Connect with us

Czego szukasz?

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

WRC

Rajd Safari: Dublet Toyoty. Dominacja Kajetanowicza w WRC 2 | Analiza

Toyota zdominowała tegoroczny Rajd Safari zajmując całe podium w Afrykańskim klasyku. Ponownie najlepszy okazał się Kalle Rovanperä, który wyprzedził Elfyna Evansa i Takamoto Katsutę. Tuż za podium rajd zakończył Sébastien Ogier w czwartej Toyocie. Dużo problemów podczas rajdu mieli M-Sport i Hyundai. Kajetan Kajetanowicz odniósł pewne zwycięstwo w WRC 2.

Rajd Safari 2022 podium
Fot. Toyota Gazoo Racing / Podium Safari 2022

Najlepszy kierowca: Kalle Rovanperä

Początek rajdu nie ułożył się dla Fina najlepiej, ponieważ na pierwszym odcinku pokazowym, w pierwszym zakręcie pojechał za szeroko i przebił oponę, jednak dzięki temu, że był to krótki odcinek to strata nie była duża. Gdy rajd rozpoczął się na poważnie Rovanperä znacznie przyspieszył. Pomimo otwierania trasy jako lider mistrzostw już po 4 odcinku znajdował się w Top 3. Pod koniec dnia Rovanperä objął prowadzenie, po tym jak Ogier przebił oponę i musiał się zatrzymać na wymianę koła. Drugiego dnia ciągle trzymał się w czołówce wygrywając dwie ostatnie próby dnia, które były rozgrywane w deszczowych warunkach, dzięki czemu jego przewaga przed ostatnim dniem wynosiła 40 sekund. Na ostatnim etapie Fin utrzymał dobre tempo wygrywając Rajd Safari z przewagą 52 sekund nad drugim na mecie Elfynem Evansem.

Jest to już czwarta wygrana w sezonie dla młodego kierowcy Toyoty. Jego przewaga w klasyfikacji generalnej jest już na tyle komfortowa, że nie widać, aby mógł mu ktoś w tym momencie zagrozić w drodze po swój pierwszy tytuł.

ZOBACZ TAKŻE
Rajd Sardynii: Ott Tänak z drugim zwycięstwem dla Hyundaia | Analiza

Najlepszy zespół: Toyota Gazoo Racing

Toyota jest zespołem, który najwięcej razy w historii wygrywał w Rajdzie Safari i w tym roku podtrzymali to pasmo sukcesów. Japoński zespół zdominował rajd zajmując pierwsze cztery miejsca w klasyfikacji generalnej. Toyota prowadziła od pierwszego odcinka rajdu i walka o zwycięstwo rozegrała się pomiędzy jej kierowcami. Yaris okazał się bardzo wytrzymałą konstrukcją, która miała mniej problemów niż auta konkurencji co pozwoliło zwiększyć przewagę w klasyfikacji producentów. Jest to już dziesiąte zwycięstwo dla Toyoty w afrykańskim klasyku.

 

 

Największe zaskoczenia: Takamoto Katsuta, Jourdan Serderidis

Widać, że Japończyk dobrze się czuje w tym rajdzie. Po zajęciu w zeszłym roku drugiego miejsca tym razem przyszła pora na najniższy stopień podium. Katsuta nie wygrał ani jednego odcinka w rajdzie ale notował dużo czasów w Top 3 więc po pierwszym dniu znajdował się na drugim miejscu zaledwie 15 sekund za liderem. W sobotę został wyprzedzony przez Evansa a potem także Neuville’a, lecz potem Belg zahaczył o drzewo i stracił kilka minut. Dzięki temu Katsuta powrócił na trzecie miejsce, którego już nie oddał do mety po raz drugi stając na podium w swojej karierze.

Sporym zaskoczeniem był także Jourdan Serderidis. Grecki kierowca w tym rajdzie wystartował gościnnie Fordem Pumą obsługiwaną przez M-Sport i poradził sobie bardzo dobrze. Co prawda nie liczył się w walce o czołowe lokaty, lecz zanotował sporo czasów w Top 10 oraz unikał przygód na trasie co zaprocentowało wysokim siódmym miejscem w klasyfikacji rajdu. Jest to życiowy sukces w karierze tego zawodnika.

