Connect with us

Czego szukasz?

Samochody elektryczne

1000 km zasięgu w elektryku to nie fikcja. Mercedes EQXX zdał test

Mercedes-Benz VISION EQXX wyjechał na drogi Europy i zademonstrował swój wyjątkowy zasięg oraz nie mniej wyjątkową efektywność energetyczną. W drodze z Sindelfingen przez Alpy Szwajcarskie i północne Włochy do miejsca docelowego – Cassis na Lazurowym Wybrzeżu – samochód bez trudu pokonał na jednym ładowaniu akumulatora ponad 1000 km w codziennym ruchu.

Mercedes EQXX
Fot. Mercedes

Na początku tego roku Mercedes przedstawił koncept EQXX. Zapowiadał on niezwykle opływowy samochód elektryczny zdolny przejechać ponad 1000 km na jednym ładowaniu. Teraz niemiecki producent udowodnił to podczas testów drogowych. Podróż rozpoczęła się w zimnych, deszczowych warunkach i odbywała się z normalnymi prędkościami drogowymi. Obejmowała dłuższy odcinek wiodący niemieckimi autostradami, pokonany z prędkościami do 140 km/h, oraz jazdę w pobliżu większego ograniczenia prędkości w innych miejscach. Stan naładowania akumulatora w momencie przyjazdu wynosił około 15%, co przekłada się na 140 km pozostałego zasięgu, a średnie zużycie prądu okazało się rekordowo niskie – 8,7 kWh na 100 km. zupełnie nowy poziom – w rzeczywistych warunkach i z potwierdzeniem w postaci niezależnych dowodów. Przejazd odbywał się w asyście niezależnego eksperta z jednostki certyfikującej TÜV Süd, a gniazdo ładowania było zapieczętowane. 

Zrobiliśmy to! Z łatwością pokonaliśmy ponad 1000 km na jednym ładowaniu w rzeczywistych warunkach drogowych, przy zużyciu energii wynoszącym zaledwie 8,7 kWh/100 km. VISION EQXX to najbardziej efektywny Mercedes, jaki kiedykolwiek powstał. Stojący za nim program techniczny stanowi kamień milowy w rozwoju samochodów na prąd. Jednocześnie stanowi on podstawę naszego strategicznego celu, jakim jest pozycja lidera elektromobilności – powiedział Ola Källenius, prezes zarządu Mercedes-Benz Group AG.

Przełomowe osiągnięcie – 1000 km elektrykiem

Pierwszy odcinek z Sindelfingen do północno-wschodniej granicy Szwajcarii przebiega wzdłuż autostrady A81. Okresowo VISION EQXX jechał z prędkością do 140 km/h. Dzięki niskiej wartości współczynnika oporu powietrza (Cd = 0,17) wiatr niespecjalnie mu przeszkadza. Taka wartość – wiodąca wśród pojazdów dopuszczonych do ruchu drogowego – wynika z inteligentnego połączenia wielu indywidualnych środków, począwszy od bazowego kształtu nadwozia i gładkiej powierzchni przeszklenia kabiny, która „płynie” ku tyłowi, przywodząc na myśl kształt kropli wody.

Mercedes EQXX

Fot. Mercedes

 

Równie korzystne z punktu widzenia aerodynamiki są niewielka powierzchnia czołowa (2,12 m²) oraz zmniejszony rozstaw tylnych kół. Ponieważ jest on o 50 mm węższy niż z przodu, tylne koła toczą się w „śladzie aerodynamicznym” kół przednich. Aktywny tylny dyfuzor, rozkładany automatycznie przy 60 km/h, poprawia przepływ powietrza, a tym samym znacząco przyczynia się do zmniejszenia oporu.

Dodatkowe korzyści w zakresie efektywności zapewniają opony z ich wyjątkowo niskim oporem toczenia wynoszącym 4,7 kg/t. Firma Bridgestone opracowała je we współpracy z Mercedes-Benz specjalnie dla VISION EQXX. Dla porównania, aktualna etykieta UE dla opon dla najwyższej oceny w klasie A wymaga wartości do 6,5 kg/t, a EQS używa ogumienia o oporach toczenia wynoszących 5,9 kg/t. W przypadku VISION EQXX producent ze Stuttgartu idzie jeszcze o krok dalej.

Niezwykle dopracowana aerodynamika i lekkie nadwozie

Uwagę zwraca rozmiar nowych opon: 185/65 R 20 97 T, co oznacza, że mają one dużą średnicę i wąski bieżnik. Specjalny model Turanza Eco łączy dwie innowacyjne technologie firmy Bridgestone opracowane dla zwiększenia zasięgu. Pierwsza z nich, ENLITEN, zmniejsza zarówno opór toczenia, jak i masę nawet o 20%. Z kolei technologia ologic ogranicza deformację opony podczas jazdy, częściowo dzięki bardziej napiętej sekcji opasania. Ponadto, we współpracy z zespołem aerodynamicznym Mercedes-Benz, zoptymalizowano przejście pomiędzy oponą a felgą. Mercedes Vision EQXX waży zaledwie 1755 kg.

ZOBACZ TAKŻE
Mercedes Vision EQXX Concept - imponuje aerodynamiką i zasięgiem

Za niską masę własną prototypu w dużej część odpowiada również specjalne elektryczne podwozie z lekką ramą pomocniczą na wzór rozwiązań stosowanych w Formule 1 oraz aluminiowymi tarczami hamulcowymi. Kolejnym czynnikiem jest tu bateria o pojemności 100 kWh, opracowana specjalnie dla VISION EQXX. Mieści ona prawie taką samą ilość energii jak bateria EQS-a, ale równocześnie jest o połowę mniejsza i o 30% lżejsza. Przy wymiarach zaledwie 200 x 126 x 11 cm akumulator okazuje się więc stosunkowo lekki (495 kg).

Mercedes EQXX rewolucją wśród aut elektrycznych

Samochód wyposażono też w dach solarny. 17 ogniw zaopatruje 12-woltowy akumulator w energię, która zasila odbiorniki pomocnicze takie jak system nawigacji. Ta wartość dodana ma wymiar obciążenia, jakie udaje się „zdjąć” z akumulatora wysokonapięciowego; można je śledzić na ekranie komputera pokładowego. W skrócie słoneczne „wspomaganie” zwiększa zasięg o ponad 2% – co na trasie przekraczającej 1000 km daje nawet 25 km.

Elektryczna jednostka napędowa VISION EQXX została opracowana wspólnie ze specjalistami F1 z HPP. Jej moc maksymalna wynosi 180 kW (245 KM). Dostępność momentu obrotowego od samego „dołu” w połączeniu z bardzo niskimi oporami aerodynamicznymi i toczenia sprawiają, że podczas podróży wykorzystano zaledwie ułamek potencjału silnika. O wiele ważniejsze niż wysokie osiągi są zresztą inne czynniki. Podobnie jak akumulator elektryczna jednostka jest kompaktowa, lekka i bardzo efektywna. Jej średnia efektywność w tym zastosowaniu wynosi 95%, co oznacza, że 95% energii z akumulatora trafia do kół.

Mercedes EQXX

Fot. Mercedes

Ponieważ napęd elektryczny dzięki swojej wysokiej efektywności generuje niewiele ciepła odpadowego, podczas podróży wystarczające jest pasywne chłodzenie. Aby zapewnić równomierne chłodzenie, płyta chłodząca w podwoziu wykorzystuje przepływ powietrza. To wysoce wydajne aerodynamicznie rozwiązanie zwiększa zasięg o 20 km.

Przy współpracy z Używany Mercedes

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama