Według PZPM w październiku 2022 r. w Polsce sprzedało się 31 001 nowych samochodów osobowych i 4 996 nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Oznacza to niewielki wzrost względem analogicznego miesiąca ubiegłego roku – 1,4%. Na zielony kolor zapracowały jednak tylko samochody osobowe, bowiem rynek dostawczaków skurczył się o 4,1%.
Jeśli chodzi o dziesięć miesięcy 2022 r. liczba sprzedanych samochodów sięgnęła 399 669 sztuk i była o 9% mniejsza niż rok wcześniej (439 006 sztuk). Cały czas wśród „osobówek” najlepiej sprzedają się samochody benzynowe, których udział w rynku spadł jednak o 4,1 p.p. – do 48,7%. Znaczący wzrost sprzedaży zaliczyły natomiast paliwa alternatywne, które mają 40,2% udziału w rynku (+5,6 p.p. rdr).
Najwięcej spośród nich stanowią tzw. miękkie hybrydy MHEV (17,1%, +1 p.p udziału w rynku) oraz tzw. pełne hybrydy HEV (15,4%, +2,8 p.p.). Samochody elektryczne i hybrydy plug-in (PHEV) sprzedają się bardzo podobnie i stanowią odpowiednio po 2,5% i 2,3% udziału w rynku. Coraz rzadziej spotykane na ulicach Diesle stanowią obecnie 11,1% rynku, podczas gdy rok temu było to 12,6%. Warto jednak zauważyć, że akurat w ostatnich miesiącach ich udział w rynku wzrósł względem ubiegłego miesiąca.
Toyota ponownie z dużą przewagą
Październik był kolejnym w tym roku miesiącem z ogromną przewagą Toyoty na rynku nowych samochodów osobowych. Japońska marka znalazła nabywców aż na 5 248 egzemplarzy, co oznacza 16,4% udziału w całym rynku. Druga Skoda także nie ma prawa narzekać. 3 722 sprzedane sztuki oznaczają wzrost względem października 2021 r. aż o 79,6%. Trzecia Kia sprzedała natomiast 2 634 samochody, co oznacza dla niej spadek względem analogicznego okresu ubiegłego roku.
Po szybkim rzucie oka na wyniki sprzedaży wyraźnie widać, że znaczące odbicie zaliczyły marki Grupy Volkswagen. To o tyle istotne, że były one mocno dotknięte problemami z półprzewodnikami. Sprzedaż Volkswagena (4. miejsce w październiku) wzrosła bowiem o ponad 19% rdr, a Audi (6. miejsce) aż o ponad 95%. Ta druga marka wyprzedziła tak mocnych pod względem sprzedaży rywali, jak Hyundai, Dacia czy Mercedes-Benz. Nie była jednak najlepiej sprzedającą się marką premium, bowiem tytuł ten trafił do BMW (1 850 sprzedanych sztuk).
Toyota Corolla wróciła na szczyt rankingu sprzedawanych modeli (1 330 sztuk w październiku), choć jej przewaga nad Skodą Octavią (1 221) nie była szalona. Podium uzupełniła Toyota Yaris, która była też bestsellerem wśród klientów indywidualnych. W zestawieniu modeli sensacji nie ma, choć wyższość Audi Q5 nad Volkswagenem Golfem czy Skodą Karoq może zaskakiwać.
Dane: PZPM
Renault wróciło na szczyt
Na rynku samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony wiele wróciło do normalności, która obowiązywała przez dotychczasową większość 2022 roku. Renault sprzedało bowiem najwięcej samochodów (893), dzięki czemu zapewniło sobie aż 17,87% udziału w rynku. Drugie miejsce zajął Fiat (677 sprzedanych), a trzecie Mercedes-Benz (604). Wyniki te mogą zaskakiwać, bowiem poza podium znalazł się zarówno Ford (517 sprzedanych, dopiero 6. miejsce), jak i Iveco (565, 4. miejsce).
Jeśli Renault jest liderem na rynku samochodów dostawczych, to Master jest najpopularniejszym na nim modelem. Tym razem nie było inaczej, a francuski bestseller sprzedano w 681 egzemplarzach. Drugie miejsce zajęło Iveco Daily (565), a trzecie Mercedes-Benz Sprinter (536). Słabymi wynikami Forda można obarczyć rodzinę Transita. W październiku bowiem jedynym samochodem z niebieskim owalem w logo był Ford Ranger, i to na 9. miejscu ex aequo z Volkswagenem Caddy.
Dane: PZPM