Czego szukasz?

Założ konto w BETFAN z motohigh.pl

Inne

Układy wydechowe a ekologia. W jakim kierunku zmierzamy?

W przeciągu kilkunastu najbliższych lat silniki spalinowe w szeroko pojętym transporcie lądowym mają zniknąć. Problemem jest nie tylko rosnąca cena paliwa, ale także wpływ jaki spaliny mają na środowisko naturalne. Stąd też producenci samochodów zachodzą w głowę, co zrobić, aby dostosować się do nowych warunków. Rozwiązaniem na ten moment wydają się samochody elektryczne, choć warto dodać, że same układy wydechowe też zostały już mocno pod tym kątem zmodernizowane.

układy wydechowe zmiany
Artykuł sponsorowany

Układy wydechowe przyjazne środowisku

Praktycznie na całym świecie, choć najbardziej w Unii Europejskiej toczą się od lat rozmowy dotyczące ekologicznego podejścia do wykorzystywania zasobów naturalnych ziemi. Propaguje się współcześnie korzystanie z odnawialnych źródeł energii, a także stosowanie takich rozwiązań, które nie mają negatywnego wpływu na środowisko. Dlatego też szczególny nacisk kładzie się na projektowanie układów wydechowych, tak aby dostające się na zewnątrz spaliny były jak najmniej toksyczne.

Już do samej budowy układów wydechowych wykorzystuje się powszechnie materiały, które łatwo poddać recyklingowi. Ba! Montuje się w nich szereg zaawansowanych technologii, jak czujniki kontrolujące ciśnienie i temperaturę emitowanych spalin czy specjalnie filtrujące reaktory oczyszczające spaliny z części toksyn. Ponadto, elementy tłumiące dźwięki czy niwelujące drgania.

Wszystko po to, aby zapewnić kierowcy maksymalny komfort jazdy, ale również by z jazda samochodem stała się nieco bardziej ekologiczna. Kluczową funkcję pełni w tym przypadku tłumik – o tym zagadnieniu szerzej przeczytacie na portalu: https://adamot.pl/wydech-uklady-wydechowe-tlumik-110000-110000. Niestety, to właśnie tłumik najszybciej ulega zużyciu.

Co wpływa na niszczenie tłumika?

Cóż, przede wszystkim spaliny. Fakt faktem, to właśnie w tłumiku uwalniane jest najwięcej związków chemicznych szkodliwych dla środowiska. W rezultacie, bardzo często konstrukcja ulega korozji. Przeciętna trwałość układu wydechowego w pojazdach samochodowych wynosi około 10 lat.

To dość krótki okres użytkowania, bo biorąc pod uwagę szereg innych potencjalnych czynników (zmiany klimatu, przebieg, wady produkcyjne) możemy odgórnie założyć, że czekają nas dodatkowe inwestycje. Zakup używanego tłumika nie wchodzi w grę – zabranisa tego prawo. Stoi to w sporej sprzeczności z ekologicznym podejściem, bo z miejsca wyklucza recykling tej części układu wydechowego. Z drugiej strony, akurat tłumik jest najszybciej psującą się częścią układu wydechowego, więc inwestycja w używaną konstrukcję jest w zasadzie bez sensu.

Zmiany na rynku będą ogromne

Ekologiczne podejście i tym samym diametralna zmiana w funkcjonowaniu społeczeństw, to proces nieuchronny. Za jakiś czas nieodnawialne zasoby paliw wyczerpią się całkowicie, a alternatywa potrzebna jest “na już”.

Tradycyjne samochody spalinowe najprawdopodobniej wyprą całkowicie produkowane już na masową skalę samochody elektryczne. Być może jednak czeka nas w tym obszarze jeszcze jakaś technologiczna rewolucja, która wyodrębni kolejną alternatywę.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Reklama
Reklama