Takie wieści i premiery lubimy. najbardziej. Mniej więcej miesiąc temu Ford wprowadził Bronco Raptor w Stanach Zjednoczonych jako szybki samochód terenowy z większą ilością wszystkiego. Teraz amerykański producent przedstawił szalony wariant swojego średniej wielkości pickupa Ranger, który cieszy się popularnością także w Europie. Samochód prezentuje jeszcze większe możliwości i ucieszy fanów nie tylko pickupów i Forda, ale również wszelkich pasjonatów amerykańskiej motoryzacji. Precz z 2-litrowym turbodieslem… W dobie coraz większego ekoterroryzmu mamy bowiem silnik, który przystoi tej klasy autu.
Nowy Ford Ranger Raptor mile zaskakuje w dobie ekoterroryzmu
Rangera Raptora stworzono dla prawdziwych entuzjastów, by pomóc im zwyciężać na pustyni, zdobywać górskie szlaki i królować na wszystkich pozostałych drogach. Opracowana przez Ford Performance kolejna generacja Rangera Raptora jest wzmocnionym rozwinięciem najnowszego Rangera, którego zaprezentowano w listopadzie ubiegłego roku. Dzięki inteligentnej elektronice sterującej wytrzymalszymi układami mechanicznymi nowej generacji, Raptor łączy surową moc z techniczną precyzją. Jest to najbardziej zaawansowany Ranger w historii.
– Tworząc Rangera Raptora nowej generacji skupiliśmy się na zbudowaniu prawdziwie wyczynowego pickupa – powiedział Dave Burn, główny inżynier programu Raptor w Ford Performance. – Jest znacznie szybszy, ma niesamowity wygląd, jest naszpikowany nowymi funkcjami i jest najwytrzymalszym Rangerem, jakiego kiedykolwiek udało nam się stworzyć – dodał.
Najwięcej radości zagorzałym zwolennikom wyjątkowych osiągów przyniesie wprowadzenie zupełnie nowego 3-litrowego silnika benzynowego V6 EcoBoost. Specjaliści z Ford Performance wykrzesali z niego 288 KM i 491 Nm momentu obrotowego. Dla porównania poprzednik korzystał z 2-litrowego diesla biturbo o mocy 213 KM.
Takie zmiany lubimy
Blok silnika EcoBoost V6 twin-turbo, o pojemności skokowej trzech litrów wykonano z żeliwa wermikularnego. Jest ono o około 75 procent wytrzymalsze i do 75 procent sztywniejsze, niż żeliwo stosowane w tradycyjnych odlewach. Ford Performance zadbał o to, by silnik natychmiast reagował na zmiany położenia przepustnicy, a zapożyczony z samochodów wyścigowych system przyspieszający reakcje turbosprężarek, podobny do tego, który po raz pierwszy zastosowano w samochodach Ford GT i Focus ST, umożliwia pozbawioną „turbodziury” reakcję na gaz i natychmiastowy przyrost mocy.
System ten, dostępny w trybie Baja, utrzymuje przepustnicę otwartą do trzech sekund po tym, jak kierowca zwolni nacisk na pedał przyspieszenia, co umożliwia szybszy powrót mocy po ponownym jego wciśnięciu na wyjściu z zakrętu lub po zmianie biegu. Ponadto, dla każdego z biegów zaawansowanej, 10‑stopniowej automatycznej przekładni, silnik ma zaprogramowany indywidualny profil doładowania, co również wpływa na podniesienie osiągów.
– Trzylitrowy silnik nadaje Rangerowi Raptorowi nieznany wcześniej zakres dynamiki, która zadowoli nawet najbardziej wybrednego entuzjastę osiągów. Przyspieszenie i rewelacyjne osiągi nowej jednostki napędowej sprawią, że uśmiechniesz się od ucha do ucha – powiedział Burn.
Nowy układ napędowy Rangera Raptora zapewnia doskonałe przyśpieszenia na szutrze, drogach gruntowych, w błocie i na piasku. Aby osiągi komponowały się z brzmieniem, elektronicznie sterowany aktywny układ wydechowy wzmacnia odgłos w czterech trybach.
Brzmienie na życzenie
Kierowca może wybrać pożądane brzmienie silnika, naciskając przycisk na kierownicy lub wybierając tryb jazdy, który wykorzystuje jedno z następujących ustawień:
- Cichy – przedkłada ciszę nad osiągi i brzmienie, pozwalając zachować dobre relacje z sąsiadami, jeśli właściciel Raptora korzysta z samochodu we wczesnych godzinach porannych
- Normalny – profil dźwiękowy przeznaczony do codziennego użytku, oferuje wyraziste brzmienie wydechu, które jednak nie jest zbyt głośne do codziennego poruszania się po ulicach. Profil ten jest domyślnie stosowany w trybach jazdy Normal, Slippery, Mud/Ruts oraz Rock Crawl
- Sport – oferuje głośniejszą i bardziej dynamiczną nutę wydechu
- Baja – to najbardziej wyrazisty soundtrack układu wydechowego, zarówno pod względem głośności jak i brzmienia. W trybie Baja wydech zachowuje się jak bezkompromisowo zbudowany układ przelotowy. Tryb ten przeznaczony jest wyłącznie do użytku w terenie.
Co ciekawe, obecny, 2-litrowy silnik wysokoprężny biturbo będzie nadal dostępny w nowym Rangerze Raptorze od 2023 roku. Podwozie Rangera Raptora nowej generacji różni się od rozwiązań zastosowanych w najnowszym Rangerze. Samochód posiada szereg specyficznych dla Raptora mocowań i wzmocnień. Wśród nich są takie elementy jak słupek C, skrzynia ładunkowa i koło zapasowe, a także unikalne obudowy odbojników, wieżyczki amortyzatorów i wsporniki tylnych amortyzatorów.
Stworzony w każdy teren
Inżynierowie Forda całkowicie przeprojektowali zawieszenie kół. Nowe, wytrzymałe, a jednocześnie lekkie aluminiowe górne i dolne wahacze, przednie i tylne zawieszenie o dużym skoku oraz udoskonalone drążki Watta zaprojektowano tak, aby zapewnić lepsze panowanie nad pojazdem w trudnym terenie przy dużej prędkości. Zastosowano też 2,5-calowe amortyzatory Fox.
Sprawdzony na trasach wyścigów system FOX Bottom-Out Control dba o maksymalną siłę tłumienia w ostatnich 25 procentach skoku amortyzatora. Zdolność Rangera Raptora do radzenia sobie w trudnym terenie rośnie też dzięki solidnym osłonom podwozia.
Po raz pierwszy Ranger Raptor otrzymuje zaawansowany system stałego napędu na cztery koła. Posiada on nową, elektronicznie sterowaną, dwubiegową skrzynię rozdzielczą, połączoną z blokowanymi mechanizmami różnicowymi z przodu i z tyłu.
Nowy Ford Ranger Raptor, czyli aż 7 trybów jazdy
– Choć Ranger Raptor czerpał inspirację z wyścigów pustynnych, jest on również niezwykle sprawnym samochodem do jazdy w każdych innych warunkach terenowych i drogowych. Stworzyliśmy pojazd terenowy, którego nie trzeba modyfikować, aby bezpiecznie dotrzeć tam, gdzie tego potrzebujemy i wrócić – powiedział Burn.
Siedem trybów jazdy do wyboru, w tym tryb Baja, który konfiguruje układy elektroniczne pojazdu w taki sposób, aby zapewnić maksymalną wydajność podczas szybkiej jazdy terenowej, pomaga nowemu Rangerowi Raptorowi radzić sobie z każdym rodzajem nawierzchni, od gładkich dróg, po błoto i koleiny. Każdy z wybieranych przez kierowcę trybów jazdy dostosowuje szereg elementów, począwszy od silnika i skrzyni biegów, poprzez czułość i kalibrację systemu ABS, kontrolę trakcji i stabilności, uruchamianie zaworów w układzie wydechowym, aż po układ kierowniczy i reakcję przepustnicy. Do wyboru są tryby normalny, sportowy, slippery, Rock crawl, Sand, Mud/Rocks oraz Baja.
Ranger Raptor nowej generacji posiada również funkcję Trail Control, która jest odpowiednikiem tempomatu dla jazdy terenowej. Wystarczy, że kierowca wybierze zadaną prędkość poniżej 32 km/h, a pojazd sam zajmie się przyspieszaniem i hamowaniem.
Idealny bohater filmu akcji
Z zewnątrz nowy Ford Ranger Raptor wyróżnia się poszerzonymi nadkolami i błotnikami, 17-calowymi felgami z terenowymi oponami a także innymi elementami wyróżniającymi ten wariant. Wśród nich są m.in. funkcjonalne otwory wentylacyjne, elementy aerodynamiczne oraz solidne stopnie boczne, wykonane z aluminiowych odlewów. Diodowe oświetlenie tylne stanowi nawiązanie stylistyczne do przednich reflektorów. Tylny zderzak w kolorze Precision Grey wyposażono natomiast w zintegrowany stopień oraz hak holowniczy. Umieszczono na tyle wysoko, by uniknąć pogorszenia kąta zejścia.
W kabinie znajdziemy nowe fotele z lepszym trzymaniem bocznym, akcenty w kolorze pomarańczowym Code Orange, sportową kierownicę z łopatkami i znacznikiem położenia, a także 10-głośnikowy system audio Bang&Olufsen.
Na sam koniec niespodzianka. Nowy Ford Ranger Raptor jest pierwszym modelem nowej generacji linii Rangera, który trafi na rynek europejski. Dostawy do klientów rozpoczną się w ostatnim kwartale 2022 roku.