Connect with us

Czego szukasz?

Formuła 1

Nowe technologie FIA. Większy rygor przy kontroli legalności bolidów F1

W związku z nowymi regulacjami na sezon 2022, FIA chce zaostrzyć kontrole legalności samochodów. Aby ułatwić wyłapanie potencjalnych nielegalnych elementów, włodarze sięgnęli po najnowsze technologie. W tym artykule dowiecie się, w jaki sposób działa owa innowacja.

skaner laserowy
Fot. Albert Fabrega / Twitter

Nowe sposoby kontroli legalności

Nowe regulacje wprowadzone na sezon 2022 mają charakter rewolucyjny. Zmieniają one bowiem zarówno wygląd, jak i zachowanie bolidów. Nic więc dziwnego, że w głowach inżynierów rodzą się różne pomysły na zbudowanie jak najszybszego samochodu. Zespoły szukają każdej, nawet najmniejszej luki w przepisach, którą mogłyby wykorzystać na swoją korzyść. Nic więc dziwnego, że w niektórych samochodach mogą pojawić się nielegalne elementy. Aby pomóc je wykryć i zapobiec ich używaniu, FIA wprowadziła zupełnie nowy system skanowania. Ma on pomóc wychwycić niezgodne z przepisami elementy aerodynamiczne. Jest to nowoczesny system, w pełni elektryczny i sterowany laserowo. Jak tłumaczył dyrektor techniczny FIA, Nikolas Tombazis, organ zarządzający Formułą 1 zdecydował się na skanowanie laserowe, ponieważ konieczna była poprawa dokładności przeprowadzanych kontroli.

ZOBACZ TAKŻE
Eduardo Freitas i spółka. Kim są zastępcy Michaela Masiego?

Jak to działa?

Wspomniany wcześniej Tombazis wyjawił także, w jaki sposób działa nowy system i jak z jego pomocą kontrolowane są samochody F1. – Sprawdzamy samochody na komputerze, aby sprawdzić, czy spełniają wszystkie ograniczenia geometryczne; zrobiliśmy to we wszystkich zespołach. Następnie skanujemy rzeczywisty samochód i porównujemy go z komputerowym modelem – to jest proces, którego teraz używamy. System składa się z trackera, który wykrywa pozycję urządzenia trzymanego przez jednego z naszych kontrolerów. Albo skanujemy powierzchnię przytrzymując nad nią czujnik, albo sprawdzamy określone punkty w samochodzie. Te są następnie sprawdzane w oparciu o CA. Na podstawie tych pomiarów możemy wyciągnąć ostateczne wnioski  – wyjaśnił delegat techniczny FIA

ZOBACZ TAKŻE
Mohammed ben Sulayem: Kim jest nowy prezydent FIA?

Wyrywkowe kontrole

Tombazis potwierdził również, że obowiązywały będą dwa rodzaje kontroli. Pierwsza, zwyczajna kontrola, która dotyczyła będzie podstawowych elementów samochodu, takich jak szerokość czy wysokość. Druga z nich będzie „wyrywkowa” i znacznie bardziej szczegółowa, skanowana będzie bowiem cała powierzchnia samochodu. Nowy system wciąż nie został jeszcze w pełni dopracowany, ale dyrektor techniczny FIA nie ma wątpliwości, że w przyszłości okaże się bezcenny.

Liczymy, że w końcu uda nam się przeprowadzić szybkie skanowanie wszystkich samochodów podczas weekendu. Wciąż jednak się tego uczymy. Bardziej szczegółowe kontrole będą miały charakter losowy, prawdopodobnie kilka samochodów na weekend. Zespoły, które będą skanowane nie zostaną o tym wcześniej poinformowane, co według nas jest sprawiedliwe. Oczywiście, jeśli samochód zostanie oprotestowany lub jeśli pojawią się poważne obawy co do jego legalności, zarówno ze strony naszej jak i konkurencji, możemy indywidualnie wybrać samochód do zeskanowania. Do tej pory system działał całkiem dobrze, jednak wciąż jest jeszcze wiele do nauczenia. Jest to jednak krok w dobrą stronę, który zdecydowanie poprawi nasze możliwości – zakończył Grek.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama