Współpraca z Toyotą kwitnie
Subaru to kolejny producent, w którego ofertcie będzie pojawiać się coraz więcej samochodów elektrycznych. Właśnie zaprezentowana Solterra to kompaktowy SUV z napędem elektrycznym wielkością porównywalny do Forestera. To kolejny wspólny projekt Subaru i Toyoty, a samochód jest bliźniakiem niedawno zaprezentowanej Toyoty bZ4X.
Oba auta nie negują wspólnego pochodzenia , ale jednocześnie znacznie różnią się od siebie od pozostałych bliźniaków Subaru i Toyoty, samochodów sportowych BRZ i GR 86. Solterra ma charakterystyczny łuk i różni się od bZ4X także charakterystycznym sześciokątnym przodem maski czy ukształtowaniem reflektorów. Podobnie zaprojektowano natomiast tylne światła.
Wnętrze – nie licząc użytych logo – jest niemal identyczne. To koncepcja znana z Peugeota z wysoko umieszczoną deską rozdzielczą. Panel środkowy jest zdominowany przez ogromny ekran dotykowy z systemem informacyjno-rozrywkowym.
Fot. Subaru
Przy długości 4690 mm, szerokości 1860 mm i wysokości 1650 mm, Solterra odpowiada rozmiarami bZ4X, z którym dzieli rozstaw osi 2850 mm. W ramach oferty marki Solterra jest zbliżona do modelu Forester.
Samochód kontrukcyjnie oparto na platformie przeznaczonej specjalnie na potrzeby samochodów elektrycznych. O ile w Toyocie nazywa się ona e-TNGA, to Subaru używa własnej nazwy, e-Subaru Global Platform.
Dwie wersje napędowe
Gama silników także jest taka sama jak w przypadku bZ4X. Oznacza to między innymi, że Solterra będzie dostępna również z napędem na jedną oś, co nie jest zbyt częste w Subaru. W tej wersji samochód wypoażony jest w jeden silnik elektryczny na przedniej osi o mocy 150 kW. Wersja z napędem na wszystkie koła opiera się na parze silników elektrycznych (po jednym na każdą oś), które łącznie zapewniają moc 160 kW.
Obie wersje wykorzystują ten sam zestaw akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 71,4 kWh. Ma on zapewnić zasięg ok. 530 km w wersji z napędem na jedną oś i ok. 460 km w wersji z napędem na wszystkie koła.
Fot. Subaru
Subaru już wcześniej zapowiedziało, że Solterra będzie modelem globalnym, dostępnym zarówno w Japonii, Stanach Zjednoczonych, jak i Europie. Na Starym Kontynencie model pojawi się w drugiej połowie 2022 roku. Model ma jeden cel – obniżyć średnią emisję gamy modelowej Subaru. Czysto teoretycznie może to doprowadzić do pojawienia się u nas nowego BRZ czy zapowiadanego WRX STI.