Peugeot 407 – podstawowe informacje
Peugeot 407 zadebiutował na rynku w 2004 roku, a oficjalna premiera odbyła się na salonie samochodowym w Genewie. Model dostępny jest jako 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi (najpopularniejsze), ale także jako 2-drzwiowe coupe. Produkcja samochodu dla europejskich klientów odbywała się we francuskim Rennes, ale globalnie Peugeot produkował go jeszcze w malezyjskim Gurun.
Samochód był następcą Peugeota 406, przechodząc sporą zmianę wizualną i przekształcając się z kanciastego pojazdu w niezwykle opływowy. Model dostępny jest z dwoma rodzajami manualnej skrzyni biegów (5- i 6- biegową), a także z dwoma automatami – o czterech i sześciu przełożeniach. 406 został całkiem ciepło przyjęty przez rynek, będąc m.in. finalistą konkursu Car of The Year w 2005 roku. Pojemność bagażnika przy rozłożonych siedzeniach w sedanie wynosi 407 litrów, w coupe 390 litrów, a w kombi 450 litrów. Zbiornik paliwa standardowo ma aż 66 litrów.
Jakie silniki?
Jak przystało na tamte czasy, Peugeot 407 oferuje bogatą ofertę silników benzynowych i wysokoprężnych. Co istotne, wszystkie z nich mają sporą pojemność, więc jeśli poszukujecie czegoś bardzo oszczednego, to raczej nie tędy droga.
Najsłabszy sinik Diesla ma 1.6 litra pojemności i 109 KM. Francuska marka przygotowała także całą gamę 2-litrowych silników wysokoprężnych, które są często spotykane na aukcjach – o mocy 136, 140 i 163 KM. Szczytem oferty Diesli są jednostki V6 o pojemności 2,7 i 3,0 litra, oferujące odpowiednio 204 KM i 236 KM.
Peugeota 406 można spotkać także z benzynowym V6 o pojemności 3 litrów i mocy maksymalnej 211 koni mechanicznych. Bardzo popularny jest natomiast silnik 2.0 16V o mocy 140 KM i 2.2 16V o mocy 163 KM. Bazą w gamie jest 1,8-litrowa jednostka z 16 zaworami o mocy 125 KM. Co ważne, 2-drzwiowe coupe jest dostępne tylko z wybranymi silnikami, tymi najmocniejszymi z 3.0 V6 HDi na szczycie.
Polecane silniki, największe zalety
Jaki silnik jest najlepszy? Zdecydowanie polecamy te o 2 litrach pojemności – zarówno benzyniaka o mocy 140 KM, jak i Diesla o mocy 136 KM. W przypadku Diesla dużą popularnością nie bez powodu cieszy się także 1.6 HDi. Przy tym drugim warto jednak uważać na naprawy w szopie – jednostka uzdrawiana tanim kosztem może szybko po prostu odmówić posłuszeństwa.
W przypadku silników benzynowych, w tym 2-litrowego wskazanego wyżej, problemem jest dostępność sensownych egzemplarzy. Jeśli celujecie w starszy egzemplarz, dokładnie sprawdźcie samochód, bowiem inaczej możecie nim długo nie pojeździć.
Największą zaletą samochodu, która może skraść wasze serce jest wygoda. To jeden z najbardziej komfortowych i pakowanych samochodów z tamtych lat. Jeśli znajdziecie sensowny egzemplarz, szybko to docenicie. Do tego dochodzi całkiem przyjemny wygląd jak na dość wiekowe już auto.
Największe wady
Standardowe problemy dla Peugeota 407. Zacznijmy od czegoś zupełnie innego – zanim zdecydujecie się na kupno tego samochodu, zróbcie próbną trasę miejscami, w których będziecie poruszać się na co dzień. Bardzo długa maska samochodu w połączeniu z niewielkim prześwitem naprawdę może być problemem, a każdy próg zwalniający (których liczba rośnie w zatrważającym tempie) poważną przeszkodą.
Najbardziej ekscytujące jednostki napędowe są jednocześnie najbardziej ryzykowne. Możecie kupić 2.7 V6 i 3.0 V6, ale nie gwarantujemy czasu, w którym się nimi nacieszycie. Poza ich awaryjnością problem polega na słabej dostępności części do tych motorów.
Problem występuje także z zawieszeniem modeli o dużym przebiegu. Późniejsza naprawa jest kłopotliwa, a tym samym kosztowna. Ogólnie koszt napraw dla tego modelu nie jest najtańszy, pod którym to względem nie może się równać z niemieckimi konkurentami.
Francuską klasyką z tamtych lat jest także elektronika. 407-ki można kupić naprawdę z bogatym wyposażeniem, jednak nie zawsze oznacza to tylko uśmiech na twarzy. Liczne drobne, ale uciążliwe awarie potrafią naprawdę zepsuć radość z jazdy. Klasyka to sterowanie szybami, kierunkowskazy, wycieraczki czy przepalające się żarówki. Często problematyczny jest także osprzęt układu oczyszczania spalin FAP.
Używany Peugeot 407 – czy warto kupić?
Peugeot 407 to jeden z tych modeli, który nieźle wygląda, oferuje dużo miejsca i wygodę niedostępną dla innych modeli. Znalezienie dobrego egzemplarza może nie graniczy z cudem, ale jest bardzo trudne. Jeśli znajdziecie model z udokumentowaną historią i serwisami w ASO, to naprawdę warto zapłacić za niego nieco więcej. Ogólnie rzecz biorąc ten samochód z pewnością nie jest dla wszystkich i może sprawiać problemy. Jednocześnie za troskę może odwdzięczać się komfortem i radością z jazdy.