Czego szukasz?

Załóż konto w Betfan!

Biznes

Sprzedaż samochodów w październiku 2022 r. Toyota znowu bez konkurencji

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego za październik 2022 r. Toyota po raz kolejny nie miała sobie równych. We wrześniu Skoda była jej godnym rywalem, ale tym razem japońska marka ponownie miała ogromną przewagę nad resztą. Na rynku samochodów osobowych na czoło wróciło Renault.

sprzedaż samochodów październik 2022 toyota yaris
Fot. Toyota

Według PZPM w październiku 2022 r. w Polsce sprzedało się 31 001 nowych samochodów osobowych i 4 996 nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Oznacza to niewielki wzrost względem analogicznego miesiąca ubiegłego roku – 1,4%. Na zielony kolor zapracowały jednak tylko samochody osobowe, bowiem rynek dostawczaków skurczył się o 4,1%.

Jeśli chodzi o dziesięć miesięcy 2022 r. liczba sprzedanych samochodów sięgnęła 399 669 sztuk i była o 9% mniejsza niż rok wcześniej (439 006 sztuk). Cały czas wśród „osobówek” najlepiej sprzedają się samochody benzynowe, których udział w rynku spadł jednak o 4,1 p.p. – do 48,7%. Znaczący wzrost sprzedaży zaliczyły natomiast paliwa alternatywne, które mają 40,2% udziału w rynku (+5,6 p.p. rdr).

Najwięcej spośród nich stanowią tzw. miękkie hybrydy MHEV (17,1%, +1 p.p udziału w rynku) oraz tzw. pełne hybrydy HEV (15,4%, +2,8 p.p.). Samochody elektryczne i hybrydy plug-in (PHEV) sprzedają się bardzo podobnie i stanowią odpowiednio po 2,5% i 2,3% udziału w rynku. Coraz rzadziej spotykane na ulicach Diesle stanowią obecnie 11,1% rynku, podczas gdy rok temu było to 12,6%. Warto jednak zauważyć, że akurat w ostatnich miesiącach ich udział w rynku wzrósł względem ubiegłego miesiąca.

Toyota ponownie z dużą przewagą

Październik był kolejnym w tym roku miesiącem z ogromną przewagą Toyoty na rynku nowych samochodów osobowych. Japońska marka znalazła nabywców aż na 5 248 egzemplarzy, co oznacza 16,4% udziału w całym rynku. Druga Skoda także nie ma prawa narzekać. 3 722 sprzedane sztuki oznaczają wzrost względem października 2021 r. aż o 79,6%. Trzecia Kia sprzedała natomiast 2 634 samochody, co oznacza dla niej spadek względem analogicznego okresu ubiegłego roku. 

Po szybkim rzucie oka na wyniki sprzedaży wyraźnie widać, że znaczące odbicie zaliczyły marki Grupy Volkswagen. To o tyle istotne, że były one mocno dotknięte problemami z półprzewodnikami. Sprzedaż Volkswagena (4. miejsce w październiku) wzrosła bowiem o ponad 19% rdr, a Audi (6. miejsce) aż o ponad 95%. Ta druga marka wyprzedziła tak mocnych pod względem sprzedaży rywali, jak Hyundai, Dacia czy Mercedes-Benz. Nie była jednak najlepiej sprzedającą się marką premium, bowiem tytuł ten trafił do BMW (1 850 sprzedanych sztuk).

Toyota Corolla wróciła na szczyt rankingu sprzedawanych modeli (1 330 sztuk w październiku), choć jej przewaga nad Skodą Octavią (1 221) nie była szalona. Podium uzupełniła Toyota Yaris, która była też bestsellerem wśród klientów indywidualnych. W zestawieniu modeli sensacji nie ma, choć wyższość Audi Q5 nad Volkswagenem Golfem czy Skodą Karoq może zaskakiwać. 

sprzedaż samochody osobowe październik 2022

Dane: PZPM

Renault wróciło na szczyt

Na rynku samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony wiele wróciło do normalności, która obowiązywała przez dotychczasową większość 2022 roku. Renault sprzedało bowiem najwięcej samochodów (893), dzięki czemu zapewniło sobie aż 17,87% udziału w rynku. Drugie miejsce zajął Fiat (677 sprzedanych), a trzecie Mercedes-Benz (604). Wyniki te mogą zaskakiwać, bowiem poza podium znalazł się zarówno Ford (517 sprzedanych, dopiero 6. miejsce), jak i Iveco (565, 4. miejsce).

Jeśli Renault jest liderem na rynku samochodów dostawczych, to Master jest najpopularniejszym na nim modelem. Tym razem nie było inaczej, a francuski bestseller sprzedano w 681 egzemplarzach. Drugie miejsce zajęło Iveco Daily (565), a trzecie Mercedes-Benz Sprinter (536). Słabymi wynikami Forda można obarczyć rodzinę Transita. W październiku bowiem jedynym samochodem z niebieskim owalem w logo był Ford Ranger, i to na 9. miejscu ex aequo z Volkswagenem Caddy. 

sprzedaż samochody dostawcze październik 2022

Dane: PZPM

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama