Wiele wersji na jednej bazie
Mercedes-Benz wreszcie odsłonił całkowicie elektrycznego EQE SUV, praktyczniejszą wersję elektrycznego sedana EQE – czysto elektryczną alternatywę dla tradycyjnej Klasy E. Nowy model opiera się przy tym na tradycyjnym wzornictwie modeli EQE oraz tradycyjnie na imponującej technologii i wyposażeniu.
Podobnie jak EQS sedan, EQS SUV i EQE sedan, EQE SUV zbudowany jest na specjalnej platformie elektrycznej EVA2. EQE SUV mierzy 4 863 mm długości, 1 940 mm szerokości i 1 686 mm wysokości. Dane te czynią go o 132 mm krótszym i 11 mm węższym od sedana. Rozstaw osi, wynoszący 3030 mm, jest o 90 mm krótszy w porównaniu z sedanem.
Jednak krótszy rozstaw osi powinien sprawić, że nowy SUV będzie bardziej zwinny, jak twierdzi niemiecki producent samochodów. Wnętrze w pełni elektrycznego SUV-a tradycyjnie zaoferuje sporo miejsca dla podróżujących, a bagażnik ma 520 litrów w standardzie i aż 1675 litrów po złożeniu siedzeń.
Co we wnętrzu?
Podobnie jak sedan, również EQE SUV może zachwycić nowoczesną deską rozdzielczą Hyperscreen, składającą się z trzech ekranów. Dodatkowo jednak SUV może dorzucić specjalnie zestrojony system audio Dolby Atmos czy filtrację powietrza z filtrem HEPA.
W zakresie wyposażenia technologicznego możemy wymienić takie systemy jak Intelligent Park Pilot czy wsparcie dla zdalnych aktualizacji. System nawigacji potrafi wyznaczyć trasę z odpowiednimi przystankami, nie brakuje asystentów kierownicy czy systemu Eco Assistant. Ten dostosowuje rekuperację w zależności od otaczającego ruchu i płynnie pozwala prowadzić auto praktycznie tylko jednym pedałem.
Warto również wspomnieć o opcjonalnych reflektorach Digital Light, które mogą wyświetlać różne symbole bezpośrednio na drogę, czy też o rozszerzonej gamie dźwięków, które pozwalają stworzyć odpowiednią atmosferę w kabinie.
W przypadku układu jezdnego warto wspomnieć zarówno o opcji sterowania tylnymi kołami, jak i możliwości odłączenia przedniego silnika elektrycznego w modelach z napędem na wszystkie koła. Rzecz jasna wszystko w celu oszczędzania energii.
Jakie zasięgi poszczególnych wariantów?
Mercedes EQE SUV będzie dostępny łącznie w pięciu konfiguracjach, z czego dwie to maszyny z gamy AMG. Zasięg elektrycznego SUV-a mniej więcej pokrywa się z zasięgiem sedana.
Bazą dla EQE SUV 350+ z napędem wyłącznie na tylne koła jest model EQE SUV 350, który oferuje maksymalną moc 215 kW i 565 Nm momentu obrotowego. Jednak zasięg na jednym ładowaniu powinien wynosić od 480 do 590 kilometrów według WLTP, czyli maksimum dla tego modelu.
Mocniejszy EQE 350 4Matic z napędem na dwa koła oferuje taką samą moc, ale szczytowy moment obrotowy wzrósł do 765 Nm, natomiast zasięg WLTP powinien wynosić od 459 do 558 kilometrów. Najwyższa wersja poza gamą AMG, EQE 500 4Matic, oferuje moc szczytową 300 kW i moment obrotowy do 858 Nm. Zasięg czysto elektryczny powinien wynosić jeszcze około 460 do 547 km.
Dwie możliwości AMG
Wersje AMG są wtedy dostępne w dwóch wariantach. AMG EQE SUV 43 4Matic będzie oferował łączną moc do 350 kW i ponownie do 858 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu elektryczny SUV rozpędza się do 100 km/h w 4,3 sekundy i może rozpędzić się do 210 km/h.
Najmocniejszy EQE 53 4Matic+ opiera się już na specyficznych dla AMG silnikach elektrycznych z szeregiem modyfikacji technicznych i specjalnym systemem chłodzenia. Nie musimy dodawać, że przenoszą one zabawę na zupełnie nowy poziom. Topowa wersja oferuje łączną moc 460 kW i do 950 Nm momentu obrotowego. Natomiast z opcjonalnym pakietem AMG Dynamic Plus moc (w zależności od doładowania i temperatury) wzrasta do 505 kW i 1000 Nm momentu obrotowego. SUV AMG EQE osiąga 60 mph w 3,5 sekundy i rozpędza się do 240 km/h.
Wszystkie wersje SUV-a EQE, podobnie jak EQE sedan, bazują na baterii o pojemności 90,6 kWh. Zasięg słabszej wersji SUV-a AMG EQE 43 powinien wynosić od 431 do 488 kilometrów według WLTP. W przypadku wersji 53 mówimy natomiast o zasięgu od około 375 do 470 kilometrów według WLTP.
Co jeszcze warto wiedzieć?
Mercedes-Benz EQE SUV będzie oferował szybkie ładowanie o mocy do 170 kW. Dzięki temu nawet 15 minut na ładowarce powinno wystarczyć do osiągnięcia zasięgu do 220 kilometrów. Ładowanie od 10 do 80% pojemności powinno wtedy trwać około 32 minuty. Ładując z domowego gniazdka, akumulator powinien naładować się od 10 do 100% w około 9,5 godziny.
Wersje AMG tradycyjnie oferują bogatsze wyposażenie, w tym standardowy układ kierowniczy, napęd na wszystkie koła czy zawieszenie pneumatyczne AMG Ride Control+ i adaptacyjne amortyzatory. W skład wyposażenia opcjonalnego wchodzą również karbonowo-ceramiczne hamulce, dzięki którym 2,6-tonowy SUV powinien być znacznie łatwiejszy do okiełznania.