepływomierz.

Za jakie zadania odpowiada przepływomierz?

Podczas jazdy, w momencie naciśnięcia pedału gazu w rzeczywistości zwiększamy przede wszystkim dopływ powietrza do silnika – samochód potrzebuje go znacznie więcej w porównaniu do ilości benzyny czy ropy, którą zużywa w tym samym czasie. Jest ono wtłaczane przez kompresory czy turbosprężarki pod ciśnieniem do cylindrów. Przepływomierz ma za zadanie odmierzać odpowiednią dawkę powietrza do komory spalania. Tak zwany współczynnik lambda to stosunek stechiometryczny określający odpowiednie proporcje między dawką spalanego paliwa, a ilością dostarczanego powietrza. Przepływomierz dostarcza bardzo istotne i szczegółowe dane od których zależna jest prawidłowa praca silnika. Chcąc zapewnić samochodowi możliwie najlepsze warunki pracy – bardzo ważne jest, aby takie urządzenie prezentowało możliwie wysoką jakość.

Jak działa sensor MAF?

Sensor typu MAF (obecnie jeden z najczęściej stosowanych na rynku samochodowym) umieszczony jest w kanale dolotowym, za filtrem powietrza, przed przepustnicą. Urządzenie posiada wbudowany opornik grzejny, który służy do pomiaru temperatury. Jest on rozgrzewany na początku pracy, a powietrze wlatujące z filtra powietrza ma za zadanie go ochładzać. Aby obliczyć ilość przepływu wykorzystuje się dane o ilości pobieranej energii (wysokość napięcia) wykorzystywanej do ochłodzenia czujnika (im większa energia potrzebna do ogrzania czujnika, tym większy był przepływ powietrza).

Skomentuj
Reklama
Reklama
Reklama