Czego szukasz?

Porady

Ciśnienie w oponach – jakie jest optymalne? Doradzamy i ostrzegamy

Wielu kierowców zdaje sobie już sprawę, że właściwy dobór opon może mieć duży wpływ na zachowanie ich samochodu. Jednak wciąż stosunkowo wysoki odsetek zapomina, że ​​opony również wymagają troski i uwagi, aby działały prawidłowo.

ciśnienie w oponach

Nie mówimy tylko o sprawdzeniu minimalnej głębokości bieżnika, z którą większość z nas ma do czynienia przy sezonowej zmianie opon. Nie należy lekceważyć ciśnienia w oponach, które jest absolutnie niezbędne do ich prawidłowego działania. Według Michelin wszystkie opony stale tracą ciśnienie, średnio około 1 PSI miesięcznie. Pobieżne spojrzenie zdecydowanie nie wystarczy, aby to sprawdzić.

Pomiar ciśnienia w oponach

Jeśli chcesz, aby Twoje opony działały poprawnie, warto przynajmniej raz w miesiącu odłożyć na to trochę czasu, wyciągnąć pompkę, kompresor lub pojechać na stację benzynową i zmierzyć ciśnienie w oponach. 

Podczas pomiaru ciśnienia w oponach należy również mieć świadomość, że na uzyskane wartości może mieć wpływ również temperatura otoczenia. Jeśli mierzysz ciśnienie w oponach w letnie południe, nawet po długiej jeździe po gorącym asfalcie, wyniki będą przekrzywione i znacznie wyższe. I odwrotnie, jeśli zmierzysz ciśnienie w ogrzewanym garażu, z którego wyjeżdżasz na mroźną zimę, ciśnienie znowu zacznie gwałtownie spadać. Przynajmniej latem spróbuj zmierzyć ciśnienie w cieniu, a najlepiej przed jazdą. Zimą wystarczy założyć rękawiczki i zmierzyć ciśnienie na zewnątrz.

ZOBACZ TAKŻE
Oznaczenia opon samochodowych - wszystkie najważniejsze informacje

Świetnym rozwiązaniem są czujniki TPMS [Tire Pressure Monitoring System – przyp. red.], w które są wyposażone wszystkie nowoczesne samochody, gdyż od 2014 roku są one obowiązkowe w samochodach oferowanych w UE. Można je jednak kupić również dla starszych modeli. Czujniki te automatycznie monitorują ciśnienie w oponach i ostrzegają akustycznie i wizualnie w przypadku nagłego spadku.

Jakie jest właściwe ciśnienie w oponach?

Prawidłowe wartości ciśnienia w oponach dla danego samochodu można znaleźć w kilku miejscach. Znajdziemy je od instrukcji obsługi samochodu po różne strony internetowe. Najłatwiej będzie jednak sprawdzić na wewnętrznej części drzwi samochodu po stronie kierowcy albo wewnątrz klapki wlewu paliwa. Właśnie tam producenci samochodów zwykle umieszczają prostą tabliczkę z odpowiednim ciśnieniem dla najpopularniejszych rozmiarów opon i obciążeń pojazdu. A jeśli ci się nie uda, możesz zajrzeć na przykład na stronę internetową danego producenta opon. Ci często prezentują tabele odpowiednich ciśnień.

Jednak przy regularnych badaniach technicznych nie chcemy zbytnio moralizować – jest jasne, że niewiele osób o tym pamięta. Jednak zdecydowanie warto zarezerwować sobie trochę czasu przynajmniej przed każdą dłuższą podróżą lub w momencie, gdy wybieramy się w podróż z większym ładunkiem. I nie ma znaczenia czy jest to większa liczba osób, czy w pełni załadowany bagażnik. W takich przypadkach często konieczna jest regulacja ciśnienia w oponach.

Co grozi za brak zainteresowania?

Jeśli sprawdzisz opony tylko na pierwszy rzut oka lub jeśli całkowicie nie zainteresujesz się tym tematem, możesz napotkasz kilka możliwych problemów. Do najmniejszych zalicza się szybsze zużycie opon, większe zużycie paliwa i niższy komfort na drodze. Jednak znacznie poważniejszym problemem jest pogorszenie prowadzenia i stabilności, zwiększone ryzyko aquaplaningu lub wydłużenie drogi hamowania.

ZOBACZ TAKŻE
Z czego składa się opona? Składniki, o których mało kto wie

Zastanawiasz się, co jest gorsze? Czy jest zbyt napompowane czy niedopompowane? Szczerze mówiąc, żaden stan nie jest idealny. W przypadku znacznie częstszego zbyt niskiego ciśnienia opona ma większy kontakt z asfaltem. Jej środkowa część zwykle wygina się jednak do wewnątrz, a bieżnik nie działa zgodnie z projektem. Niedobór powietrza przyczynia się również do wyższego zużycia paliwa, a kierowcy często mają wrażenie, że samochód unosi się na drodze.

I odwrotnie, gdy opony są nadmiernie napompowane, powierzchnia styku między oponą a asfaltem zmniejsza się, co może prowadzić do szybszej utraty stabilności i przyczepności. Podwozie zaczyna wyglądać na sztywniejsze, a jazda zaczyna być znacznie mniej komfortowa.

W terenie wszystko jest inne

Ale jeśli wybierasz się w teren o niskiej przyczepności, niedopompowana opona może stać się przyjacielem. Dzieje się tak na przykład podczas jazdy po śniegu lub piasku. Amatorzy terenowej jazdy celowo zmniejszają wtedy ciśnienie w oponach, dzięki czemu guma jest bardziej rozłożona w terenie i zyskują lepszą przyczepność. Zatrzymują się jednak ponownie przed jazdą po utwardzonej nawierzchni i pompują opony do zalecanego ciśnienia.

5/5 (liczba głosów: 2)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama