Plany autonomizacji pojazdów wiążą się z szeregiem różnych wyzwań logistycznych. Niektóre koncepty marek motoryzacyjnych wydają się wręcz trudne do uwierzenia, przełamując kolejne bariery ograniczające klasyczne samochody. Jedną z nich planuje przełamać Hyundai, prezentując prototyp autonomicznego pojazdu przyszłości, który wyróżnia się niezwykłą zdolnością… jazdy bokiem. Nie, nie jest to ta jazda bokiem, o której myślicie, lecz możliwość dosłownej zmiany toru jazdy. Można rzec, iż jest to jedno z największych ograniczeń obecnych samochodów, które potrafią jedynie trzymać się jednego toru. Barierę tę przełamuje bowiem śmiały Hyundai M Vision Concept.
Hyundai M Vision Concept – auto niczym deskorolka
Hyundai uważa tę koncepcję za idealną do poruszania się po wąskich miastach. Oprócz floty robotów, oferta Hyundaia na targach CES w Las Vegas obejmuje koncepcje napędzane wodorem M Vision POP EV i M Vision 2GO dla małych pojazdów mobilnych, które mają koła, które mogą obracać się o 90 stopni, aby jechać na boki lub obracać się bez poruszania się do przodu lub do tyłu. Rezultatem są pojazdy, które z łatwością pokonują ciasne zakręty. Firma planuje opracować podwozie deskorolkowe z czterema takimi modułami sterującymi do 2023 roku.
Hyundai nazywa technologię, która umożliwia te ciasne zakręty, modułem e-corner. Każdy z nich łączy w sobie kierowanie, hamowanie, zawieszenie i zdolność prowadzenia pojazdu. Firma postrzega go jako podstawę w budowaniu przyszłych pojazdów z naciskiem na mobilność w mieście, które mogą z łatwością manewrować w wąskich miejscach. Moduł e-corner nie ma mechanicznych połączeń między różnymi komponentami. Hyundai twierdzi, że ten aspekt zapewnia większą elastyczność projektowania podczas tworzenia pojazdu.
Kwestia paru lat
Firma opracowała oryginalną koncepcję modułu e-corner w 2018 roku. Nowa wersja prezentowana na tegorocznych targach CES jest gotowa do praktycznego użycia po zakończeniu testów funkcjonalnych. Kolejne kroki to weryfikacja niezawodności i studium wykonalności produkcji seryjnej. Podwozie deskorolkowe, które pojawi się w 2023 roku, będzie zawierać zintegrowany kontroler dla czterech modułów e-corner. W 2025 roku firma chce, aby pojazd był zdolny do autonomicznej jazdy.