Connect with us

Czego szukasz?

Biznes

Sprzedaż samochodów w Polsce za maj 2022 r. VW wrócił na podium

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego opublikował dane sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych w Polsce za maj 2022 r. Toyota nadal ma ogromną przewagę nad rywalami, ale uwagę zwraca drugie miejsce Volkswagena, który w kwietniu znalazł się przecież poza czołową piątką.

sprzedaż polska 2022 toyota
Fot. Toyota

Według PZPM w maju 2022 r. w Polsce sprzedało się 35 897 nowych samochodów osobowych i 5 302 nowe samochody dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Oznacza to oczywiście spory spadek sprzedaży względem analogicznego miesiąca ubiegłego roku – o 12,8%.

Jeśli chodzi o pierwszych pięć miesięcy 2022 roku nadal najlepiej sprzedają się samochody benzynowe, których udział w rynku spadł jednak z 54,3% do 48,5%. Jeszcze mocniejszy spadek dotknął samochody z silnikami Diesla, które obecnie mają 10,6% udziału w rynku, a rok temu miały 13,9%.

Mocny wzrost odnotowały natomiast samochody z napędami alternatywnymi. Pełne hybrydy wzrosły w tym czasie o 24,1% (16,6% udziału w rynku), hybrydy plug-in o 11,6% (2,4% udziału w rynku), a samochody elektryczne o 100,9% (2,2% udziału w rynku). Dużą część „tortu” stanowią także tzw. miękkie hybrydy (16,6%), których sprzedaż jednak nieco spadła w ciągu ostatnich 12 miesięcy (-3,1%). 

Toyota bez konkurencji, ale ciekawie za jej plecami

Zdecydowanym liderem rynku cały czas pozostaje Toyota, która w maju 2022 r. sprzedała 6 080 samochodów. Na drugim miejscu znalazł się Volkswagen (3 192 sztuki, 8,89% udziału w rynku), a na trzecim Kia (3 026 sztuki, 8,43% udziału w rynku). Te marki jako jedyne sprzedały ponad trzy tysiące „osobówek”. 

Z TOP 20 wzrosty sprzedaży względem maja 2021 r. odnotowały zaledwie cztery marki. Poza Kią to bratni Hyundai, Mercedes-Benz i Ford. Największy spadek odnotował natomiast Citroen, którego sprzedaż spadła o ponad połowę. Ogromne kłopoty miały także Seat, Opel i Mazda, które zanotowały ponad 40-procentowe spadki. 

W zestawieniu modeli przewodzi Toyota Corollą przed Toyotą C-HR, Kią Sportage, Toyotą RAV4 i Hyundai i30. C-HR był hitem wśród klientów indywidualnych, podczas gdy Corolla cały czas jest bardzo chętnie wybierana przez klientów biznesowych. 

MarkaSprzedaż 05.2022Różnica rdrSprzedaż 2022Udział w rynku 2022
1.Toyota6080-2,8%
3094717,91%
2.Kia3026+8,4%
154658,95%
3.Skoda2966-36,3%
144458,36%
4.Hyundai2574+6,2%119636,92%
5.Volkswagen3192-6,2%
118766,87%
6.BMW1959-14,2%
100365,81%
7.Mercedes-Benz2000+15,3%
92365,34%
8.Ford1907+15,3%
85324,94%
9.Audi1697-13,7%
76574,43%
10.Dacia1090-30,4%
73734,27%
11.Renault1162-20,7%
61903,58%
12.Volvo921-9,5%
52473,04%
13.Opel583-49,5%
45362,62%
14.Peugeot900-32,1%
44992,60%
15.Mazda398-46,4%
26311,52%
16.Nissan663-0,2%
22951,33%
17.Fiat686-20,4%
21511,24%
18.Citroen384-56,2%
19631,14%
19.Seat413-51,6%
19361,12%
20.Lexus421-13,9%
17751,03%

Master filarem Renault

Jeśli chodzi o rynek samochodów dostawczych, maj po raz kolejny należał do Renault. Na drugie miejsce powrócił Ford, a na podium zameldowało się jeszcze Iveco. Obie marki jako jedyne z TOP 10 zwiększyły swoją sprzedaż względem analogicznego okresu ubiegłego roku. 

Najlepiej sprzedającym się modelem w maju był Renault Master. Model wyprzedził Iveco Daily, Mercedesa Sprintera, Fiata Ducato i Forda Transita Customa. O tym, ile znaczy Master dla francuskiej marki niech świadczy fakt, że był on jedynym modelem Renault w TOP 10. Ford miał tam natomiast trójkę przedstawicieli (Transit Custom, Transit, Transit Courier). 

MarkaSprzedaż 05.2022Różnica rdrSprzedaż 2022Udział w rynku 2022
1.Renault1159-11,1%
622223,89%
2.Iveco6719,5%
320012,29%
3.Ford81110,5%
312612,00%
4.Fiat552-21,5%
25999,98%
5.Toyota367-29,7%
22878,78%
6.Mercedes-Benz422-31,3%
19597,52%
7.Opel265-20,2%
16786,44%
8.Volkswagen265-31,9%
15105,80%
9.Peugeot267-7,9%
12414,76%
10.Citroen170-35,1%
6742,59%

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama