Według PZPM w maju 2022 r. w Polsce sprzedało się 35 897 nowych samochodów osobowych i 5 302 nowe samochody dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Oznacza to oczywiście spory spadek sprzedaży względem analogicznego miesiąca ubiegłego roku – o 12,8%.
Jeśli chodzi o pierwszych pięć miesięcy 2022 roku nadal najlepiej sprzedają się samochody benzynowe, których udział w rynku spadł jednak z 54,3% do 48,5%. Jeszcze mocniejszy spadek dotknął samochody z silnikami Diesla, które obecnie mają 10,6% udziału w rynku, a rok temu miały 13,9%.
Mocny wzrost odnotowały natomiast samochody z napędami alternatywnymi. Pełne hybrydy wzrosły w tym czasie o 24,1% (16,6% udziału w rynku), hybrydy plug-in o 11,6% (2,4% udziału w rynku), a samochody elektryczne o 100,9% (2,2% udziału w rynku). Dużą część „tortu” stanowią także tzw. miękkie hybrydy (16,6%), których sprzedaż jednak nieco spadła w ciągu ostatnich 12 miesięcy (-3,1%).
Toyota bez konkurencji, ale ciekawie za jej plecami
Zdecydowanym liderem rynku cały czas pozostaje Toyota, która w maju 2022 r. sprzedała 6 080 samochodów. Na drugim miejscu znalazł się Volkswagen (3 192 sztuki, 8,89% udziału w rynku), a na trzecim Kia (3 026 sztuki, 8,43% udziału w rynku). Te marki jako jedyne sprzedały ponad trzy tysiące „osobówek”.
Z TOP 20 wzrosty sprzedaży względem maja 2021 r. odnotowały zaledwie cztery marki. Poza Kią to bratni Hyundai, Mercedes-Benz i Ford. Największy spadek odnotował natomiast Citroen, którego sprzedaż spadła o ponad połowę. Ogromne kłopoty miały także Seat, Opel i Mazda, które zanotowały ponad 40-procentowe spadki.
W zestawieniu modeli przewodzi Toyota Corollą przed Toyotą C-HR, Kią Sportage, Toyotą RAV4 i Hyundai i30. C-HR był hitem wśród klientów indywidualnych, podczas gdy Corolla cały czas jest bardzo chętnie wybierana przez klientów biznesowych.
Marka | Sprzedaż 05.2022 | Różnica rdr | Sprzedaż 2022 | Udział w rynku 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
1. | Toyota | 6080 | -2,8% | 30947 | 17,91% |
2. | Kia | 3026 | +8,4% | 15465 | 8,95% |
3. | Skoda | 2966 | -36,3% | 14445 | 8,36% |
4. | Hyundai | 2574 | +6,2% | 11963 | 6,92% |
5. | Volkswagen | 3192 | -6,2% | 11876 | 6,87% |
6. | BMW | 1959 | -14,2% | 10036 | 5,81% |
7. | Mercedes-Benz | 2000 | +15,3% | 9236 | 5,34% |
8. | Ford | 1907 | +15,3% | 8532 | 4,94% |
9. | Audi | 1697 | -13,7% | 7657 | 4,43% |
10. | Dacia | 1090 | -30,4% | 7373 | 4,27% |
11. | Renault | 1162 | -20,7% | 6190 | 3,58% |
12. | Volvo | 921 | -9,5% | 5247 | 3,04% |
13. | Opel | 583 | -49,5% | 4536 | 2,62% |
14. | Peugeot | 900 | -32,1% | 4499 | 2,60% |
15. | Mazda | 398 | -46,4% | 2631 | 1,52% |
16. | Nissan | 663 | -0,2% | 2295 | 1,33% |
17. | Fiat | 686 | -20,4% | 2151 | 1,24% |
18. | Citroen | 384 | -56,2% | 1963 | 1,14% |
19. | Seat | 413 | -51,6% | 1936 | 1,12% |
20. | Lexus | 421 | -13,9% | 1775 | 1,03% |
Master filarem Renault
Jeśli chodzi o rynek samochodów dostawczych, maj po raz kolejny należał do Renault. Na drugie miejsce powrócił Ford, a na podium zameldowało się jeszcze Iveco. Obie marki jako jedyne z TOP 10 zwiększyły swoją sprzedaż względem analogicznego okresu ubiegłego roku.
Najlepiej sprzedającym się modelem w maju był Renault Master. Model wyprzedził Iveco Daily, Mercedesa Sprintera, Fiata Ducato i Forda Transita Customa. O tym, ile znaczy Master dla francuskiej marki niech świadczy fakt, że był on jedynym modelem Renault w TOP 10. Ford miał tam natomiast trójkę przedstawicieli (Transit Custom, Transit, Transit Courier).
Marka | Sprzedaż 05.2022 | Różnica rdr | Sprzedaż 2022 | Udział w rynku 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
1. | Renault | 1159 | -11,1% | 6222 | 23,89% |
2. | Iveco | 671 | 9,5% | 3200 | 12,29% |
3. | Ford | 811 | 10,5% | 3126 | 12,00% |
4. | Fiat | 552 | -21,5% | 2599 | 9,98% |
5. | Toyota | 367 | -29,7% | 2287 | 8,78% |
6. | Mercedes-Benz | 422 | -31,3% | 1959 | 7,52% |
7. | Opel | 265 | -20,2% | 1678 | 6,44% |
8. | Volkswagen | 265 | -31,9% | 1510 | 5,80% |
9. | Peugeot | 267 | -7,9% | 1241 | 4,76% |
10. | Citroen | 170 | -35,1% | 674 | 2,59% |