Choć targi Poznań Motor Show nie obfitowały w premiery, jedna z nich zasłużyła na szczególną uwagę, mimo, iż stoisko tej marki pozostawało w cieniu… Przynajmniej teoretycznie, bowiem naszym zdaniem na szczególną uwagę zasłużył Skywell ET5. Skywell to chiński producent samochodów dostawczych i autobusów z siedzibą w Nankinie działający od 2000 roku. Marka należy do chińskiego koncernu Nanjing Golden Dragon Bus. To właśnie tegoroczny Poznań Motor Show był okazją do oficjalnego debiutu marki w Polsce. Wyłącznym importerem marki w Polsce jest firma Auto-Atut.
Skywell ET5 – średniej wielkości SUV przełamujący stereotypy o Chińczykach
W 2017 roku Nanjing Golden Dragon Bus założyło podlegający mu departament Skywell New Energy, którego celem zgodnie z nazwą został rozwój samochodów elektrycznych. Szybko rozpoczęto prace rozwojowe nad pierwszym samochodem elektrycznym marki Skywell, którego gotowy prototyp został ukończony dwa lata później. W październiku 2020 roku oddział Skywella do rozwoju samochodów elektrycznych przedstawił pierwszy seryjny pojazd właśnie pod postacią wspomnianego SUV-a Skywell ET5.
Jest to średniej wielkości SUV, a więc pojazd pokroju Skody Kodiaq, Nissana X-Traila czy Seata Tarraco. Samochód mierzy 4698 mm długości, 1908 mm szerokości oraz 1696 mm wysokości. Jego rozstaw osi liczy natomiast równe 2800 mm. W kabinie wygospodarowano całkiem sporo miejsca dla pięciu pasażerów oraz bagażnik o pojemności od 467 do 1141 litrów. Wydaje się on na pierwszy rzut oka duży, ale w praktyce jest dość płytki, stąd też taka pojemność. Plus za płaską podłogę w drugim rzędzie siedzeń.
Zaskakuje wnętrzem
W prezentowanym na targach w Poznaniu egzemplarzu uwagę zwracało wykończenie podłogi bagażnika i dywaników pikowaną skórą ekologiczną. Wnętrze wykonano starannie i z dobrej klasy materiałów. Nie jest to premium na miarę rynku europejskiego, lecz jednocześnie nie jest to przepaść. Imponuje elektronika — sprawnie działa, a grafika jest całkiem atrakcyjna.
Spory zasięg w przyzwoitej cenie
Chiński SUV może zaskakiwać dość mocno ograniczoną prędkością maksymalną, która wynosi 150 km/h. Wytłumaczeniem jest chęć uzyskania jak największego zasięgu. Producent podaje jego wartość na poziomie 520 km na jednym ładowaniu. Baterie mają 72 kWh pojemności, zaś silnik rozwija 204 KM i napędza koła przedniej osi. Ładowanie baterii od 0 do 100 proc. zajmuje 6,5 godziny (AC 11 kW), ale już 30 minut ma pozwolić na uzupełnienie zapasu energii od 20 do 80 procent przy korzystaniu z ładowarki o mocy 100 kW. Samochód waży niecałe 1900 kg i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,6 s.
W cenniku widnieją dwie wersje wyposażeniowe Skywell ET5, tj. Comfort i Luxury. Ta pierwsza kosztuje 199 900 zł, bogatsza 224 900 zł. Usprawiedliwieniem dość wysokiej ceny, oprócz elektrycznego napędu, jest stosunkowo bogate wyposażenie. Obejmuje ono bowiem m.in. elektrycznie regulowane, podgrzewane i wentylowane fotele skórzane, automatyczną klimatyzację 4-strefową, tempomat adaptacyjny, asystenta utrzymania pasa ruchu, asystenta parkowania i autonomiczny system hamowania awaryjnego. Nabywcy wersji Luxury oprócz standardowej czarnej tapicerki mogą za dopłatą wybrać tapicerkę w kolorze szarym lub brązowym. Mogą oni także zdecydować się na opcjonalną kamerę 360.