Nasze profile w mediach społecznościowych

Samochody

Sprawdzamy hybrydowe SUV-y premium ładowane z gniazdka

Popularność samochodów elektrycznych na świecie jest coraz większa, ale nie wszyscy są go-towi na ich zakup. Dla tych, którzy potrzebują czegoś bardziej tradycyjnego, producenci przy-gotowali hybrydowe wersje swoich bestsellerowych modeli. Trend rozpoczął się tradycyjnie od dużych i drogich aut, ale obecnie coraz więcej firm proponuje też kompaktowe SUV-y z tech-nologią plug-in hybrid. Sprawdźmy więc, kto obecnie rozdaje karty w tym nowym, ale coraz bardziej rozchwytywanym segmencie.

Opublikowano

w dniu

hybrydowe suvy główne

Idealny rozmiar

Wysoka pozycja za kierownicą i mierzące ok 4,5 metra długości nadwozie kompaktowego SUV-a to nieocenione zalety, które pozwalają na komfortowe poruszanie się w miejskiej dżun-gli. Jeśli do tego dodamy pojemną kabinę, odpowiedni komfort jazdy i coraz bardziej istotną możliwość jazdy bez emisji spalin, to rysuje nam się obraz idealnego samochodu dla odbior-ców, którzy idą z duchem czasu. Na rynku jest coraz więcej tego typu propozycji, ale które z nich należą do najciekawszych? Np. inżynierowie Volvo projektując XC40 postawili sobie za cel, żeby klienci przesiadający się z większych modeli nie poczuli się w tym aucie gorzej. Czy to się faktycznie udało? Sprawdźmy co oferują prestiżowe europejskie marki.

Mercedes-Benz GLA 250 e

hybrydowe suvy mercedes

Mercedes pod koniec 2019 zaprezentował drugą generację crossovera GLA, która teraz również występuje jako hybryda typu plug-in. Za 190 300 zł można zostać posiadaczem wersji 250 e dysponującej 160-konnym silnikiem benzynowym 1.3 wspieranym przez 102-konnego elek-tryka, co daje moc systemową 218 KM. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,1 sekundy i ma pokaźną prędkość maksymalną wynoszącą 220 km/h. Piętą achillesową tego modelu jest maleńki zbiornik paliwa – pomieści jedynie 35 litrów etyliny. Deklarowane według normy WLTP średnie zużycie paliwa to 1,4 litra na 100 km. To wartość osiągalna jedynie przy czę-stym ładowaniu baterii. A co, gdybyśmy chcieli faktycznie wykorzystać możliwość jechania z prędkością ponad 200 km/h? Szybko okazałoby się, że musimy tankować co około 150 km. Za to w mieście akumulator powinien wystarczyć nawet na pokonanie 58 km bez włączania ben-zynówki. Mający przyzwoite 435 litrów pojemności bagażnik, może nie jest najmniejszy spo-śród wszystkich propozycji, ale gorsze jest tylko „sportowe” Audi. Najnowszy SUV zawraca na średnicy 11,4 m. To dość przeciętny wynik, który nie przystoi nowemu Mercedesowi. Dlacze-go? Kultowa i wiekowa limuzyna typoszeregu W124 lepiej zawracała już w latach 80-tych. Co się stało?

BMW X1 xDrive25e

hybrydowe suvy bmw

Jeśli oczekujemy sportowych wrażeń z jazdy, to za równe 187 tysięcy zł możemy nabyć BMW X1 xDrive25e. Pod maską bawarskiej konstrukcji pracuje silnik spalinowy 1.5 o mocy 125 KM oraz elektryczny, który generuje 95 KM. Razem rozwijają 220 KM. Dzięki temu, Bawarczyk przyśpiesza jeszcze lepiej niż Mercedes – 0-100 km/h zajmuje mu tylko 6,9 sekundy. Na doda-tek, BMW jest większe w środku i ma bardziej pojemny bagażnik (450 litrów). Jak to możliwe, że ten model jest tańszy od SUV-a ze Stuttgartu? Deklarowana cena wynika z tego, że ofero-wana od 2015 generacja F48 jest najstarszym modelem w tym zestawieniu. X1 wyróżnia się na tle konkurencji napędem na obie osie xDrive. Z kolei prędkość maksymalna to bardzo rozsądne dla tego typu pojazdu 193 km/h. Niestety, w przypadku projektu z Monachium, niemieccy inżynierowie również proponują mikroskopijny bak paliwa – tym razem o pojemności 36 litrów.

Audi Q3

hybrydowe suvy audi

Niedawno do grupy marek premium mających w ofercie hybrydowego SUV-a w klasie kom-pakt dołączyło Audi z modelem Q3 TFSI e. Cennik otwiera kwota 197 800 zł. Auto ma bliź-niaczy napęd do innych hybryd z grupy Volkswagena. Jest to silnik benzynowy o pojemności 1.4 litra i mocy 150 KM. Połączono go ze 115-konną, zamontowaną przy skrzyni biegów jed-nostką elektryczną, co razem daje pokaźne 245 KM. Skrzynia biegów to sześciobiegowa prze-kładnia dwusprzęgłowa. Audi oferuje najmniejszy bagażnik (zaledwie 380 litrów), ale rekom-pensuje to użytecznym zbiornikiem paliwa o pojemności 45 litrów. Akumulator ma 10,4 kWh pojemności, co według producenta pozwala na przejechanie 45 km. Niestety, gniazdo ładowa-nia obsługuje moc tylko 3,6 kW, co oznacza, że pełne ładowanie trwa przynajmniej 3,5 godzi-ny.

Volvo XC40 T5 Recharge

hybrydowe suvy główne

Najnowszy model stanowi mocną konkurencję dla niemieckiego trio. Ten dostojny crossover emanuje szwedzką, minimalistyczną filozofią designu i, zgodnie z maksymą Volvo, stawia przede wszystkim na bezpieczeństwo. T5 jest też niezrównane jeśli chodzi o wiele kluczo-wych parametrów dotyczących jazdy. W kategorii mocy systemowej, jego 262 konie mecha-niczne stawiają XC40 na szczycie stawki, a pozostali są wyraźnie słabsi, jak to możliwe? Pod maską T5 znajduje się wydajny, 180-konny silnik benzynowy połączony z 82-konną jednostką elektryczną. Moc układu to wspomniane 262 KM, dzięki czemu już po 7,3 sekundach od star-tu na zegarach pojawia się prędkość 100 km/h Jeśli jednak nie zależy nam na sprintach, a na ekologii, to po naładowaniu do pełna baterii o pojemności 10,7 kWh można przejechać nawet 45 km bez pomocy motoru spalinowego (według normy WLTP). Jak w każdym nowym Volvo, również i w XC40 zastosowano ogranicznik prędkości maksymalnej do 180 km/h. Godny uwa-gi jest fakt, że w XC40 T5 miejsca dla pasażerów i bagażu jest tyle samo, co w modelach z klasycznym napędem. Mamy tutaj do dyspozycji taki sam, 460-litrowy bagażnik, co w kon-wencjonalnych wersjach. Volvo ma również dobre wieści dla wszystkich, którzy obawiają się o znaczny przyrost masy własnej. T5 jest jedynie o około 10 procent cięższe do pozostałych od-mian. Volvo ponadto ma największy zbiornik paliwa (48 l), który pozwala na swobodne użyt-kowanie go w Polsce, gdzie infrastruktura ładowarek elektrycznych jest na chwilę obecną jesz-cze ograniczona.

Legendarne bezpieczeństwo Volvo

Tym, co wyróżnia Volvo, tak naprawdę nie jest ani moc, ani osiągi. To przede wszystkim lista systemów wspomagających, która jest po prostu jest imponująca. Na dodatek, sposób w jaki pojazd sprawdza je wszystkie po uruchomieniu, przypomina procedury stosowane w lotnictwie. I to tym wojskowym. Producent wyposażył XC40 w system IntelliSafe Surround. Wśród jego funkcji są m.in. technologie rozpoznawania znaków, monitorowania pasa ruchu i martwego pola (BLIS), a także układ ostrzegający o kolizji. Volvo przy opracowywaniu „czterdziestki” zdecydowało się na integrację w konstrukcji nadwozia klatki bezpieczeństwa ze stali o pod-wyższonej wytrzymałości, montaż foteli oraz wykończeń kabiny pochłaniających energię zde-rzenia, a nawet łamanej kolumny kierownicy. To światowa czołówka, nie tylko w swojej klasie.

Którego wybrać?

Każdy z oferowanych w tym zestawieniu SUV-ów może pochwalić się super-umiejętnością, jaką jest jazda bez użycia silnika spalinowego. Ale tylko decydując się na Volvo XC40 T5, klienci mają szansę posmakować elektrycznej przyszłości motoryzacji już dziś i to bez obawy o mały zasięg, czy długi czas ładowania. Konkurencja jest coraz lepsza, ale póki co, pojemne i bezpieczne Volvo rozdaje karty.

4.8/5 (liczba głosów: 5)
6 komentarzy

6 Komentarzy

  1. Sonia

    11 listopada 2021 at 23:18

    Najładniejsze z tej czwórki jak dla mnie jest Volvo XC40 😀 Oczywiście gusta są różne, ale szwedzkie auto ma także wiele innych zalet. Naszpikowane wieloma systemami nie bez powodu jawi się wielu jako jedno z najbezpieczniejszych aut w tym segmencie.

  2. Anastazja

    3 listopada 2021 at 11:54

    Hybryda ładowana z gniazdka – super! Suv premium – super! A i wybór wydaje się być dosyć prosty. Dla mnie najbardziej istotne parametry to moc akumulatora, długość ładowania i systemy wspomagające.

  3. mikel

    27 października 2021 at 09:09

    Volvo zawsze było, jest i jak widzę pozostanie zawsze przed konkurencją. Dla mnie Volvo jest symbolem klasyki połączonej z nowoczesnością, bezpieczeństwa i wygody. Auto dla każdego: prawdziwego faceta, zapracowanej kobiety i kilkuosobowej rodziny. Auto w trasę i auto po mieście.

  4. Marek

    30 września 2021 at 13:41

    Pytanie, czego tak naprawdę chcemy. Jeśli pragniemy wyróżnić się z tłumu i nie jesteśmy fanami wielkiej trójki, to pozostaje się zastanowić nad hybrydowym XC40. Mnie do tego auta przekonują także kwestie związane z bezpieczeństwem, a Volvo to pionier wielu rozwiązań w tej dziedzinie

  5. Greta

    23 września 2021 at 20:34

    Wybór jest prosty, bo jak widać Volvo ma przewagę zarówno w mocy, w osiągach jak też w systemach zabezpieczających. Myślę, że to wynika z kierunku, jaki obrała szwedzka marka. Widzę tu trzy główne punkty: ekologia, bezpieczeństwo i nowoczesność. A wszystko to składa się na zadowolenie klienta.

  6. Werka

    10 września 2021 at 14:37

    Volvo to jakość sama w sobie, ale co najważniejsze, mimo, że dobrze rozpoznawalni są na rynku nie psują marki. Patrząc na kolejne modele łatwo odnieść wrażenie, że Volvo wsłuchuje się w realne potrzeby nabywców i się do nich stara dopasować. Jak dla mnie świetnie. I oby tak dalej.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama