Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

BMW Serii 3 E90 – opinie, częste usterki, wady i zalety. Który silnik wybrać?

BMW E90 to model, który nadal kusi swoim wyglądem. Warto wydawać pieniądze na to auto? Jaka wersja jest najlepsza, a których unikać?

BMW E90

Historia i informacje ogólne BMW Serii 3  

W skład BMW Serii 3 wchodzi E90 (4-drzwiowy sedan), E91 (5-drzwiowe kombi), E92 (2-drzwiowe coupé) i E93 (2-drzwiowy kabriolet). E90 posiada napęd na tylną oś lub 4×4. BMW E90 i 91 zaprojektował Joji Nagashima, a Marc Michael Markefka był odpowiedzialny za projekt E92 i E93. Sedan pierwszy raz pojawił się na rynku w marcu 2005 roku. Samochody powstawały w Niemczech, RPA, Chinach, Meksyku, Egipcie, Indiach, Tajlandii, Malezji, Indonezji i Rosji.

W owych modelach wprowadzono opony run-flat, które pozwalają na jazdę z „kapciem”. E90 przeszło lifting w 2009 roku. W lutym 2012 roku zakończyła się produkcja E90 i E91. Limuzynę zastąpiło F30. Natomiast coupé i kabriolety wychodziły z taśmy produkcyjnej do 2013 roku. 

Wersje BMW Serii 3

W 2007 roku do E90 wprowadzono silniki benzynowe wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa. Gama jednostek z zapłonem iskrowym jest szeroka. Najmniejszą pojemnością cechuje się rzędowa 4-cylindrowa jednostka 1.6. Posiada ona moc 122 koni mechanicznych. Idąc dalej tropem napędów benzynowych, możemy natknąć się na wersję dwulitrową. Taką pojemność mają 3 wersje silników w modelach – 318i, 320i, 320si.  Dwa pierwsze modele przeszły modernizację w 2007 roku. Wersje po tym roku mają kolejno 141 i 168 koni mechanicznych. Ich poprzednie odsłony były słabsze o mniej więcej 20 koni. 320i (N46)  jest bardzo popularnym i opłacalnym wyborem. Pozwala cieszyć się jazdą przy relatywnie niskich kosztach związanych ze spalaniem. Dodatkowo dobrze współpracuje z układem LPG. Późniejsza wersja powoduje więcej problemów i awarii.

Jest jeszcze 320si. Ten silnik był montowany w latach 2006-2007 i prezentuje moc 173 koni. Model 320si został stworzony z myślą o mistrzostwach świata samochodów turystycznych. Niestety, ale nie jest najlepszym rozwiązaniem do codziennego użytku ze względu na podatność na awarie i usterki. Zmodyfikowany samochód posiada zmienione zawieszenie i opuszczony przedni zderzak. Na świat przyszło zaledwie 2600 egzemplarzy tej wersji.

Kolejny napęd to R6 2.5 litra. „Stara” odmiana posiada moc 174 koni mechanicznych, a wersja po 2007 roku równo 200 KM. Innym silnikiem z 6 cylindrami jest ten w modelu 325i. Przed modernizacją posiadał pojemność 2.5 litra, a po niej zamienił się w 3.0. W obu wariantach może pochwalić się mocą 215 koni mechanicznych. Pozostałe silniki z pojemnością 3 litrów mają 231, 255, 268 koni mechanicznych. R6 3.0T posiada 302 konie mechaniczne. Natomiast V8 4.0 wykorzystywana w modelu M3 ma 420 KM.

ZOBACZ TAKŻE
Peugeot 607 (1999-2010) - silniki, awarie, największe zalety i wady

Najlepsze wersje silników typu Diesel w E90

Jeśli chodzi o Diesle, to możemy wyróżnić 8 modeli. 316d wykorzystuje silnik 2.0 o mocy 115 koni mechanicznych. Inne dwulitrowe jednostki mają 122, 143, 163, 177 i 184 konie mechaniczne. Najbardziej popularnym modelem z tego grona jest 320d o mocy 177 KM. Omawiana jednostka 2.0 była w nim wykorzystywana do 2010 roku. W 2011 zmodyfikowano napęd, który posiada obecnie 181 koni mechanicznych.

Gamę silników 6-cylindrowych o pojemności 3.0 litra otwiera ten wykorzystywany w modelu 325d. Auta, które wyszły przed 2010 rokiem, mają napęd o mocy 197 koni, a późniejsze 204 KM. Potężniejsza wersja Diesla 3.0 ma 231 koni mechanicznych i jest bardzo popularnym wariantem. Jest tak nie bez powodu, gdyż silnik używany w pierwotnym 330d potrafi wiele znieść i nie psuje się tak często jak inne modele. Gdyby fanom diesla nadal brakowało jeszcze koni pod maską, mogą zdecydować się na wersję 245 i 286 konną.

Zalety i pozytywy BMW E90

BMW E90 charakteryzuje się solidnym wykonaniem przy użyciu dobrych jakościowo materiałów. Z perspektywy przeciętnego użytkownika w oczy może rzucać się szeroka gama opcjonalnego wyposażenia. W jego skład wchodzą elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele, reflektory ksenonowe, nawigacja satelitarna, automatyczna klimatyzacja, czujniki parkowania, wejście audio Bluetooth i USB oraz szklany szyberdach.

Dodatkowo możecie spotkać w internecie ogłoszenia, w których zawarte są różne pakiety. Pakiet premium pozwala korzystać z automatycznie przyciemnianych lusterek i elektrycznie składanych lusterek zewnętrznych. Dodatkowo zawiera skórzane fotele z podparciem lędźwiowym. Poza pakietem premium rozróżniamy jeszcze pakiet sportowy między innymi ze sportowym zawieszeniem. BMW Serii 3 posiada także pakiet technologiczny z gadżetami i „Cold Weather Package”, który daje większy komfort zimą. Inną zaletą omawianego BMW jest dobre i pewne prowadzenie

ZOBACZ TAKŻE
BMW Serii 7 E65 - opinie, wady, zalety, silniki, najczęstsze usterki

Najczęstsze usterki w BMW Serii 3

W dwulitrowym silniku benzynowym 320i dochodzi do usterek silniczka Valvetronica, który jest podatny na dużą eksploatację. Jednostki benzynowe po modernizacji ze wtryskiem bezpośrednim mają skłonność do awarii układu wtryskowego. Psują się zarówno wtryskiwacze, jak i pompa wysokiego ciśnienia. Nietrwałe są również cewki zapłonowe. W kolektorze ssącym modelu 335i może osadzać się dużo nagaruWiele kłopotu sprawiają dwulitrowe Diesle. Łańcuch rozrządu nie należy do najsolidniejszych w tych jednostkach, a szczególnie w modelach z 4 cylindrami.

Motory tego typu mają również problem podobnie jak benzyniaki z awariami układu wtryskowego, „dwumasu”. Częstym przypadkiem u mechanika jest również awaria wału korbowego w BMW E90. Praca nad napędami Diesla jest czasochłonna i może przemienić się w lawinę wydatków. BMW E90 jest sprzedawane w wersjach zarówno z automatyczną jak i manualną skrzynią biegów. Niestety, ale „automat” nie jest dobrym wyborem ze względu na awaryjność. Z lżejszych usterek i niedoskonałości możemy wymienić ścierający się lakier w często dotykanych miejscach. Awariom często pada również zasilanie reflektorów ksenonowych. Nie miło potrafią zaskoczyć również błędy sterowników oprogramowania. Takie naprawy mogą być kosztowne. 

BMW E90. Warto kupić?

BMW E90 to piękna limuzyna, która prowadzi się i prezentuje tak, jak powinno prestiżowe auto. Jednak samochód to nie eksponat muzealny, ale przede wszystkim praktyczny środek transportu. Niestety cena utrzymania konstrukcji jest bardzo wysoka. Awaryjność tego modelu nie jest najmniejsza, a mechanicy na pewno zażądają odpowiednio dużej sumy za pracę nad tak skomplikowaną konstrukcją. Można zniwelować do pewnego stopnia koszty, wybierając wersję silnika, która nie jest tak podatna na awarię. Jeśli uda wam się wyłapać zadbany model z odpowiednim napędem możecie cieszyć się BMW E90. W innym wypadku radość z zakupu może szybko zamienić się w stres i nerwy. 

3.4/5 (liczba głosów: 30)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama