Mija 30 lat, odkąd Renault Safrane pojawiło się na rynku, zastępując Renault 25. Samochód po raz pierwszy zaprezentowano na salonie w Genewie w 1992 roku. Renault Safrane produkowano przez 8 lat i w tym okresie sprzedano 300 000 egzemplarzy tego samochodu.
Renault Safrane – gadżeciarskie i luksusowe
Swoją nazwę Safrane wziął od specjalnej serii modelu R14 sprzedawanego w Wielkiej Brytanii. Podobnie jak jego poprzednik, Renault 25, Safrane miał imponujące rozmiary, m.in. długość 4,73 m. Model ten oferował bardziej stonowany design oraz bardziej zaokrąglone linie, a we wnętrzu zastosowano deskę rozdzielczą i elementy sterowania inspirowane lotnictwem.
Samochód ten stanowił widoczną zmianę, o której w tamtym czasie zdecydowało kierownictwo Grupy Renault. W momencie premiery klienci mieli do wyboru wykończenia RN, RT i RXE, a wśród elementów wyposażenia znalazły się na przykład elektrycznie regulowane tylne siedzenie, podgrzewana przednia szyba lub opcjonalny GPS z 1995 roku w technologii Carminat, a nawet telefon w wyjątkowej wersji Baccara, która pojawiła się w katalogu w 1993 roku.
Wyposażenie robiło wrażenie w latach 90-tych
Podobnie jak w Renault 25, topowy sedan ma napęd na przednie koła, ale w stosunku do poprzednika nastąpiła istotna zmiana – tylne zawieszenie było niezależne. Wersje wyższej klasy korzystały z hydraulicznych amortyzatorów z automatycznym systemem poziomowania. Samochody posiadały również system ABS. Wśród elementów wyposażenia występowały na przykład elektrycznie regulowane tylne siedzenie, podgrzewana przednia szyba lub opcjonalny GPS z 1995 roku w technologii Carminat, a nawet telefon w wyjątkowej wersji Baccara, która pojawiła się w katalogu w 1993 roku.
Do wyboru było wiele jednostek napędowych. Najpierw to był ośmiozaworowy, dwulitrowy silnik o mocy 107 KM. Wyższe wersje miały jednostki o pojemności 2,2 litra z ośmioma lub dwunastoma zaworami, oferujące odpowiednio 110 i 138 koni mechanicznych. Najmocniejszy był 3-litrowy silnik V6 o mocy 170 KM. Później pojawił się 2,1-litrowy turbodiesel o mocy 90 KM i 2,5-litrowy o mocy 113 KM.
Renault Safrane V6 Biturbo – najbardziej ceniona i kultowa odmiana
Nowością, która tchnęła nowe życie w Safrane, była jego wersja V6 Biturbo wypuszczona na rynek w 1993 roku. Samochód otrzymał 3-litrowy silnik V6 z podwójną turbosprężarką i mocą ponad 260 KM przy momencie obrotowym 365 Nm. W wersji Quadra z napędem na cztery koła samochód osiągał prędkość maksymalną równą 250 km/h. Samochód przyspieszał od 0 do 100 km w 7,2 sekundy. Model został dobrze przyjęty na rynku francuskim.
W 1996 roku zaprezentowano Renault Safrane po głębokiej modernizacji. Przód przeprojektowano a tylne światła przybrały kształt litery „L”. Pojawiły się również nowe nazwy wersji: RTE, RXE i RXT, podczas gdy wersja Baccara stała się wersją Initiale. Pod maską również zaszły zmiany. Renault Safrane było od tego momentu miało silniki 2-litrowe i 2,5-litrowe o mocach odpowiednio 136 i 164 KM. Pojawił się również nowy 2,2-litrowy turbodiesel o mocy 113 KM oraz unowocześnienie V6 o mocy 194 KM ze standardową automatyczną skrzynią biegów.
Następcą został… hatchback Vel Satis
Model ten zasłynął najbardziej wersji Biturbo i potężnemu silnikowi V6 z podwójnym turbodoładowaniem. Renault Safrane produkowano do 2000 roku, a w 2001 roku zostało zastąpione przez zaskakującego stylistycznie wyrośniętego hatchbacka Vel Satis, który to jednak nie został przychylnie przyjęty przez rynek.