Nasze profile w mediach społecznościowych

Inne

Co warto wiedzieć o pakiecie mobilności w 2021 roku?

Pakiet mobilności 2021 to ewolucja organizacji transportu na terenie całej Unii Europejskiej. Przede wszystkim niesie za sobą zmiany w trzech aktach prawnych, a jego konsekwencją ma być poprawa komfortu kierowców, bezpieczeństwa na drodze i eliminacja wykroczeń, do jakich dochodzi w wyniku nieuczciwej konkurencji. Jak wyglądają te zmiany w praktyce?

Opublikowano

w dniu

pakiet mobilności 2021
Artykuł sponsorowany

Pakiet mobilności 2021 a odpoczynek kierowców

Pakiet mobilności 2021 odnosi się przede wszystkim do kwestii związanych bezpośrednio z kierowcą. Z tego względu dotyka niezwykle istotnego aspektu, jakim jest bezpieczeństwo i odpoczynek. Zgodnie z zapisami w tym dokumencie wprowadza się dwa skrócone odpoczynki tygodniowe, ale wyłącznie z uwzględnieniem odpowiedniej rekompensaty. Co więcej, przerwy te powinny odbywać się w przeznaczonym do tego miejscu z możliwością noclegu i skorzystania z infrastruktury sanitarnej. Dzięki temu zwiększy się poziom bezpieczeństwa, a kierowcy nie będą już wykonywać tras ponad swoje siły. Niezbędne okazuje się zapoznanie z tak zwanym timelinem, który wyznacza stopniowe wdrażanie przepisów. Należy pamiętać, że pakiet mobilności 2021 jest niezwykle skomplikowanym procesem, bo zmienia aż trzy akty prawne. W przypadku, kiedy pojazdem kieruje dwuosobowa ekipa, to jeden z członków ma prawo odebrać swoją przerwę w trasie. Jednak nie może w tym samym czasie wykonywać obowiązków drugiego kierowcy, lub mu pomagać. 

Powrót kierowcy do bazy i wydłużenie godzin jazdy 

Powrót kierowcy do bazy to kolejna istotna kwestia poruszona w tym dokumencie. W związku z tym każda firma transportowa musi zorganizować przejazd w taki sposób, aby kierowca miał możliwość odebrania w ciągu 4 tygodni odpoczynek w kraju przewoźnika, lub miejscu zamieszkania. Co więcej, przerwa nie powinna trwać mniej niż 45 godzin, a w przypadku skrócenia tego czasu, kierowca otrzymuje rekompensatę i tym samym możliwość powrotu przed rozpoczęciem pełnowymiarowego odpoczynku. Pakiet mobilności wprowadza również wydłużenie jazdy o godzinę, lub dwie, gdy jest to niezbędne, aby dostać się do bazy firmy. Oczywiście wyjątek ten obowiązuje tylko w przypadku, kiedy na miejscu kierowca ma odebrać swój odpoczynek. Zgodnie z zapisem w tej kwestii również przysługuje rekompensata, która powinna być wykorzystana do 3 tygodnia trasy. 

Zmiany związane z tachografem i delegowanie w transporcie

Tachograf daje pełny obraz trasy, jaką pokonuje kierowca. Dzięki temu służby drogowe mogą sprawdzić zachowywaną prędkość, czas jazdy i odpoczynku. W ten prosty sposób utrzymuje się poziom bezpieczeństwa i niweluje nadużycia. Co więcej, manipulacja wynikiem tego urządzenia jest surowo zabroniona, a za czyn taki grozi utrata licencji, lub nawet do 5 lat więzienia. Pakiet mobilności w przyszłości wprowadzi obowiązek przechowywania materiałów z tachografu do 56 dni. Oprócz tego stopniowo wersja analogowa i cyfrowa zostanie zastąpiona opcją smart II generacji. Natomiast znacznie uproszczono delegowanie w transporcie, a administracja została ograniczona do wysyłania elektronicznej wersji formularza systemem IMI i posiadania przez kierowcę papierowego odpowiednika. Jednak zasady delegowania w transporcie nie będą obowiązywać przewozów tranzytowych, bilateralnych, kombinowanych i typu cross trade. Mimo to należy pamiętać, że w momencie zwolnienia konieczne jest rejestrowanie przekraczania granicy państwa.

Szkolenia dla firm transportowych – dla kogo są skierowane i czemu warto wziąć w nich udział? Przede wszystkim wiedza na temat pakietu mobilności zostanie przekazana w profesjonalny sposób z zachowaniem odpowiednich terminów zmian w ustawodawstwie. Dzięki temu wprowadzenie zapisów prawnych w działalność przedsiębiorstwa stanie się niezwykle proste. 

5/5 (liczba głosów: 1)
Skomentuj

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama