Praktycznie kalka względem sezonu 2022
W ostatnich latach kalendarz IndyCar za wyjątkiem sezonu 2020 nie zmieniał się zbyt mocno z roku na rok, to podobnie będzie w 2023 roku . Jak zwykle tradycyjnie sezon wystartuje na początku marca na ulicach St. Petersburga. Potem miesiąc później seria zawita na oval w Texasie, po którym zespoły przeniosą się na uliczny obiekt w Long Beach. Zgodnie z utartym już schematem potem odbędzie się wyścig w stanie Alabama na Barber Motorsport Park. Najważniejsze jednak będą dwa kolejne wyścigi, które sprawią, że ekipy i kierowcy na miesiąc zamieszkają w stanie Indiana. To tam najpierw odbędzie się GP Indianapolis, a w kolejnych tygodniach uwaga kibiców skupi się na konfiguracji ovalowej. To oznacza nic innego, jak blisko dwa tygodnie treningów i kwalifikacji przed 107. edycją Indianapolis 500.
Oczywiście przypominamy tu, że tradycyjnie ten wyścig będzie kolidował z GP Monako Formuły 1. Tym samym mamy niemal stuprocentową pewność, co do tego, że nie zobaczymy tam Fernando Alonso. Z przyczyn bezpieczeństwa nie pojawi się tam też Daniel Ricciardo. Jednak nie można wykluczyć tego, że na starcie pojawi się jeden z regularnych kierowców NASCAR Cup Series. W ostatnich latach rękawicę podejmowali chociażby Aj Alemndinger czy Kurt Busch. W 2022 roku pojawiły się spekulacje odnośnie tego, że Kyle Busch czy Kyle Larson mogliby wystartować w którejś z ekip korzystających z silników Chevroleta. Jednakże o prawdziwości tych rozważań przekonamy się przed połową marca.
Jest jednak jedna zmiana
Zwykle po niemal miesiącu spędzonym na Indianapolis Motor Speedway, IndyCar zazwyczaj przenosi się do Detroit w Michigan. Natomiast potem zespoły powalczą o punkty w Wisconsin, Ohio i Toronto, które obecnie jest jedyną rundą organizowaną poza granicami USA. Co do zasady ten stan rzeczy się nie zmieni, ale zmieni się lokalizacja toru w Detroit. Po wielu latach zdecydowano, że uliczny wyścig zostanie przeniesiony z wyspy Belle Isle do śródmieścia Detroit. Warto jeszcze wspomnieć, że teren, na którym wyznaczono „nową” nitkę toru w znacznym stopniu pokrywa się z lokalizacją dawnego GP Stanów Zjednoczonych – Wschód Formuły 1.
Jednak pomijając temat GP Detroit to kolejne rundy sezonu 2023 idealnie pokrywają się z sezonem 2022. Po powrocie z Kanady amerykańskie mistrzostwa rozegrają dwa wyścigi na Iowa Speedway w trakcie jednego weekendu. Natomiast potem wrócą one do Indianapolis na konfigurację drogową. Zaś tydzień później, na początku sierpnia po raz trzeci z rzędu IndyCar zawita do Nashville na tor uliczny. Tu jednak z racji „nieprzewidywalnej natury” wyścigów o GP Music City można się spodziewać kolejnych delikatnych modyfikacji nitki toru. Jeśli kierowcy oraz zespoły „przetrwają” rundę w Tennessee to potem kibice będą mogli znów śledzić zmagania na World Wide Technology Raceway. Dwie ostatnie rundy zaprowadzą walkę o mistrzostwo do Portland w Oregon. Zaś sezon 2023 w IndyCar zakończą zmagania w Kalifornii na torze Laguna Seca.
Kalendarz IndyCar na sezon 2023
L.p. | Runda | Miejsce | Rodzaj toru | Data |
---|---|---|---|---|
1. | GP Petersburga | St. Petersburg, Floryda | Uliczny | 5 marca |
2. | Texas Indy 375 | Texas Motor Speedway, Teksas | Owalny, Intermediate | 2 kwietnia |
3. | GP Long Beach | Long Beach, Kalifornia | Uliczny | 16 kwietnia |
4. | GP Alabamy | Barber Motorsports Park, Alabama | Drogowy | 30 kwietnia |
5. | GP GMR | Indianapolis Motor Speedway, Road Course, Indiana | Drogowy | 13 maja |
6. | 107. edycja Indianapolis 500 | Indianapolis Motor Speedway | Owalny, Superspeedway | 28 maja |
7, | GP Detroit | Detroit, Michigan | Uliczny | 4 czerwca |
8. | GP Road America | Road America, Wisconsin | Drogowy | 18 czerwca |
9. | Indy 200 | Mid-Ohio Sports Car Course, Ohio | Drogowy | 2 lipca |
10, | Indy Toronto | Exhibition Place, Ontatio (Kanada) | Uliczny | 16 lipca |
11. | Hy-VeeDeals.com 250 | Iowa Speedway, Iowa | Owalny, Intermediate | 22 lipca |
12. | Hy-Vee Salute to Farmers 300 | Iowa Speedway, Iowa | Owalny, Intermediate | 23 lipca |
13. | Music City GP | Nashville Street Circuit, Tennessee | Uliczny | 6 sierpnia |
14. | Gallagher GP | Indianapolis Motor Speedway Road Course, Indiana | Drogowy | 12 sierpnia |
15 | Bommarito Automotive Group 500 | World Wide Technology Raceway, Illinois | Owalny, Intermediate | 27 sierpnia |
16. | GP Portland | Portland International Raceway, Oregon | Drogowy | 3 września |
17. | GP Monterey | Laguna Seca, Kalifornia | Drogowy | 10 września |