Największe rozczarowania: M-Sport i Hyundai

M-Sport

Po zeszłym roku, kiedy to zespół Malcolma Wilsona zajął 4. i 5. miejsce w rajdzie liczono na co najmniej powtórkę tego rezultatu. Niestety nic takiego nie miało miejsca. Wszyscy kierowcy zespołu mieli w tym rajdzie wiele problemów spowodowanych swoimi błędami oraz usterkami technicznymi.

Sébastien Loeb dobrze rozpoczął rajd wygrywając drugi odcinek i po pierwszej pętli zajmując 5 miejsce. Niestety na dojeździe do strefy serwisowej w jego aucie awarii uległ układ hybrydowy przez co musiał się wycofać z pierwszego etapu. Francuz powrócił w sobotę lecz miał dużą stratę i nie liczył się w walce o czołowe lokaty. Ostatecznie zajął ósme miejsce w rajdzie mając ponad pół godziny straty do zwycięzcy. Dodatkowo dorzucił 4 punkty za drugie miejsce na Power Stage.

Adrien Fourmaux miał kłopoty ze skrzynią biegów przez co też nie ukończył pierwszego etapu. Francuz nie dojechał także do końca drugiego etapu z powodu uszkodzenia zawieszenia tym samym ponownie nie zdobył żadnych punktów.

Gus Greensmith jako jedyny zawodnik M-Sportu ukończył pierwszy etap, jednak stracił aż 15 minut do lidera, po tym jak uszkodził koło. Kolejnego dnia dachował przez co musiał się wycofać z powodu zbyt dużych uszkodzeń auta.

Craig Breen poradził sobie najlepiej, jednak także miał sporo problemów. Pierwszego dnia uszkodził zawieszenie a także miał kłopoty z układem kierowniczym. Powrócił w sobotę ostatecznie dojeżdżając do mety rajdu na szóstym miejscu.

Hyundai

Hyundai poradził sobie niewiele lepiej. Ott Tänak nie ukończył rajdu. Pierwszy etap to kłopoty z łopatką zmiany biegów, natomiast drugiego dnia zatrzymał się na trasie z powodu awarii wału napędowego. Na trzecim etapie natomiast miał awarię wspomagania, co w takich warunkach uniemożliwiło mu dotarcie do mety.

Olivier Solberg, który powrócił do auta Rally1 także miał sporo problemów na trasie. Szwed przebił oponę oraz zakopał się ostatniego dnia, przez co OS 14 musiał zostać odwołany.

Thierry Neuville miał kłopoty ze spadkiem mocy w swoim aucie oraz ogólnym prowadzeniem. Drugiego dnia zgasił silnik i uderzył w drzewo pod koniec dnia tracąc dużo czasu. Ostatecznie jednak udało mu się dojechać do mety na piątym miejscu przy okazji wygrywając Power Stage co jest całkiem przyzwoitym wynikiem, jednak zarówno Belg jak i cały zespół na pewno liczyli na więcej w tym rajdzie.

Klasyfikacje generalne: Rovanperä i Toyota powiększają przewagę

Kalle Rovanperä ma już 65 punktów przewagi nad drugim Thierrym Nuevillem. Na trzecim miejscu znajdują się Ott Tänak i Takamoto Katsuta mający po tyle samo punktów.

W klasyfikacji producentów Toyota powiększyła swoją przewagę nad Hyundaiem do 62 punktów. M-Sport znajduje się na trzecim miejscu mając już ponad 100 punktów straty do lidera.

ZOBACZ TAKŻE
Klasyfikacja generalna WRC 2022. Jak obecnie wygląda?

Inne klasy i starty Polaków: Kajetanowicz zdominował WRC 2

Kajetan Kajetanowicz spełnił swoje marzenie i wystartował w Rajdzie Safari. Polak zdominował swoją klasę wygrywając większość odcinków w klasie i mając na mecie ponad 20 minut przewagi nad drugim Amerykaninem Seanem Johnstonem. Podium uzupełnił lokalny kierowca Amanraaj Rai. Dzięki zwycięstwu w Safari Kajetanowicz został nowym liderem w klasyfikacji WRC 2

 

 

Następny przystanek: Rajd Estonii

Kolejnym przystankiem w kalendarzu będzie szybki szutrowy Rajd Estonii, który odbędzie się w dniach 14-17 lipca. Kto tym razem okaże się najlepszy? Czy Rovanperä wygra w Estonii drugi rok z rzędu? A może Tänak powalczy o zwycięstwo w swoim domowym rajdzie? O tym przekonamy się już za 3 tygodnie.

Pełne wyniki Rajdu Safari znajdziecie tutaj.

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama