Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Nowy Ford Ranger Raptor ucieszy fanów. Wrócił na właściwe tory

Zaledwie 3 miesiące po debiucie standardowej wersji poznaliśmy topowego Raptora. Nowy Ford Ranger Raptor to kwintesencja szalonego pickupa średniej wielkości. Ford powrócił na właściwe tory, wyposażając Raptora w jednostkę V6.

Nowy Ford Ranger Raptor
Fot. Ford

Takie wieści i premiery lubimy. najbardziej. Mniej więcej miesiąc temu Ford wprowadził Bronco Raptor w Stanach Zjednoczonych jako szybki samochód terenowy z większą ilością wszystkiego. Teraz amerykański producent przedstawił szalony wariant swojego średniej wielkości pickupa Ranger, który cieszy się popularnością także w Europie. Samochód prezentuje jeszcze większe możliwości i ucieszy fanów nie tylko pickupów i Forda, ale również wszelkich pasjonatów amerykańskiej motoryzacji. Precz z 2-litrowym turbodieslem… W dobie coraz większego ekoterroryzmu mamy bowiem  silnik, który przystoi tej klasy autu.

Nowy Ford Ranger Raptor mile zaskakuje w dobie ekoterroryzmu

Rangera Raptora stworzono dla prawdziwych entuzjastów, by pomóc im zwyciężać na pustyni, zdobywać górskie szlaki i królować na wszystkich pozostałych drogach. Opracowana przez Ford Performance kolejna generacja Rangera Raptora jest wzmocnionym rozwinięciem najnowszego Rangera, którego zaprezentowano w listopadzie ubiegłego roku. Dzięki inteligentnej elektronice sterującej wytrzymalszymi układami mechanicznymi nowej generacji, Raptor łączy surową moc z techniczną precyzją. Jest to najbardziej zaawansowany Ranger w historii.

Nowy Ford Ranger Raptor

Tworząc Rangera Raptora nowej generacji skupiliśmy się na zbudowaniu prawdziwie wyczynowego pickupa – powiedział Dave Burn, główny inżynier programu Raptor w Ford Performance. – Jest znacznie szybszy, ma niesamowity wygląd, jest naszpikowany nowymi funkcjami i jest najwytrzymalszym Rangerem, jakiego kiedykolwiek udało nam się stworzyć – dodał.

Najwięcej radości zagorzałym zwolennikom wyjątkowych osiągów przyniesie wprowadzenie zupełnie nowego 3-litrowego silnika benzynowego V6 EcoBoost. Specjaliści z Ford Performance wykrzesali z niego 288 KM i 491 Nm momentu obrotowego. Dla porównania poprzednik korzystał z 2-litrowego diesla biturbo o mocy 213 KM.

Takie zmiany lubimy 

Blok silnika EcoBoost V6 twin-turbo, o pojemności skokowej trzech litrów wykonano z żeliwa wermikularnego. Jest ono o około 75 procent wytrzymalsze i do 75 procent sztywniejsze, niż żeliwo stosowane w tradycyjnych odlewach. Ford Performance zadbał o to, by silnik natychmiast reagował na zmiany położenia przepustnicy, a zapożyczony z samochodów wyścigowych system przyspieszający reakcje turbosprężarek, podobny do tego, który po raz pierwszy zastosowano w samochodach Ford GT i Focus ST, umożliwia pozbawioną „turbodziury” reakcję na gaz i natychmiastowy przyrost mocy.

ZOBACZ TAKŻE
Nowy Ford Ranger wreszcie jest. Nowoczesny pickup z dieslem V6

System ten, dostępny w trybie Baja, utrzymuje przepustnicę otwartą do trzech sekund po tym, jak kierowca zwolni nacisk na pedał przyspieszenia, co umożliwia szybszy powrót mocy po ponownym jego wciśnięciu na wyjściu z zakrętu lub po zmianie biegu. Ponadto, dla każdego z biegów zaawansowanej, 10‑stopniowej automatycznej przekładni, silnik ma zaprogramowany indywidualny profil doładowania, co również wpływa na podniesienie osiągów.

Trzylitrowy silnik nadaje Rangerowi Raptorowi nieznany wcześniej zakres dynamiki, która zadowoli nawet najbardziej wybrednego entuzjastę osiągów. Przyspieszenie i rewelacyjne osiągi nowej jednostki napędowej sprawią, że uśmiechniesz się od ucha do ucha – powiedział Burn.

Nowy Ford Ranger Raptor

Nowy układ napędowy Rangera Raptora zapewnia doskonałe przyśpieszenia na szutrze, drogach gruntowych, w błocie i na piasku. Aby osiągi komponowały się z brzmieniem, elektronicznie sterowany aktywny układ wydechowy wzmacnia odgłos w czterech trybach. 

Brzmienie na życzenie

Kierowca może wybrać pożądane brzmienie silnika, naciskając przycisk na kierownicy lub wybierając tryb jazdy, który wykorzystuje jedno z następujących ustawień:

  • Cichy – przedkłada ciszę nad osiągi i brzmienie, pozwalając zachować dobre relacje z sąsiadami, jeśli właściciel Raptora korzysta z samochodu we wczesnych godzinach porannych
  • Normalny – profil dźwiękowy przeznaczony do codziennego użytku, oferuje wyraziste brzmienie wydechu, które jednak nie jest zbyt głośne do codziennego poruszania się po ulicach. Profil ten jest domyślnie stosowany w trybach jazdy Normal, Slippery, Mud/Ruts oraz Rock Crawl
  • Sport – oferuje głośniejszą i bardziej dynamiczną nutę wydechu
  • Baja – to najbardziej wyrazisty soundtrack układu wydechowego, zarówno pod względem głośności jak i brzmienia. W trybie Baja wydech zachowuje się jak bezkompromisowo zbudowany układ przelotowy. Tryb ten przeznaczony jest wyłącznie do użytku w terenie.

Co ciekawe, obecny, 2-litrowy silnik wysokoprężny biturbo będzie nadal dostępny w nowym Rangerze Raptorze od 2023 roku. Podwozie Rangera Raptora nowej generacji różni się od rozwiązań zastosowanych w najnowszym Rangerze. Samochód posiada szereg specyficznych dla Raptora mocowań i wzmocnień. Wśród nich są takie elementy jak słupek C, skrzynia ładunkowa i koło zapasowe, a także unikalne obudowy odbojników, wieżyczki amortyzatorów i wsporniki tylnych amortyzatorów.

Stworzony w każdy teren

Inżynierowie Forda całkowicie przeprojektowali zawieszenie kół. Nowe, wytrzymałe, a jednocześnie lekkie aluminiowe górne i dolne wahacze, przednie i tylne zawieszenie o dużym skoku oraz udoskonalone drążki Watta zaprojektowano tak, aby zapewnić lepsze panowanie nad pojazdem w trudnym terenie przy dużej prędkości. Zastosowano też 2,5-calowe amortyzatory Fox.

Nowy Ford Ranger Raptor

Sprawdzony na trasach wyścigów system FOX Bottom-Out Control dba o maksymalną siłę tłumienia w ostatnich 25 procentach skoku amortyzatora. Zdolność Rangera Raptora do radzenia sobie w trudnym terenie rośnie też dzięki solidnym osłonom podwozia. 

Po raz pierwszy Ranger Raptor otrzymuje zaawansowany system stałego napędu na cztery koła. Posiada on nową, elektronicznie sterowaną, dwubiegową skrzynię rozdzielczą, połączoną z blokowanymi mechanizmami różnicowymi z przodu i z tyłu.

Nowy Ford Ranger Raptor, czyli aż 7 trybów jazdy

Choć Ranger Raptor czerpał inspirację z wyścigów pustynnych, jest on również niezwykle sprawnym samochodem do jazdy w każdych innych warunkach terenowych i drogowych. Stworzyliśmy pojazd terenowy, którego nie trzeba modyfikować, aby bezpiecznie dotrzeć tam, gdzie tego potrzebujemy i wrócić – powiedział Burn.

Siedem trybów jazdy do wyboru, w tym tryb Baja, który konfiguruje układy elektroniczne pojazdu w taki sposób, aby zapewnić maksymalną wydajność podczas szybkiej jazdy terenowej, pomaga nowemu Rangerowi Raptorowi radzić sobie z każdym rodzajem nawierzchni, od gładkich dróg, po błoto i koleiny. Każdy z wybieranych przez kierowcę trybów jazdy dostosowuje szereg elementów, począwszy od silnika i skrzyni biegów, poprzez czułość i kalibrację systemu ABS, kontrolę trakcji i stabilności, uruchamianie zaworów w układzie wydechowym, aż po układ kierowniczy i reakcję przepustnicy. Do wyboru są tryby normalny, sportowy, slippery, Rock crawl, Sand, Mud/Rocks oraz Baja.

ZOBACZ TAKŻE
Nowy Ford Ranger coraz bliżej. Ekstremalne testy w trakcie

Ranger Raptor nowej generacji posiada również funkcję Trail Control, która jest odpowiednikiem tempomatu dla jazdy terenowej. Wystarczy, że kierowca wybierze zadaną prędkość poniżej 32 km/h, a pojazd sam zajmie się przyspieszaniem i hamowaniem.

Idealny bohater filmu akcji

Z zewnątrz nowy Ford Ranger Raptor wyróżnia się poszerzonymi nadkolami i błotnikami, 17-calowymi felgami z terenowymi oponami a także innymi elementami wyróżniającymi ten wariant. Wśród nich są m.in. funkcjonalne otwory wentylacyjne, elementy aerodynamiczne oraz solidne stopnie boczne, wykonane z aluminiowych odlewów. Diodowe oświetlenie tylne stanowi nawiązanie stylistyczne do przednich reflektorów. Tylny zderzak w kolorze Precision Grey wyposażono natomiast w zintegrowany stopień oraz hak holowniczy. Umieszczono na tyle wysoko, by uniknąć pogorszenia kąta zejścia.

W kabinie znajdziemy nowe fotele z lepszym trzymaniem bocznym, akcenty w kolorze pomarańczowym Code Orange, sportową kierownicę z łopatkami i znacznikiem położenia, a także 10-głośnikowy system audio Bang&Olufsen.

Nowy Ford Ranger Raptor

Na sam koniec niespodzianka. Nowy Ford Ranger Raptor jest pierwszym modelem nowej generacji linii Rangera, który trafi na rynek europejski. Dostawy do klientów rozpoczną się w ostatnim kwartale 2022 roku. 

5/5 (liczba głosów: 1)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama